Hur limma Lexan mot Plywood?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Nån som vet hur man bäst limmar Lexan mot Plywood?

Min tanke här är att fogen skall vara transparent ty jag vill att ändträ't hos plyfan skall synas, trälackad med tre lager som den kommer vara.

Eftersom fogen måste vara transparent så¨är min enda ide' silikon, vad tror Ni om det?

Fogen kommer inte utsättas för nämnvärda krafter, mest dekoration.

MVH/Roger
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av Findecanor »

Jag har inte provat det, men jag skulle tänka mig att man skulle kunna använda gjut-epoxy.
Epoxy för gjutning för att den ska vara transparent och rinna bra. Epoxy kan bli lite gulaktig, men det kanske inte gör så mycket mot just trä.
Det stora problemet med alla transparenta gjutmaterial är att det kan bli bubblor. En teknik för att minska dem är att utsätta epoxyn för högt tryck skapat mha en kompressor och tryckkammare.
Man kan också minska risken för bubblor genom att hälla det i gjutformen på ett speciellt sätt: lång tunn kontinuerlig stråle på ett ställe och låta det flyta ut av sig själv.

"Transparent" våtrumssilikon är inte alltid så transparent.
Annars skulle jag försöka hitta en lösning utan lim i första hand.
Senast redigerad av Findecanor 9 november 2019, 21:03:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av GastonDeVille »

Det tråkiga svaret, det där transparenta kladdet från Biltema. . Multibond heter det väl. Blir gummiaktigt och genomskinligt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av Spisblinkaren »

Findecanor skrev:Jag har inte provat det, men jag skulle tänka mig att man skulle kunna använda gjut-epoxy.
Epoxy för gjutning för att den ska vara transparent och rinna bra. Epoxy kan bli lite gulaktig, men det kanske inte gör så mycket mot just trä.
Det stora problemet med alla transparenta gjutmaterial är att det kan bli bubblor. En teknik för att minska dem är att utsätta epoxyn för högt tryck skapat mha en kompressor och tryckkammare.
Man kan också minska risken för bubblor genom att hälla det i gjutformen på ett speciellt sätt: lång tunn kontinuerlig stråle på ett ställe och låta det flyta ut av sig själv.

"Transparent" våtrumssilikon är inte alltid så transparent.
Annars skulle jag försöka hitta en lösning utan lim i första hand.
Tack för ditt mycket intressanta svar!

Om jag förtydligar min applikation kan jag säga att jag först avser båtfernissa en bit plyfa (säg runt om dvs alla kanter) sen vill jag ha dess kortsida framåt och där vill jag limma Lexan.

Jag har alltså tänkt båtfernissa plyfan runt tre lager SEN skall jag ha Lexan framför dess kortända varvid min förhoppning är att plyfans fina lameller skall kunna lysa igenom både limfog och Lexan.

Detta är min plan och jag tror det går att fixa men jag är mycket osäker om hur.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av Spisblinkaren »

GastonDeVille skrev:Det tråkiga svaret, det där transparenta kladdet från Biltema. . Multibond heter det väl. Blir gummiaktigt och genomskinligt.
Här förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av GastonDeVille »

rogerk8 skrev:
GastonDeVille skrev:Det tråkiga svaret, det där transparenta kladdet från Biltema. . Multibond heter det väl. Blir gummiaktigt och genomskinligt.
Här förstår jag faktiskt inte riktigt vad du menar :)

MVH/Roger
:oops: Öhh. . Jag pratade nog samtidigt med mig själv. Nä men jag menar att det nog funkar bra, inte så exotiskt material bara. Men när jag läser ditt inlägg mer noga så kanske det inte är så bra ändå om det ska vara väldigt genomskinligt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Köpte du inte en liten tub Loctite superlim efter min rekommendation? Det är klart (genomskinligt men kan ev gulna med tiden, kanske) och lite flexibelt (inte kristallhårt).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jo, jag har köpt en flaska superlim men jag kommer inte ihåg att det var din ide' :)

I vilket fall har jag börjat lära mig att superlim är rätt bra till silikon(slang) mot aluminium, jag har också limmat ESD-plast mot tånghandtag (Sandvik elektroniktång som tappade handtaget).

Däremot gick det inte att limma ihop ett par Ray-Ban som hade gått av mitt mellan ögonen, i en desperat åtgärd epoxylimmade jag istället dit ett par magneter men tyvärr, magneterna var för svaga.

Att nyttja superlim till att limma Lexan mot plyfa kan nog faktiskt funka och jag tackar för detta tips!

Jag tror det kan funka mest för att det ju liksom inte behövs så mycket.

Fast jag vet inte, tycker dels att det blir så futtig mängd lim som inte kan spridas ut över hela arean (~10cm^2) dels att det ju kan bli att gulna.

Jag vill helst att varken lexanet eller limmet skall synas överhuvudtaget.

Samtidigt har jag en ide' om plyfa istället (som då kan limmas med vanligt trälim) men då blir det lite mycket plyfa och jag känner inte riktigt för att lägga ner dom redan investerade pengarna i en design som har för mycket trä.

Lite trä/plyfa modell en ram får det väldigt gärna ha men inte för mycket.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har velat fråga om det på forumet, men man kan ju inte starta en ny tråd för massa småsaker man hittar svar på hos Jula, Kjell&Co eller Clas-i Sjön.
När man får hem nån sorts plastkort sitter det klibbat vid ett papper med en genomskinlig och, för att prata utrikiska, ”sticky goo”. Var hittar man sådant gegg?

Och oavsett vad för metod du använder kommer limmet/kletet/klaffset/.... att synas mer eller mindre.
Alternativet är att fästa med snygga skruvar, alltså en skruv med ett snyggt huvud.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Jag har velat fråga om det på forumet, men man kan ju inte starta en ny tråd för massa småsaker man hittar svar på hos Jula, Kjell&Co eller Clas-i Sjön.
När man får hem nån sorts plastkort sitter det klibbat vid ett papper med en genomskinlig och, för att prata utrikiska, ”sticky goo”. Var hittar man sådant gegg?
Kan tyvärr inte hjälpa dig där.
Och oavsett vad för metod du använder kommer limmet/kletet/klaffset/.... att synas mer eller mindre.
Alternativet är att fästa med snygga skruvar, alltså en skruv med ett snyggt huvud.
Ännu en bra ide', tack!

Jag har gjort liknande abbrovincher med andra konstruktioner dvs tagit problemet och liksom bara förstorat upp det och då har det "försvunnit".

Som findecanor sa ovan så kan det bästa vara att just inte limma.

Tror faktiskt jag skall köra på det när jag tänker efter, idag sitter redan skruv där men då genom kopparplåt.

Knepigt att jag inte kom på det själv, jag är nog ganska dum i huvet :(

MVH/Roger
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Om nånsin sett ett bord med glasskiva ligger det som regel plastkutsar under glaset för att skydda det. Du får nog finna sig i att oavsett hur du monterar (med något kletigt) kommer du att ha dessa ”kutsar” synliga. Men en klutt i varje hörn och så estetiska (små runda) som möjligt ....
Spazze
Inlägg: 717
Blev medlem: 8 februari 2004, 16:05:59
Ort: Stockholm

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av Spazze »

rogerk8 skrev: Att nyttja superlim till att limma Lexan mot plyfa kan nog faktiskt funka och jag tackar för detta tips!
Jag skulle inte rekommendera det. Sök på super glue fog. Det kan göra en transparent yta dimmig.

Jag har använt någon sorts silikon för att limma en display mot transparent plast och det blev bra. Svårt att undvika bubblor bara. Minns tyvärr inte vad det var för typ av silikon.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av Glenn »

Svårt att få CA-lim ("superlim") att härda om det är en större mängd, då måste man nästan alltid använda accelerator, och gör man det brukar det bli mjölkigt.


Jag tror mest på glasklar epoxi precis som findecanor är inne på, ifall nu glasklart är viktigt.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av LaRdA »

Skulle det vara ett alternativ att använda någon snygg (rostfri?) skruv för att fästa lexanskivan istället för att limma?

Superlim är som Spazze mämde inte bra då du troligtvis kommer få massa "dimmiga" fläckar runt om på plasten av ångorna.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur limma Lexan mot Plywood?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej LaRdA, long time no see!

Detta är en jättebra ide som jag faktiskt kapitulerat till.

Dock inser jag att det ändå inte kommer att slå bockad kopparplåt som jag gjort mina senaste rörsteg med.

Så jag har lite bestämt mig för att fortsätta så, även om det kostar att lagga ut håltagning men framförallt bockningen.

Jag skulle kunna göra håltagningen själv men bockningen går bara inte, har heller ingen plats för bockningsmaskin även om jag skulle ha råd med en.

Problemet med Lexan-chassi tycker jag är dom bitar jag fått uppsågat av min snickare ty dom är nämligen lite spräckta i kant om Ni förstår vad jag menar.

Detta känner jag inte blir så snyggt samtidigt som jag tror att det liksom inte spricker lika lätt som plyfa när jag borrar stora hål.

Jag är oviss hur jag skall göra för om jag kör på med Lexan så kan jag göra det mesta själv (förutom själva kapandet) och det gör det först och främst roligare, mera hantverk liksom.

Att bara lägga ut en kopparplåtsbit för håltagning och bockning är ju inte mycket till hantverk :)

Som Ni förstår är det även dyrare.

Samtidigt har jag precis köpt lite mässingsnät från Kina för ett par tusen (där gick mina sista pengar) så det är lite trist att bara överge Lexan-tricket.

Min vision är alltså att folk skall kunna titta in i mina rörförstärkare och se hur noga dom är byggda, en annars rätt trist aspekt med konstruerande är att själva det arbete man lägger ner aldrig syns.

Allt är bara yta, liksom.

MVH/Roger
PS
Mässingsnätet skall förresten användas som jordplan.
Skriv svar