T: Ersätta trasig LED-list till badrumsspegel

Netzracer
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 januari 2021, 20:38:56

T: Ersätta trasig LED-list till badrumsspegel

Inlägg av Netzracer »

Hej,
Har en LED-list med högeffektslysdioder till badrumsspegeln där ett av segmenten gått sönder.
Jag tror att det bästa är att göra en ny LED-list istället för att försöka ersätta den delen som gått sönder då det annars kan finnas en risk för att färgtemperaturen blir olika, eller att nästa segment går sönder inom kort.
Listen består av totalt 12 högeffektslysdioder fördelade på 4 segment. Drivdonet som driver listen lämnar konstant 700mA (om jag läst rätt).
Har av tillverkaren av spegeln (Duravit) lyckats få reda på att färgtemperaturen är 3 500K samt att effekten på listen är 26W.
Bifogar ett antal bilder samt databladet på själva drivdonet, har dock fler bilder där mått m.m. framgår.
Bilderna visar hela listen med sina fyra segment, närbild på ett segment, baksidan av ett segment samt närbild på en lysdiod.
Är naturligtvis beredd att betala för att få hjälp med detta.
Bor i Huddinge strax utanför Stockholm

Med förhoppning om att någon på detta forum kan hjälpa mig, alternativt tipsa om något företag i Stockholmstrakten som kan lösa mitt problem.

Hälsningar Pierre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Inlägg: 5142
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Ort: Mellan T & Y i Skåne
Kontakt:

Re: T: Ersätta trasig LED-list till badrumsspegel

Inlägg av Klickmans »

Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: T: Ersätta trasig LED-list till badrumsspegel

Inlägg av Hobbyisten »

Då lysdioderna är parallellkopplade är det osannolikt att samtliga 3 lysdioder i ett och samma segment gått sönder om inte just det segmentet slagits hårt mot nåt. Har detta skett kan du prova att byta lysdioder bara. Och det är som du säger att du inte ska köra den i nuvarande skick, då kan fler lysdioder ryka.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: T: Ersätta trasig LED-list till badrumsspegel

Inlägg av adent »

26W LED-ljus låter väldigt mycket. 700mA och säg 3V spänningsfall ger lite drygt 2W per led och 12 LED:ar, jo det stämmer faktiskt ca 24W. Bra drag i dem då!

Fast om de fyra modulerna är parallellkopplade blir det bara (700/4) mA per modul och LED, hmm... Nåväl.
Tre moduler lyser alltså och en inte?
Jag hade nog satsat på att köpa några LED:ar och försöka byta dem styckvis, fast med såpass hög effekt är det kanske aluminiumkretskort och då behövs det mycket värme för att löda bort dem.

Om du har en multimeter så slå på diodmätningsläget och lägg den över LED:arna styckvis. Jag tror att de bör lysa lite lite lite svagt (inte helt säker, vita har ganska högt spänningsfall). Då bör du kunna lista ut vilken av de tre på den trasiga modulen som är sönder. Men det finns förstås många sätt att fixa det på.

MVH: Mikael
Netzracer
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 januari 2021, 20:38:56

Re: T: Ersätta trasig LED-list till badrumsspegel

Inlägg av Netzracer »

Tack för era svar.
Japp, det är bra drag i ljusrampen, trodde, innan jag märkte att segmentet var trasigt, att jag fått sämre syn då jag upplevde det som mer skumt i badrummet :( .
Skälet till att jag skapade inlägget är att jag varken har utrustning eller kunnande för att göra detta själv.
Min förhoppning är alltså att hitta någon på detta forum som kan bygga en ny LED-list lika den gamla, alternativt tipsa om något i företag i Stockholmstrakten som
jag kan vända mig till.
Har letat en hel del på nätet, men inte hittat något själv, när jag såg detta forumet så tändes mitt hopp på nytt :) .

Hälsningar

Pierre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar