Citronsyrabad

Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av Xoffis »

Skrev en lång guide om detta på ett bilforum en gång i tiden, dock verkar forumet ligga nere just nu så kan inte länka, men det jag använde va målarsoda, kostar inte många kronor för storpack å finns lite överallt...
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av SeniorLemuren »

Borre skrev:Kaustiksoda och elektrolys tycker jag fungerar bättre än citronsyra.
Spänningen brukar jag ha kring 10-15V kanske, för hög gör att strömmen ökar och ger bara mer värme utan större nytta, men beror på storlek på föremålet också. Finns säkert mer exakt vetenskap bakom men har fungerat bra hittills.
När man tillverkar vätgas med elektrolys så börjarvätgas produceras vid ca 2 Volt. Högre spänning producerar värme.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av bearing »

SeniorLemuren skrev:
Borre skrev:Kaustiksoda och elektrolys tycker jag fungerar bättre än citronsyra.
Spänningen brukar jag ha kring 10-15V kanske, för hög gör att strömmen ökar och ger bara mer värme utan större nytta, men beror på storlek på föremålet också. Finns säkert mer exakt vetenskap bakom men har fungerat bra hittills.
När man tillverkar vätgas med elektrolys så börjarvätgas produceras vid ca 2 Volt. Högre spänning producerar värme.
Säker på att det inte blir mer vätgas också?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av Glenn »

X-IL skrev: Citronsyra finns väl i varje matbutik? Jag brukar köpa typ 1,2kg på ÖoB för väldigt lite pengar, räcker till många liter rengöring och rostborttagning.
Jag kör också med Ö&B's jätteburk, billigaste jag hittat.

En lustig sak är att när jag rostsanerade en MC-tank invändigt med citronsyra så blev den helt metallblank, men TS fick ju svarta delar ?
Borre
Inlägg: 4565
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av Borre »

bearing skrev:
SeniorLemuren skrev:
Borre skrev:Kaustiksoda och elektrolys tycker jag fungerar bättre än citronsyra.
Spänningen brukar jag ha kring 10-15V kanske, för hög gör att strömmen ökar och ger bara mer värme utan större nytta, men beror på storlek på föremålet också. Finns säkert mer exakt vetenskap bakom men har fungerat bra hittills.
När man tillverkar vätgas med elektrolys så börjarvätgas produceras vid ca 2 Volt. Högre spänning producerar värme.
Säker på att det inte blir mer vätgas också?
Det bubblar ju mycket mer så det borde väl det ändå göra.
Processen att omvandla rosten går snabbare med högre spänning än 2V, vid 10-15V jag har använt mycket snabbare.
Sen beror det ju på avståndet mellan polerna också, väldigt nära så blir strömmen såklart hög även vid låg spänning, så det kanske är fel att bara redovisa en viss spänning.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av SeniorLemuren »

Hur det är med rostborrtagning vet jag inte men när det gäller electrolys så blir det inte mer vätgas om spänningen mellan elektroderna ökas till mer än ca. 2V.
electrolys.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av X-IL »

Glenn skrev:
X-IL skrev: Citronsyra finns väl i varje matbutik? Jag brukar köpa typ 1,2kg på ÖoB för väldigt lite pengar, räcker till många liter rengöring och rostborttagning.
Jag kör också med Ö&B's jätteburk, billigaste jag hittat.

En lustig sak är att när jag rostsanerade en MC-tank invändigt med citronsyra så blev den helt metallblank, men TS fick ju svarta delar ?
Jag har också ofta fått svarta delar(men inte alltid) oavsett om det är citronsyra eller Evaporust. Jag har alltid tänkt att det har nåt med legeringen att göra.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av tecno »

DSC00008.jpg
Så blev det här när jag gick igenom växellådan på Combimillen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av bearing »

SeniorLemuren skrev:Hur det är med rostborrtagning vet jag inte men när det gäller electrolys så blir det inte mer vätgas om spänningen mellan elektroderna ökas till mer än ca. 2V.
electrolys.JPG
Jag vet inte vilken potential den galvaniska cellen får vid rostförflyttning. Men min erfarenhet är samma som Borres. Högre spänning ger högre ström och mer bubbel. Jag höjde som sagt till 19V en gång när det knappt bubblade med 12V.

Jag tror man kan se processen som en galvaniska cell i serie med en inre resistans. Högre spänning ger mer värme över resistansen. Men all ström går genom cellen. Det blir inte någon resistans parallellt med cellen som bara värmer badet, tror jag.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av SeniorLemuren »

Det som bubblar (såvida vätskan inte kokar) är ju vätgas vid katoden och syrgas vid den anoden. När Spänningen som uppmäts mellan anoden och katoden är runt 2 volt så är sönderdelningen maximal (se diagrammet). Kan någon uppvisa att det skulle gå att sönderdela vatten till vätgas i snabbare takt med högre spänning än det, så ligger nog nobelpriset bra till för den personen. Sedan kvittar det om det är en rostig spik som är anod eller katod. Om det skulle vara på det viset att det går fortare att avrosta vid hög spänning så kan det kanske bero på att värmen som alstras hjälper till. Jag vidhåller att om man lägger en högre spänning mellan anod och katod än 2 volt på en elektrolys av vatten, så går den motsvarande strömökningen åt till att värma vattnet.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av bearing »

Figuren du länkade till säger inte emot mig. Jag uppfattar figuren som ett exempel på en cell. Andra celler kan ha andra kurvor, där t.ex. den diagonala linjen mellan B och C är mycket större, p.g.a hög inre resistans, andra elektroder, elektrolyt, o.s.v.

Den enklaste modellen av en cell, som jag baserar mitt resonemang på, är följande:
https://electricalacademia.com/wp-conte ... f-cell.gif

Ju högre spänning, ju högre blir strömmen genom Rs. Den värmande effekten blir I^2 * Rs, eller (E0 - Ec)*I om man så vill. Ju mer ström, ju mer värme.

Ec = 1,48V enligt din figur. Strömmen blir (lite förenklat) I = (E0-Ec)/Rs. D.v.s ju högre E0, ju högre ström. Vid E0=10V blir 85% värme. Men strömmen stiger ju högre spänning som används, enligt min erfarenhet, så jag tror inte att jag har nått gränsen för masstransport, C. Där elektrodernas ytor eller elektrolytens jonmängd sätter gränsen, antar jag. Jag har dock bara gått till 19V som sagt. Om man är ute efter att producera vätgas är det såklart korkat att köra med såhär låg verkningsgrad. Men nu ville jag bara ta bort lite rost, och tyckte att jag kunde slösa med 50W för det. Och om man ska gå in på mer detaljer (som jag är inte så bra på) har jag fått lära mig att ju högre spänning som används, ju större är risken att oönskade reaktioner uppstår. I fallet rostborttagning är ju själva elektrolysen en oönskad reaktion. En annan oönskad reaktion är den som ger den rostiga elektroden en svart hinna, vilket jag frågade om tidigare.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. jag tänker så här. Om jag kopplar 2 st metallplåtar i ett vattenbad med citronsyra kaustiksoda eller något annat för att få vattnet ledande och släpper på 2 Volt mellan plåtarna så får jag en bestämd mängd gas vid plåtarna. Den består av väte och syre. Om jag nu ökar spänningen till 19 Volt och får, som du påstår, mer bubbel, så är min fråga, vilka gaser är det som bubblar förutom vätgas och syrgas som ger denna ökning av bubblor?
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av baron3d »

Det är inte så att det svarta är kol?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av säter »

GastonDeVille skrev:Något som jag förstått absolut går bort är att ha något rostfritt i badet
Kompisen har en rostfri tank till citronsyrabadet. (inte cintronsyra)
Det fungerar bra, men han får saltutfällningar efter några månader.
bearing
Inlägg: 11232
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Cintronsyrabad

Inlägg av bearing »

SeniorLemuren skrev:Ok. jag tänker så här. Om jag kopplar 2 st metallplåtar i ett vattenbad med citronsyra kaustiksoda eller något annat för att få vattnet ledande och släpper på 2 Volt mellan plåtarna så får jag en bestämd mängd gas vid plåtarna. Den består av väte och syre. Om jag nu ökar spänningen till 19 Volt och får, som du påstår, mer bubbel, så är min fråga, vilka gaser är det som bubblar förutom vätgas och syrgas som ger denna ökning av bubblor?
Gissar att det beror på elektrolyten och metallerna ifall det blir andra gaser och andra reaktioner. Med plattor av bly, och med svavelsyra som elektrolyt är det normalt att ansluta 2,4V per cell. Bubblet ökar definitivt med ökande spänning från 2V till 2,4V. Enligt mitt lyssnande på bubblet då jag laddat bly-syra-batterier. Där är jag rätt säker på att det endast är väte och syre som bubblar. Ifall man ökar spänningen ytterligare, t.ex. till 2,6V, bubblar det ännu mer.

Med bordssalt löst i vatten som elektrolyt bildas även klorgas vid ena elektroden, så där är reaktionen mer komplex.

Men för att försöka besvara din fråga. Om vi säger att förutsättningarna för elektrolys är ideala, med kolstavar som elektroder, och kanske en elektrolyt av natriumhydroxid löst i vatten, eller vad som nu är bäst. Då är jag fortfarande säker på att mer ström ger mer gas. Vätgas och syrgas. Inte vattenånga (såvida kokpunkten inte nås, men det har aldrig hänt mig). Transporten av joner genom elektrolyten är proportionell mot strömmen. Den bildade gasen är proportionell mot jontransporten. Den inre resistansen motsvarar dels den polarisering av elektroderna som orsakas av lokala differenser i koncentrationen av elektrolyten, samt begränsningar i hur fort jonerna kan kombinera med elektronerna som leds genom elektroderna och bilda gas (har även med tryck att göra). Inre resistansen motsvaras även av resistiv värmning genom elektrolyt och elektroder. Den inre resistansen begränsar strömmen, eller orsakar ett spänningsfall mellan den galvaniska cellens potential och den anslutna yttre spänningen, beroende på hur man väljer att se på det. Detta orsakar en värmeeffekt enligt tidigare inlägg.

Den polariserande effekten brukar representeras av en RC-länk i elektriska modeller. Och den resistiva förlusten med en enkel resistor. Såhär:
https://www.semanticscholar.org/paper/E ... 5/figure/1
Skriv svar