Melamin-MDF som sågsläde

datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Melamin-MDF som sågsläde

Inlägg av datajompa »

Detta är kanske egentligen en snickarfråga men man brukar ju få bra svar på detta forum! Dessutom ska släden användas till diverse elektrorelaterade byggen.

Behöver bygga en 'cross cut sled' till en bordscirkelsåg, och skaffade en MDF-skiva för att ha som bas, eftersom MDF håller sig rakt utan att vara dyrt. Ena sidan och kanterna har vit blank melaminbeläggning, men förvånad blev jag när andra sidan visserligen var samma nyans av vit men är matt och lite sträv. Den kanske är målad?

Frågan lyder därför vilken sida man bör välja att ha neråt mot sågbordet? Jag vet inte hur väl melamin glider mot eloxerad aluminium, och det kanske är bättre att ha en ickeslät yta för att få färre kontaktpunkter och lägre friktion?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Melamin-MDF som sågsläde

Inlägg av Micke_s »

Kör plasten nedåt. Sågspånsdammet blir ditt smörjmedel..fukt + sågspån blir det som antagligen orsakar mest friktion..

Byggmax är billiga på hyllplan
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Melamin-MDF som sågsläde

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi har en djäkligt stor byggsåg på jobbet där ytan är en RÅ MDF-skiva. Det flyter rätt bra på den med.
Nifelhem
Inlägg: 103
Blev medlem: 16 december 2013, 18:00:39

Re: Melamin-MDF som sågsläde

Inlägg av Nifelhem »

Smörjer mina slädar med silikonspray, vinylglans eller, i brist på annat, ”back to black”. Glider bra på alubordet till Dewalten.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Melamin-MDF som sågsläde

Inlägg av Bonehead »

Jag kör med en melamin skiva, har funkat rätt bra för mig.
Funkar ännu bättre med lite paraffin olja som arbetas in i bordsytan och torkas av, mindre risk att man får allt för spännande ämnen med i trät om det ska målas/lackas.
datajompa
Inlägg: 232
Blev medlem: 5 november 2010, 10:35:54

Re: Melamin-MDF som sågsläde

Inlägg av datajompa »

Tack för svaren, nu har jag istället blivit orolig för om den kommer slå sig på grund av en avvikande sida?
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Melamin-MDF som sågsläde

Inlägg av Bonehead »

Jag tror du kommer ha svårt att ens mäta det. MDF rör sig väldigt lite såvida du inte spiller vatten på det eller har väldigt hög luftfuktighet i rummet, typ plåtskjul.
Skriv svar