Lödning av mässing?

Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Lödning av mässing?

Inlägg av Glattnos »

Jag provade att löda mässing med lödfett och en lödtråd som jag hade hemma. Det verkade ju fungera. Jag antar att det är mjuklödning jag gjort för jag gjorde det med en Biltema brännare https://www.biltema.se/en-se/tools/weld ... 2000041523
Frågan är om det är rätt grejer för jobbet eller om det är fel? Tyvärr går det inte att läsa på löd-trådens etikett längre, köpt på Claes Ohlson tror jag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av hummel »

Det skulle jag löda med Stay Brite och deras lödsyra.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av Glattnos »

Aha, var får man tag på det då? Hur skiljer det sig från det jag har nu?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av Glenn »

Huruvida det är hård eller mjuklödning har bara med lodets smälttemperatur att göra, även om du tennlöder med en acetylenlåga så är det mjuklödning.

Flyter det ut bra och sugs in så funkar säkert flusset du använder, det är inte så petigt på mässing.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av Glattnos »

Jag vill ju ha lite mer "fill" av lod men lyckades inte med det så jag tänkte att det kanske finns bättre saker. När jag fick bra och snyggt fill på ena sidan plåten så försvann fillet på andra sidan. Det är propeller-röret för en radiostyrd båt så "fillet" är relativt viktigt för att få bra vattenström runt röret. Också viktigt att bitarna inte ändrar form av värmen.

Jag kan ju prova igen med det jag har om det bara är övning som behövs :) Men om någon har förslag på annat specifikt lod och fluss så är jag väldigt tacksam :)
Detta såg ju lite annorlunda ut:
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av Palle500 »

Din lödning ser inte bra ut. På mässing skall lodet flyta ut perfekt. Viktigt att du rengör mässingen ordentligt, putsa med fint slippapper, ev stålull så att all oxid försvinner.
På med lödpasta och tillför tenn samt värm långsamt så du inte överhettar några partier. Kan ev vara överhettning som syns på din lödning.
Leta på YT hur dom löder in nytt cellpaket på en bilkylare av mässing. Där lär du se hur det väter perfekt. Tror mig minnas att det är lödvatten av blandad saltsyra och svavelsyra som man använde, men kan minnas fel. Använder du lödfett som innehåller lod så brukar tennet som det innehåller räcka för en bra kappilärfog.

Bild
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av hummel »

Glattnos skrev: 7 augusti 2020, 01:48:32 Aha, var får man tag på det då? Hur skiljer det sig från det jag har nu?
Hobbybutiker bör ha det. Annars direkt från Harris kanske.
Det ger klart starkare lödningar jämfört med "vanligt radiotenn". Flyter ut väldigt bra och ger snygga fogar.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av Glattnos »

Fick tag I Castolin 1020 XFC silverlod idag och testade med. Det blev ganska bra och var väldigt lätt att få snyggt. Dock fick jag värma väldig länge(för länge) med brännaren för att det skulle bli varmt nog och delarna slog sig litegrann(förmodligen av för mycket värme på för liten yta). Behöver ju antingen en bättre brännare eller lod som fungerar i lägre temperatur(det är nog att föredra).

Kan man få en länk till Stay Brite så jag vet exakt vilken produkt som avses?
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Lödning av mässing?

Inlägg av Palle500 »

Varför använda ett hårdlod (silverlod) det kräver klart mera värme?
Mjuklod (lödtenn) är klart enklare att få till med din klart enklare butanbrännare.
Har du provat att löda med det lödfett och lod som du har efter ordentlig rengöring av mässingen?
Edit
En länk till stay brite. Me se upp flr dom har även många silverlodsprodukter. Kolla även deras guide hur man löder med silverlod, då inser du att silverlod inte är rött grej för ditt projekt.
https://www.harrisproductsgroup.com/en/ ... -Flux.aspx
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av hummel »

Glattnos skrev: 8 augusti 2020, 00:45:40 Kan man få en länk till Stay Brite så jag vet exakt vilken produkt som avses?
https://www.harrisproductsgroup.com/en/ ... e-Kit.aspx
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av Glattnos »

Palle500 skrev: 8 augusti 2020, 03:10:11 Varför använda ett hårdlod (silverlod) det kräver klart mera värme?
Som sagt så var det vad jag fick tag på, ingen av dom jag frågade hade nått annat hemma. Jag fick det gratis och det var ju bara ett test.

Jag gör rent mycket noga varje gång, det blir lortigt och fult först när jag försöker lägga lite mer fill(mjuklod alltså). Funderar på att skaffa en bättre brännare eftersom min brännare verkar ha svårt att hålla värme i hela detaljen samtidigt. Min fixtur snor en hel del värme också trots små kontaktytor så jag ska justera den lite också. Det är nämligen lättare att få värme i detaljen när den inte sitter i fixturen. Jag tänkte att det skulle räcka med några klackar med V-spår som röret ligger i då det blir ganska lite anliggning men troligen så strålar värmen över för lätt ändå och fixturen tar förmodligen mycket av värmen från lågan direkt också. Aluminium leder ju även värme väldigt bra.
Fixtur-drivrör.jpg
Tackar för länkarna. Ingen svensk webshop som har detta Stay Brite eller liknande?

En fundering jag fick var om det finns lim som kan funka? Delarna passar perfekt emot varan så kanske skulle något lim funka. Ev. kunde jag löda bara så det flyter i skarven och sen lägga fill med lim eller epoxi.
Jag experimenterar här såklart, denna del finns att köpa färdig(lödda med POS61) men det är roligare att försöka tillverka egna delar :)

Edit: La till en bild och lite mer info om den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av Castor »

Jag har för mig att jag sett modelltågsbyggare som löder mässing till lok o vagnar, kanske finns någon sådan i din närhet du kan få lite hjälp av.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Lödning av mässing?

Inlägg av Palle500 »

Biltema brännaren borde fixa det där. Men det är viktigt att få upp en grundvärme sen värmer man med svepande rörelser och håller spetsen på låga lite från materialet. Det skall vara så varmt att lödtennet smälter och flyter ut när man för det mot fogen och brännaren inte värmer på materialet.
Det många gör fel är att man smälter lodet med brännaren och inte från materialets värme.
Prova lite på en plåtbit funkar med stålplåt om lödfettet innehåller lod. Lägg på lödfett och värm med svepande rörelser och se om det blir förtennat om inte tillför lite lod.
Edit
Köp mjuklod och fluss från verktygsboden

https://verktygsboden.se/lod-flussmedel ... t-7x440-mm

https://verktygsboden.se/lod-flussmedel ... f600-01-kg

Titta hur man roterar och sveper med gasolen när man tennspacklar
Senast redigerad av Palle500 8 augusti 2020, 16:52:21, redigerad totalt 1 gång.
Glattnos
Inlägg: 2983
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av Glattnos »

Jo, det funkar om biten inte sitter i fixturen men när den sitter i så måste jag värma på samma ställe hela tiden för att lodet ska smälta. Så jag är ganska säker på att det är fixturen som sväljer för mycket värme för att det ska bli bra.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lödning av mässing?

Inlägg av Palle500 »

Ok löd lite mellan stöden och sen löder vidare utan fixtur. Typ löd halva låt svalna lite sen löder du resten.
Skriv svar