Ledig för jobb, NU.

limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Ledig för jobb, NU.

Inlägg av limpan4all »

Min arbetsgivare har bestämt att hårdvarukonstruktörer i Sverige inte skall finnas längre, det räcker med 200st i Indien.
Inte så konstigt egentligen, men ändå lite surt är det.
Så jag behöver ett nytt jobb, från södra Stockholm till Linköping samt väster ut mot Katrineholm känns som lämplig område.
Eller så får jag starta upp konsultverksamheten igen.
Skicka ett PM för första kontakt.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av 4kTRB »

Såg ett nyligen
Gunnebo Cash Automation i Flen
Det står inget om Indien i deras annons.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av cosmox »

Om det inte ordnar sig så kan jag rekommendera att passa på att plugga på distans. Det finns kurser som är löpande. Om du har tur så kan din (förra) arbetsgivare ha en försäkring som ger dig lite extra pengar utöver studielån om du väljer det. En nackdel är att det är lurigt att ta sig an projektarbeten då inkomsten kan reta CSN.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av säter »

Ingen sitter säker idag tydligen.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av swesysmgr »

cosmox skrev: 17 mars 2021, 13:36:55 Om det inte ordnar sig så kan jag rekommendera att passa på att plugga på distans. Det finns kurser som är löpande. Om du har tur så kan din (förra) arbetsgivare ha en försäkring som ger dig lite extra pengar utöver studielån om du väljer det. En nackdel är att det är lurigt att ta sig an projektarbeten då inkomsten kan reta CSN.
Fribeloppet är ~120 000:-/år för heltid och ~250 000:- för deltidsstudier, drar man in mer än så på projekt går det att starta eget AB för att balansera ut inkomsterna.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av limpan4all »

Jag har passerat "bäst före datum" hos CSN...
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av kodar-holger »

Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av 4kTRB »

Såg att Eriksson har många jobb på gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av AndLi »

Men hårdvarukonstruktör kan väl inte vara ett problem att få jobb som? Vi har sökt länge... men då är det ju centrala sthlm, om nu någon nuförtiden bryr sig om var kontoret är beläget? Vem är där ändå? (Men visst för ett hårdvaru relaterat jobb vill man väl sitta i labbet ibland)
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av limpan4all »

Trodde jag också, har haft headhunters efter mig fram till för ca fem år sedan, där "hände" det något, spelreglerna verkade ändras.
37 år i yrket men sorteras bort redan av rekryterarna/HR. Jag har konstruerat allt från militära underrättelsesystem till medicinsk utrustning och allt där emellan. Både såsom anställd och som egenkonsult
Jag har ingen civilingenjörsexamen, och jag känner att jag aldrig saknat den utbildningen egentligen.
Det har aldrig tidigare känts som en begränsning men nu "saknas" den ingrediensen, vilket spelar stor roll tydligen...
Det löser sig säkert så småningom. I värsta fall så får jag återgå till att bli egenkonsult igen, men jag har tappat en hel del av det nätverket (de flesta har pensionerat sig) och kundsidan har fallit bort helt.
Resor är nog min minsta fundering, snarare tvärt om. Tillräckligt långt bort så kan jag motivera en Tesla...
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av cosmox »

Jag ville bara klargöra att det var YH (yrkeshögskolan) jag menade och inte komvux.
Jag trodde att det var kört för min del också men det gick finfint.
Man får även tillägg för barn, etc.

Ironiskt nog betalade jag av sista inbetalningen på mitt förra studielån (från det glada 00-talet) i december (2020) och jag vet inte om det hade påverkade när CSN gjorde sin bedömning.

Hade jag inte känt att det var dags från en paus så hade jag nog startat eget.
Men det kan vara en uppförsbacke innan man får fart på det och under den tiden kan den personliga ekonomin bli ett bekymmer om man inte har multum på sparkontot.

Hoppas att det ordnar sig i alla fall!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag beundrar Er som vågar och accepterar att livet är en ständig (ut)bildning.
De erfarenheter Ni har som snart Seniorer borde vara guld värt för alla arbetsgivare.
Och tänk så bra att ha arbetskraft som har erfarenheter och inte behöver vabba! Bra där!
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av 4kTRB »

Har du ingen utbildning kan du glömma att vara attraktiv.
Du är inte medlem i gänget. En looser som arbetsgivarna är rädda för.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av Glenn »

Är ju bara konsulter som har behov av dokumenterad utbildning, normalt smäller det ju högre med dokumenterad erfarenhet än utbildning.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Ledig för jobb, NU.

Inlägg av limpan4all »

Ja, jag håller med om det om man får prata med någon som vet vad det rör sig om.
Men slängs man i papperskorgen redan hos rekryteraren/HR så spelar det ingen roll alls.
Skriv svar