T: Förnickling?

MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

T: Förnickling?

Inlägg av MattisLind »

Är det något som har prylar för att förnickla stålplåt med?

Har några mindre plåtdetaljer som är förnicklade men rostat. Jag tänkte att det kunde vara trevligt att återfå den förnicklade ytan igen.

Någon som har prylar eller känner till en hyffsat billig firma som kan fixa det?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5443
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: T: Förnickling?

Inlägg av anders_bzn »

Är du säker på att det är nickel du ska ha?

Jag förzinkade (med gulkromatering) om bitar av min 8L för inga pengar alls hos en firma i Landskrona.
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: T: Förnickling?

Inlägg av DW »

Att få bort nickel är inte sketenkelt, segt o motstår nästan allt i kemisk väg. Nickel är ju vackert gul o
inte alls som gulzink (kromaterat). Förr hade man koppar som rostskydd från kopparcyanid så är det för dej dyrbara grejor är det bara att hitta en som kan lägga på nytt o mer nickel. Om du har krom på blir det andra problem pga miljöskäl.
6-värt krom är förbjudet idag o frågan är om de kan lägga på 3-värt krom.
Alternativt borsta bort rosten o olja in detaljerna.
Inget förnicklat klarar ute miljön i längden.
Ok. Överdriven info kanske men välmenad.
Allt var inte bättre förr men klart giftigare :humm:
MattisLind
Inlägg: 738
Blev medlem: 27 maj 2011, 20:27:12
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: T: Förnickling?

Inlägg av MattisLind »

Jag fipplade lite i garaget själv. Finns lite länkar man kan hitta på nätet. Skapade NickelAcetat. En vackert grön vätska. Gick rätt fint att förnickla med den. Provade en ny enkrona. Den blev blank och fin. Mina bitar som jag ville förnickla belva i många fall också bra. Men problemet är underarbetet. För att få till det perfekt så måste jag nog slipa och polera ned de som är rostigt ganska bra. Då kommer kopparplättering fram först och sedan stålet.

Men det är nog lite för mycket meck för att tveksamt värde. Maskinen får ha lite patina och jag lägger å lite olja som skydd. Den ska ju ändå stå inomhus i hyffsat uppvärmed lokal.

För övrigt denna mackapär: https://imgur.com/Fb5iS9r
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: T: Förnickling?

Inlägg av tecno »

En äkta lelle-printer :tumupp: :tumupp:
Skriv svar