Anpassade stänkskydd

Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Anpassade stänkskydd

Inlägg av papabear »

En kompis har en gammal folkabuss som han skulle vilja ha ett par anpassade stänkskydd på.
Istället för VW-loggan i exempelbilden nedan, vill han ha Jägermeister-loggan (cirkeln med hjorthuvudet - ca 12cm dia).

Han har köpt ett par rektangulära stänkskydd från Mekonomen, och nu funderar vi lite på hur man skulle kunna gå tillväga.

Helst ska loggan vara rest från själva plattan och då har vi pratat om att man kanske skulle kunna skära ut den ur stämpelgummi med lasern, som limmas mot plattan.
Alternativt skära eller skriva ut gjutformar och gjuta loggan i gummi och limma.
Jag vet dock inte om det är möjligt att limma nånting mot dessa stänkskydd för de känns som de är gjorda av någon fet plast snarare än gummi.

Istället för att limma fast något kanske man kan skära en stencil och måla. Jag har självhäftande etiketter i A4-format som nog skulle kunna användas.

Tankar och förslag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Anpassade stänkskydd

Inlägg av grym »

skriv ut det i 3d skrivare med mjukt material och två färger?

ninjaflex är starkt
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Anpassade stänkskydd

Inlägg av E Kafeman »

Om man inte har tillgång till skrivare, och stänkskydd är ju mest bara släta ytor i två nivåer, så kan det vara enklare att gjuta stänkskydden.
PU Gummi, polyurethane rubber, kan man gjuta själv och färga med pigment. Det är en två-komponents PU.
Kan man fräsa ut loggan i t.ex. plastskiva eller trä så är det lätt att gjuta sina egna stänkskydd med genomfärgad logga-färg.
Vill man öka tåligheten kan man armera med ett mellanlager med bomull, stål-myggnät eller glasfiberväv. Gamla tiders bättre stänkskydd hade ofta ett lager bomullsnät.
PU Gummi finns att köpa i många olika färdighärdade hårdheter. Den vanligaste varianten är nog lite för mjuk och används ofta för att flexibelt kunna gjuta av andra komplicerade ytor, men det finns också varianter som blir som bakelit.

Det kan vara problem att lokalt hitta välsorterade leverantörer av olika hårdhet, passande pigment mm och till rimliga priser om man vill köpa mindre mängder.
Jag köpte en gång i Sverige, på Bejoken, har köpt på både Amazon.com och Ebay.
Oftast leverans från återförsäljare i Tyskland och England och priser från 200 till 1000kr för 2-4 liter+frakt.
Två liter bör räcka för att gjuta 2 st mindre stänkskydd i två omgångar, först provgjuta och se vad som bör förbättras och sedan gjuta en andra omgång. Aldrig fel att ha stänkskydd i reserv.
Släppmedel, glöm inte det. Det finns i sprayform "sprayvax" men annars duger det med t.ex. rapsolja.

Vissa typer av PU-gummi kan behöva vakuumpump för att bli av med luftbubblor och få homogena släta ytor men för svartfärgade stänkskydd lär det inte märkas om det är någon enstaka bubbla.
Får jag någon oönskad luftbubbla brukar jag köra bort den med varmluftpistol men vet inte om det alltid är lämpligt. Kan leda till ojämn härdning kanske om det man hettar upp härdar fortare, men jag har inte haft några problem.

Här exempel på gjutning med lite hårdare PU-gummi, men med bra information:
Skriv svar