Borra hål i gängtapp?

nifelheim
Inlägg: 1814
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Borra hål i gängtapp?

Inlägg av nifelheim »

Hur borrar man och gängar i en M8 i en M24 gängtapp, enligt bild.
Gängtappen är kanske ganska hård från början.
Anlöpning , glödgning?


avdragare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 14265
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av grym »

man gör det så tidigt i tillverkningen att det går på rimligt sätt

eller så kanske man kan sänkgnista in det, dyrt jobbigt och jobbigt
Användarvisningsbild
Noxin
Inlägg: 592
Blev medlem: 21 september 2006, 11:59:45
Ort: Stockholm, Årsta + Orrefors

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av Noxin »

Borra är inga problem med hårdmetallborr.
Gängtappar finns också i hårdmetall. Kanske funkar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 8670
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av GeekJoan »

Jag blir ju nyfiken på varför du behöver detta hål?
nifelheim
Inlägg: 1814
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av nifelheim »

används som avdragare, dra in gängtappen i bussningen som sitter på axeln.
axeln går inte igenom hela bussningen utan det finns kanske 30 mm bussning som sticker utanför axeln.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25253
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av tecno »

Måste det vara en tapp? Duger inte en axel med ytter och innergänga? Du ska väl inte använda detta dagligen så nåt hårdhärdat lär inte behövas, eller?
nifelheim
Inlägg: 1814
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av nifelheim »

det är nog rätt tänkt.
Borde nog testa med en vanlig m24 skruv och slipa den konisk så biter den nog i mässingsbussningen.
Den borde gå kanske gå att borra i med enn Jula pelarborr :)
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25253
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av tecno »

:humm: Har du inga gängor i bussningen och därför tittat på tapp?
nifelheim
Inlägg: 1814
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av nifelheim »

Bild

inga gängor, vulkad i gummit som inte är så lätt att sätta en vanlig avdragare på.
jihe
Inlägg: 1239
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av jihe »

Har du inte åtkomst till båda sidorna eller vad är hemligheten som gör att du måste krångla till det? Ska bussningen ur impellern eller impellern av axeln? Kan du inte bara skära bort impellern från bussningen i så fall och jobba direkt på bussningen?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3677
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av LaRdA »

Men borde det inte fungera lika bra om du använder gängtappen för att dra gängorna i bussningen, och sedan gängar in din avdragare i de nu färdiga gängorna?
JOLO725M
Inlägg: 206
Blev medlem: 5 februari 2013, 22:25:15

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av JOLO725M »

Går inte att ta en skruv, tvinga in den en bit och dra av från axeln med en glidhammare?
Är det en engångsföreteelse så låter det omständigt och dyrt att köpa en m24 gängtapp och bearbeta den, 12.9 skruvar är billiga.
nifelheim
Inlägg: 1814
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av nifelheim »

Verktyget på bilden är den smidigaste metoden att dra av impellern.
Har bara ett sådant (det på bilden),
höll på att förlora det härom dagen och tänkte då att det är bäst att köpa några till.
Dom som sålde verktyget hade slutat med det för det var för dyrt att tillverka.

Jag tror att det bästa förslaget är att göra några likadana
verktyg av M24 skruv istället. :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 11775
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av mrfrenzy »

Du kan väl gänga först med en vanlig trestegs M24-tapp och sedan använda ditt verktyg tillverkat av en skruv.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 2802
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Borra hål i gängtapp?

Inlägg av Teknikern »

Tillverka gängtappar är inte speciellt svårt alls, jag har gjort några stycken där det varit special-special och inget annat funkat. Jag har använt vanligt kullagerstål, värmt upp med gasol i en hopplockad tegelhög som funkar som härdugn och så släckt i spillolja, slipat och putsat till bröstsidan för hand mot pelarslipens skiva och så anlöpt till aningens färgförändring och släckt i spilloljan igen och det funkar.

Största gängtappen jag tillverkat var 3-tum.
Skriv svar