Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
Renoverar en gammal scooter från 1968. Skulle behöva fräsa upp vevhuset så att jag får plats med en större vev.
Någon här som har tips eller utför sådana mekaniska arbeten. Handlar om ett par mm i alu.
Sen även planfräsa ytan där cylinderfoten ska sitta. Jag bor i Göteborg.
Någon här som har tips eller utför sådana mekaniska arbeten. Handlar om ett par mm i alu.
Sen även planfräsa ytan där cylinderfoten ska sitta. Jag bor i Göteborg.
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
Jag kan säkert hjälpa dig i nästa vecka.
Gör ganska mycket mopedgrejer även om det inte syns i länken nedan.
Kika på lite på http://instagram.com/speedcut_motorsport/
Gör ganska mycket mopedgrejer även om det inte syns i länken nedan.
Kika på lite på http://instagram.com/speedcut_motorsport/
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
Det låter ju toppen!petercab skrev:Jag kan säkert hjälpa dig i nästa vecka.
Gör ganska mycket mopedgrejer även om det inte syns i länken nedan.
Kika på lite på http://instagram.com/speedcut_motorsport/
Jag måste bara kolla upp alla mått exakt. Kan jag kontakta via PM?
Ser fint ut via länken du bifogade
Det är en Vespa Primavera. Original har dessa 4.5hästkrafter och insuget sitter i vevhuset. Jag hade tänkt använda ett cylinderkit (ca 15hästkrafter) där insuget sitter på cylindern men det kräver en annan typ av vev och den får inte riktigt plats i vevhuset utan att man öppnar upp någon mm.säter skrev:Vad är det för scooter?
Här är en bild på hur någon annan fräst upp blocket.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
15 hästar, är ramen verkligen stabil och kraftig nog för det?
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
det är knappast fullgas som sätter beränsningen i hållfasthet utan tvära inbromsningar,
och lastvikten.
och lastvikten.
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
svanted: krafter vid inbromsningar är inga problem för det är ju inget som ökar. Jag har dock sett bilder på äldre mopeder typ Maxi, Florida och dylika för många år sedan, som tom har en helsvetsad hel ram, som trimmats till 8Hk+ och stärktes inte ramen så blev den sned samt att om man gasade fullt så drog den lite åt samma håll som kedjan fanns på då krafterna böjde ramen i sidled, so jo det kan absolut finnas en risk.
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
Finns dom som får ut 30-40 hästar ur en sådanHenry skrev:15 hästar, är ramen verkligen stabil och kraftig nog för det?
Men mer för racing då...
Det låter positivtpetercab skrev:Ser ut som ett enkelt jobb.
1mm plana av denna ytan. Denna ska utökas från 83.5mm till 88mm. Projektbilder
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
Tänker bara på mopeder med kedja, scootrar har ju förstås motorn direkt i bakhjulet så att säga och då är det ju förstås lite av en annan sak.
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
Finns det verkligen gods nog för att ta 4,5mm där ? eller skippar du "styrkanten" ?
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
det kommer att bli fräst då till exakt där gul pil pekar. där den tunna smala svarta randen är:Glenn skrev:Finns det verkligen gods nog för att ta 4,5mm där ? eller skippar du "styrkanten" ?
(Ska stå 83.5mm i blå text, blev felaktigt tecken där ist för en punkt)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
Jaha det var en "tjockare" kant där nere, då förstår jag
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
Det verkar roligt med det där racingen.robertr81 skrev:Men mer för racing då...
Re: Fräsa upp vevhus på motorblock scooter
rejsingvespa
måste vara spännande...
de har ju all vikt på bakhjulet!
måste vara spännande...
de har ju all vikt på bakhjulet!