Flera kablar i grön 50mm slang?

Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av Borre »

Med tanke på hur silikonspray sprider sig lätt och kan ge både dålig kontakt och fläckar ner både det ena och det andra använder jag aldrig det. Sök på silikonsmitta.
Ska man vara noga är det inte ens tillåtet enligt elinstallationsreglerna SS 436 40 00 (som visserligen inte gäller här).

Det finns produkter som är gjord för det här som fungerar tillräckligt bra i det flesta fall, Glidex eller talk tex.
Potatismjöl må fungera bra men det drar åt sig fukt och blir stelt och hårt med tiden, så är det en större mängd och trångt i röret kan kablarna sitta väldigt hårt om man vill dra ur dem nån gång. Talk fungerar bättre då.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av GastonDeVille »

Har man inte Walkie-Talkie funkar det väldigt bra med Whatsapp, det går till och med att ha tvåvägskommunikation.
becker
Inlägg: 214
Blev medlem: 28 september 2010, 20:36:21
Ort: Järbo, kommer från Dalarna :)

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av becker »

Balanserat analogt ljud går utmärkt att skicka i cat5. Anslut det tvinnade paret på stift 2 och 3, i en xlr kontakt. Skippa skärmen. Om du inte ska skicka 48V phantommatning, då måste du ha skärm. Balanseringen och det tvinnade paret fixar ev. störningar.

Några billiga produkter hos tysken som nyttjar cat5:
https://www.thomann.de/se/stairville_rj ... ox_mx4.htm
https://www.thomann.de/se/stairville_rj ... ke_fx4.htm
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av JimmyAndersson »

Länge sedan jag skrev i tråden nu. Och jag är inte klar än. :verysad: :dead:
(Men den här gången var det en vattenläcka som skrek högst efter uppmärksamhet.)

Becker:
Det verkar helt lysande! Tusen tack för det tipset! :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp: :tumupp:
Så får det bli.

Gastón:
Ah, du tänker på att det kanske blir lite billigare än att ringa upp som vanligt? Då förstår jag.

Borre:
Usch säg inte sådär. :D
Undrar om jag inte ska skaffa talk ändå....
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av GastonDeVille »

Gastón:
JimmyAndersson skrev: 21 augusti 2020, 22:53:22
Gastón:
Ah, du tänker på att det kanske blir lite billigare än att ringa upp som vanligt? Då förstår jag.
Naah, inte riktigt... så kasst abonnemang har man väl knappt men det är ju alltid lite taskig mottagning när man kryper ner i källargångar och sånt så då har man kontakt via wifi till exempel.
Eller att det bara är väldigt behändigt :lurar:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Flera kablar i grön 50mm slang?

Inlägg av JimmyAndersson »

Aha. :D
Det har du rätt i. Jag ska testa.
För när jag tänker efter så brukar ena mobilen ha dålig mottagning på vissa ställen. (Telia.. Jag har Telenor och det fungerar överallt här.)
Skriv svar