Kan man hårdlöda Aluminium?

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Bilden visar en lösning som faktiskt tycks fungera.

Jag fick dra skruven 45 grader för det fanns inget utrymme för nåt annat.

Dock är låsarrangemanget fortfarande knäckt och jag vet inte hur jag skall göra med det men jag gissar att krafterna ändå inte är så stora så min första "jigg" kan fungera (hoppas jag har kvar den men jag brukar spara på junk).

Vad jag tror är att min klena jigg kan fungera för här handlar det mest om skjuvspänningar, det handlar alltså inte om att hålla ihop grejerna vertikalt, grejen nu är att försöka aligna brottet likt ett armbrott för att det skall bli bra.

Men jag börjar bli skeptisk till epoxy som limning av metall-metall för första gången limmade jag med mitt långsamhärdande (6h) epoxy och den klena jiggen släppte, andra gången limmade jag med mitt snabb-epoxy (5min, typ) och min grova jigg släppte, i åtminstone det andra fallet slipade jag båda ytorna med sandpapper (i första fallet bara ena ytan).

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Nerre »

Vad avfettade du ytorna med då?

Epoxy innehåller inget lösningsmedel (som t.ex. kontaktlim gör) så minsta fett på ytorna sabbar vidhäftningen.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Här lär man sig saker :)

Nej, jag avfettade inte med nåt, hade T-Röd funkat?

MVH/Roger
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Nerre »

I brist på annat fungerar nog T-röd bra, men jag skulle eftertorka med nåt (ren, torr, fettfri trasa) eftersom T-röd lätt lämnar kvar en liten beläggning av alla tillsatser (och den beläggningen gör antagligen också att limmet fäster sämre).
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

T-Grön är kanske bättre (jag tror bara att den heter så men den jag tänker på går under benämningen "Avfettningsmedel")?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Eftersom vi snackat lite limteknik här så tänkte jag ta upp dagsfärska erfarenheter.

För nåt halvår sedan epoxylimmade jag (snabbepoxy) på en plåtbit över min av skator totalt sönderhackade fågelmatare byggd från en PET-plaska.

Hålet hade alltså blivit jättestort och jag tog då och klippte till en liten bit klen plåt (locket till en Matjessill-burk) samt gjorde ett mindre hål i den och epoxylimmade den över hålet.

Allt frid och fröjd tänkte jag men så idag var plåten borta, som tur var hittade jag den på balkongen så jag slapp göra om den (hatar merjobb) men det intressanta var vad som fanns på plåtbiten, vad tror Ni fanns på den?

Jo, ett tunt lager epoxylim som man lätt kunde skala bort och som inte var hårdare än en GUMMIPACKNING!

Vad fasen är det för skit?

Jag tycker det kan vara bra om inte epoxylim blir fullständigt stenhårt men det skall väl ändå inte vara som gummi?

Och så lätt det gick att pilla bort det sen, det satt ju inte det minsta fast!

Nej snabbhärdande epoxy är rena skiten!

MVH/Roger
PS
Jag har nu limmat om plåtbiten och nyttjade då långsamhärdande epoxy samt T-sprit (och "spacklade" med Karlssons Klister :D )
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av tecno »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack!

Men hur stora är påfrestningen från fåglar :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av tecno »

Men Roger, skitmaterial som inte går att limma emot. Popnita plåten.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Kan man hårdlöda lättmetall?

MVH/Roger
PS
Borde nästan ändra titelrubriken för E Kafeman visade mig att det faktiskt handlar om lättmetall ty den är magnetisk, så jag tänker fet lödkolv, flussmedel och tenn, vad tror Ni om det?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av E Kafeman »

Aluminium är en lätt metall. Samtliga olika lättmetaller har liknande magnetiska egenskaper.
Beträffande just din väska kan metallen vara en legering, dvs en mindre andel annan metall för att göra aluminiumet styvare.
Aluminium liksom liknande lättmetaller är lödbara som jag beskrev här: http://elektronikforumet.com/forum/view ... 5#p1402168

Är man inte så van att löda sådant, börja med att klippa ut två smala remsor ölburk. Ju smalare, ju mindre effekt på lödkolven behövs. Löd ihop dessa bitar som en första lödövning innan du ger dej på mer avancerade saker. Kontrollera efteråt att du lyckas med riktig lödning och så det inte bara blir lite lödklimpar som trillar bort om man pillar på dom.
Viktigast är att behovet av noggrann rengöring från oxid som är så mycket viktigare jämfört med koppar-lödning då ny oxid återbildas på sekunder om man inte skyddar ytan från luft och denna oxid är svår att bryta igenom med vanligt flussmedel.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har fått köpt mig en pop-nitare.

Tänkte jag skulle pop-nita istället för att löda.

Eller skruva som är mitt senaste påfund.

Jag borrade alltså ett par 2,5mm hål i lättmetallen och körde på med M3 gängtapp, det blev fullständigt fiasko för det ena hålet innebar att skruven kunde tryckas igenom hålet och det andra hålet blev lite bättre men man kunde inte dra åt skruven.

Jag fattade först inte riktigt varför men sen slog det mig att plåttjockleken var av storleksordningen stigningen hos M3 så det blev inte mycket att skruva i samtidigt som jag hade svårt för att vrida "rakt" när det gäller själva gängningen, tror man behöver lite gods för att få gängtappen att räta ut sig.

Eftersom detta med borrning blev ett fiasko tänkte jag pop-nita istället, grejen är att jag behöver bara hålla emot i en dimension dvs uppåt sett (om väskan står rakt ner), detta kan man patcha med en plåtbit som man pop-nitar på vardera sidan om låset för sen är det i plåtbitens starka dimension som problemet stävs.

Iom mina två misslyckade limnings-försök så har jag i alla fall lyckats spara en mall som faktiskt passar perfekt, mallen är lite för grov för att väskan skall kunna "fungera" men den fungerar utmärkt som mall för att klippa ut en tunnare plåtbit.

Slutligen har jag fått dåligt med kylskåpsmagneter så jag tänkte bege mig till Granit och köpa ett gäng för knappt 100 spänn, lite långsökt kanske men den plåtbit magneterna "serveras" med är helt perfekt vad beträffar tjocklek.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu har jag försökt popnit-fixa min väska.

Gick inte så bra :(

Popnitarna (6mm djupa innan poppning) blir ändå runt 3mm djupa bakom panel och detta ställer till det för mig för det krockar med låsen så nu har friktionen hos låsen blivit så stor att låsen inte går att låsa.

Med andra ord är det just nu "bläckfisk" som gäller.

Jag planerar dock att borra bort dessa två 3,2mm-nitar men bara om jag kan hitta kortare än 6mm, eftersom godset typ är 2X0,5mm så räcker en 3mm-nit om man kan hitta en sådan.

Kan jag inte hitta en 3-4mm nit så blir det permanent bläckfisk som gäller, alternativt byter jag väska för jag har tack och lov en till men jag älskar den jag har och vill inte gärna byta samtidigt som min kära farfar inspirerar för Ni anar inte hur mycket fattiga farfar kämpade med sin 5-hästars Crescent utombordare som bara gick sönder hela tiden och till slut lagades med mängder av Plastic Padding och alumimiumtråd som hade blivit över vid dragning av högspänning alldeles intill boa.

MVH/Roger
PS
Google suger för jag sökte på "pop-nit dimension" och fick inte reda på ett skit vad beträffar vilka dimensioner som finns.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av E Kafeman »

Finns inget som hindrar att du knackar ihop niten till önskad tjocklek om du kommer åt baksidan. Man knackar hellre svagt och många gånger och försöker få niten att vika sej till en snygg krage även på baksidan. Stadigt mothåll behövs för att det ine ska bli glapp.
Fortfarande för tjockt, kapa bort kvarvarande stålkulan som blir kvar i mitten på niten vid blindnitning, den har ingen funktion efter att nitningen är utförd.

Är man lyxig och vill göra ett snyggt jobb skaffar man sej nitdorn och mothåll anpassat efter niten men jag brukar använda M8 stålbult som dorn och valfritt större järnföremål får duga som mothåll.
Två hammare, en att knacka med och en som mothåll fungerar oftast bra. En extra bult fastsatt i skruvstäd kan också fungera som mothåll, i synnerhet om man ska montera många nitar kan det vara bekvämare och om bultens ändyta görs lite skålad så blir det lättare att göra bra nitningar.

Passar det fortfarande inte så kan man rulla sina egna nitar. Se på gamla antika kopparhinkar/kaffekannor, där man använder både järn och kopparnitar, hemtillverkade av rullad plåt.
Sådana nitar kan man rulla själv till önskad tjocklek. Ölburksplåt kan vara bra utgångsmaterial. Slipa av beläggning och färg med slipduk innan du börjar rulla mellan två plankor. Rulla tills niten ser nästan homogen ut. Rulla hela tiden åt samma håll.

Aluminium-nit blir aldrig jättestarkt. Järnnit med bricka på baksidan går bra att knacka ihop om man inte absolut behöver blind-nit som den nittypen kallas som man brukar använda när man inte kommer åt att hålla emot från baksidan när man nitar. Som järnnit kan man kapa av en bit stängsel-tråd eller annat mjukt järn.

Solida kopparnitar är lätt att göra själv av en eller flera kabel-kardeler. Man kan komplettera med mässings-brickor. Är även lätt lödbart i efterhand, vilket är bra om man ska koppla något elektriskt.
Rörnitar är en variant som är tillverkade av tunna rör. Små sådana nitar kan köpas i hemslöjdsbutiker i olika material om man inte vill kapa till rör-längder själv och de kan även ha välpassande brickor, ifall man vill förstärka kanterna vid nitningen.

Ytterligare en variant på nit hittar du på ett par jeans där dekorativa ställen brukar förses med mässings-nitar.

Om nu inte nitningen fungerar bra kan man löda ihop aluminium-ytor.
Se bara se till att ytorna är rena och oxidfria så går det bra att mjuklöda aluminium. Är lödningen välgjord och vätande går det inte riva isär ytorna i efterhand. Är jobbet dåligt utfört trillar bitarna isär av sej självt.
Testa med att klippa till två centimeterstora bitar ölburk och löd ihop med med varm lödpenna eller på köksspisen efter ordentlig rengöring och inoljning/slipning av ytorna. Använd vanligt blyat lödtenn. Ölburk går klippa med vanlig hushålls-sax. Att klippa till så små aluminium.bitar är bra som första försök då små bitar är lättare att ge jämn och hög värme någorlunda fort så inte oxiden hinner nybildas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man hårdlöda Aluminium?

Inlägg av Spisblinkaren »

Finns inget som hindrar att du knackar ihop niten till önskad tjocklek om du kommer åt baksidan
Problemet är att jag inte kommer åt baksidan samtidigt som jag varit smart nog att popnita alldels vid lås-mekanismen där jag nu ser att avståndsmarginalen maximalt är 1mm.

Jag har idag borrat bort mina två kritiska nitar på de två låsen, funktionen hos väskan blev faktiskt tom bättre än innan jag försökte popnita och den blev det för att kopparplåten på en halv millimeter pressar isär underrede och överrede.

Popnitarna bygger sen nån halv mm ovan jord också så jag har väl infört typ 1mm distans totalt sett.

Jag har nu tänkt epoxy-limma koppar-plåtarna istället och har således putsat en del med Dremel, utöver det blir det nog lite T-Röd även om jag mest skulle velat haft T-Grön som jag dock inte hittar på ICA.

Jag blir tvungen att limma ett lås åt gången för jag har bara en limklämma som funkar.

Jag försökte alltså M3-gänga låsen först men jag kom på att godstjockleken hos väskans armatur ju var mindre än stigningen så det var nog inte så konstigt att det inte gick, därför köpte jag mig en pop-nitare, sen är man uppenbarligen inte väldens mest smarta person för bilderna ovan var som sagt mitt allra första test och jag såg tydligt hur niten byggde bakom panel ÄNDÅ nitade jag alldeles vid låset...

MVH/Roger
PS
Jag fick gjort mig ett lite verktyg i samband med mitt nitande, kallar det "Popnit-körnare" för jag hamnade i situationen att jag hade förborrat på ena sidan låset och ville "centrera" kopparplåtbiten varvid jag stoppade i en popnit som jag hade kapat av stiftet hos förutom allra längst in där jag dremlat en lite spets, sen måttade jag med plåtbiten och knackade med penn-hammaren, fast först var jag inte så försiktig så jag knackade ju stiftet plant med niten, sen tog jag det dock lugnare men jag lurar på om man inte kunde löda detta för även om pinnen kanske är av stål så är nog niten av Aluminium.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar