A: Maker sökes... tjänst i Arboga

malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

A: Maker sökes... tjänst i Arboga

Inlägg av malman »

Fascinerande hur olika man kan se på sin tjänst... ;)
Förra vändan annonsen var ute sa kollegan... F--n jag är inte behörig att söka min egen tjänst....
Annonsen är nu lite mer sansad

Cheferna skriver först och sen efterbehandlas det av HR varpå resultatet blir så här..

https://saabgroup.com/career/vacancies/ ... equipment/


Jag vill säga såhär...
Finns det något tekniskt händig person som kan tänka sig jobba på Saab i Arboga.
Gruppen jobbar med div saker inom högfrekvens området, men även traditionell elektronik och ibland mekanik.
En hel del är knep och knåp kopplat till EW området.. (ElectronicWarfare)
Men i grund o botten.. mätsystem, EW-system, elektronik... ibland högfrekvent... anskaffning, konstruktion, byggnationer, reparationer, underhåll, praktiska uppdrag i fält...
Stor frihet...
Som alla stora organisationer... ibland en hel del dokumentation, formalia osv... men det brukar kunna lösa sig.. ;)
Arbetsuppgifterna är inte låsta utan det går att anpassa efter tycke smak och förmåga...

Exempel på saker jag själv varit inblandad i de senaste åren...
* Framtagning div protokollöversättare, 19" lådda med elektronik och mjukvara, div arduino mm, HW samt mjukvara
* Prov o försök: Ombyggnation av FM-materiel för annan användning.. Kraftsystem, mekanisk utformning, elektrisk interface anpassning, mjukvaruframtagning (LabView)
* Mjukvaruframtagning (LabView) kontrollsystem för vridbord monterad på mast ovanpå gammal radarlastbil, SW,HW, System, allm mekande
(Nej jag är inte programmerare i botten... men min PL sa.... Hur svårt kan det vara.... Å resten av den historian kan jag berätta över fikabordet..)

I övrigt labbas det med anskaffning och drift av Multikoptrar som bärare för nyttoutrustning, ett gäng 3D skrivare, håller på att sätta igång en Tormach 1100MX.... dyker upp en GGC s290 märklaser innom kort... en X-carve som håller på att återbyggas från att varit en mätmaskin i ett exjobb
(Min mission är ett lokalt MakerSpace på jobbet... och är på god väg.. )

Såå... vet du hur en spektrumanalysator funkar... är du tekniskt händig.. får något gjort någon gång ibland... råkar ha maker-blod i ådrorna... bor i närheten av Arboga, eller kan tänka dig pendla... teknisk nyfiken... och kan trolla med lite allt möjligt... (allt är inte krav, men.. )
Bli inte bortskrämd av formuleringarna i annonsen... ;)

Söööök... vi behöver fler kollegor.. å gärna händiga sådana. ;)

Då Saab klassas som försvarsindustri och vi ibland är i periferin på känsliga saker så krävs Svenskt medborgarskap.. å att man passerar en säkerhetsprövning enlighet säkerhetsskyddslagen...

Övrigt kan tas i PM om så önskas...
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17044
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: A: Maker sökes... tjänst i Arboga

Inlägg av AndLi »

14 mil enkel är väl kanske lite långt per dag...
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: A: Maker sökes... tjänst i Arboga

Inlägg av kodar-holger »

Du får ta cykeln. Det är visst en tradition på den arbetsplatsen.
malman
Inlägg: 540
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: A: Maker sökes... tjänst i Arboga

Inlägg av malman »

Njo... så har det nog varit... med den berömda öppna raksträckan där det blåser motvind.... åt alla håll... alltid...

Innan Volvo-flygmotor flyttade sin del av verksamheten till Trollhättan var det nog större andel cyklande människor... Eller så har folk blivit bekvämare.. :)

Sen är det nog större andel in-pendlare idag.

En kollega pendlade ett tag från Södertälje, och konstaterade att det gick fortare att åka till Arboga än att åka till de Norra utkanterna av Sth...
Skriv svar