Bra borr för betong/sten?

Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Bra borr för betong/sten?

Inlägg av GastonDeVille »

Har någon bra tips på borr för betong/sten?
Förstås en fråga om pris och kvalitet. Är det lönt med dyra fina märken eller kan fula-jula borr funka lika bra?
Jag kör en del i granit då det dyker upp lite berg på tomten som behöver knäckas med stenkilar.
En del borr förintades genom att skären helt sonika hoppade av och någon blev bara jätteslö.
Borren är av blandat ursprung så det kan var en orsak.
Ändå tyckte jag mig köra lite försiktigt... men många hål blev det.
Tror det var SDS-plus på maskinen jag lånat av brorsan.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av mrfrenzy »

Borr är just en sådan sak där det lönar sig att köpa av renommerat märke.
Det krävs en väl injusterad process för att lyckas med stålblandning och härdning varje gång.

Om du handlar på Jula så har de Bosch SDS-borrar som fungerar utmärkt:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ds-181781/

Lite billigare på någon av alla nätbutiker.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av säter »

Jag brukar skärpa på borrarna lite med en diamantskiva.
Då avverkar de dubbelt så bra.
Sedan är det som vanligt, man ska inte trycka på för hårt med en borrhammare.
Maskinen ska göra jobbet.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6975
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av Teknikern »

Tipset jag kan ge är borren måste skärpas när den tenderar att anta en kilform i spetsen, kör man vidare bildas en massa värme genom friktionen mellan skär och hål och till slut släpper skäret. Julas "skitborrar" funkar bra, jag kör själv med dom billigaste och det är just avsaknaden av skärpning / för sen skärpning som kvaddar borrar oavsett vad dom kostar och vilket märke det än är. Bergborrar till stora maskiner måste skötas likadant annars blir dom inte långlivade, då händer det att kronan knäcks och blir kvar i hålet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av Glenn »

Borren till den bergborren jag har är inte vassa alls, det är snarare två hårdmetallskär utan egg ingjutna i mjukare material utan utstick, fattar ärligt talat inte riktigt hur den funkar, men funkar gör den.
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av jihe »

Ni som skärper borren, borrar ni i betong eller granit?
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av Nerre »

Hårdmetallen "slår" sönder stenen/betongen och själva borrspiralen bara transporterar ut dammet. Det är ju därför man använder en slagborrmaskin till det, utan slag på maskinen händer typ ingenting (i betong kan det äta sig in lite utan slag, men det blir väldigt varmt).
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av GastonDeVille »

Tack för alla kloka tips! :tumupp:
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av hawkan »

Jag har borrat sönder kanske 30 sds max borr senaste året och visst är det skillnad. Borrar 20mm kanske 15 cm djup för spräckkilar.
Julas borrar håller kanske 10-15 hål men de är billiga och affären är nära. Biltemas borrar håller kanske 30-40 hål. 35mm borr för 40cm hål har jag också använt kostar typ 500 och håller några tiotal hål de med, för snigeldynamit, över 200 kg har det gått åt. Samma problem hela tiden, hårdmetallspetsen lossar, alternativt slås sönder och sedan lossnar. Om det lönar sej med borr med högt pris vore intressant att veta, har inte vågat testa. Accepterat att varje borr bara håller för ett visst antal hål och att hålet kostar därefter.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1976
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av GastonDeVille »

Lärde mig den hårda vägen att låta borret svalna mellan hålen. Blev lite för ivrig i början. Det är bra att ha 2-3 stycken att växla mellan. Och kör man konstant kan maskinen behöva sig en paus också. Nu råkade jag få låna en kraftig Metabo som pallade att köra nästan konstant.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av xxargs »

hawkan skrev: 25 april 2021, 08:14:06 Jag har borrat sönder kanske 30 sds max borr senaste året och visst är det skillnad. Borrar 20mm kanske 15 cm djup för spräckkilar.
...
Gör du någon koll på borrarna efter 5-7 hål och vid behov slipa tillbaka till ursprunglig spetsform med diamantskiva? - annars kanske det är en del av svaret varför de inte håller bättre.

Hårdmetall är hårdmetall men det betyder inte att de inte slits - bara att de slits långsammare än materialet den hela tiden krossar

Att byta borr efter var hål som nämnt är också bra 'management' att alltid starta med kall borr per ny hål. och sedan i slutet av dagen gå igenom högen och se om hårdmetallspetsarnas form behöver justeras tillbaka till ursprunglig form med diamantslipkiva.


På gruva jag gjorde arbete åt så var omslipning av borrkronor bland den största enskilda ovanjords-avdelningen och var oerhört viktig rent ekonomiskt för att få ut det mesta möjliga av borrkronorna då det byttes i stort sett per skift.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av säter »

jihe skrev: 24 april 2021, 22:26:26 Ni som skärper borren, borrar ni i betong eller granit?
Mest betong, men många gånger fungerar det bättre i sten.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av hawkan »

Nä jag har aldrig slipat om ett borr. Trodde det hade att göra med hur fort
det går att borra men jag har inga problem med hastigheten, det duger som det är
även efter många hål. Visst blir spetsen avrundad efter ett tag.
Jag har provat att kyla borren både mellan hålen och kyla flera gånger i ett hål
men har inte sett att det gör någon som helst skillnad i livslängd på borren.

Borren är lite hipp som happ, hade ett häromdan från biltema som gick sönder
halvvägs ner i första hålen, det var surt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av Klas-Kenny »

En viktig detalj att tänka på om man borrar mycket är att ha flera borr att växla mellan.
När ett borr börjar bli ordentligt varmt, så byt till ett annat och låt det svalna. Blir de för varma slits de snabbt, oavsett märke.

När jag borrar 20mm för spräckkilar, så brukar jag ha minst tre borr att växla mellan.
20mm i sten är sen ganska trist att köra med en vanlig SDS-maskin. SDS-MAX är grejen. Köpte en billig maskin på Jula, den har gått många hål och fort går det.
Josty Kid
Inlägg: 249
Blev medlem: 8 januari 2010, 13:50:02
Skype: kfrahm
Ort: Göteborg

Re: Bra borr för betong/sten?

Inlägg av Josty Kid »

:tumupp: Så är det, fick tillsammans med bergskilar rådet att kyla borren. Vad som inte framgick var att de skall kylas långsamt.
Borrade ett par tre hål 20mm hål i granit, kände på borret och det sved till och luktade inte så gott. Doppade i vatten, man var ju förberedd. Plpp så lossnade hårmetallskäret :shock: .
Skriv svar