Problem med att borra upp en låsbult

Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av RDX* »

En av låsbultarna på bilen har satt sig. När jag skulle lossa bulten så skjuvades profil-flänsen av (låset är format som en blomma). Bulten sitter ganska djupt och trångt i aluminiumfälgen. Så jag bedömde ut att svetsa på en bult, eller använda en generell avdragningshylsa. Jag började istället at borra upp bulten.
Problemet är att bulten verkar vara härdad. Jag vet inte vad det är för material, med med nöd och näppe lyckades jag borra med en 4mm borr (dormer A002). Det verkar vara någon mm på ytan som är hård. I mitten verkar det gå relativt bra att borra. Men när jag sedan testar borra med 4,5/6/10mm så verkar det inte gå så bra. Jag borrar med en vanlig skrivdragare (2 hastigheter). Jag använder rikligt med "borrolja", och jag har inte märkt att borren har blivigt särskilt varm.

Jag misstänker att bulten har satt sig i konan, gängningen på alla andra skruvar har varigt hur fina som helst, med ett fint lager kopparpasta.

Så nu frågar jag er om råd. Finns det någon annan borr för hårdmetall som skulle ta bulten som smör? eller ska jag börja testa med andra metoder?
svanted
Inlägg: 5082
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av svanted »

leta på koromantborr/karbidborr, de klarar härdat stål...
om den gick av är ju problemet är ju att den sitter hårt...
har du tillgång till pinnsvets?
jag skulle svetsat dit flera stora muttrar ovanpå varandra tills de når utanför fälgen...
och hettan gör att bulten släpper greppet då den kallnat...
det kansek hjälper att bara värma på bulten med en pinne i hålet och sedan borra i en "grispitt"
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av RDX* »

Jag har tillgång till svets TIG, Gas, (pinn), (mig). Jag har använt metoden att svetsa på en bult på en avdragen bult en gång. Men då blev den påsvetsade bulten så mjuk att den bara vreds som en spiral. Kanske fungerar det bättre med stora muttrar.

Jag testade också värma i kanske 5min med en liten gasoltub (1925°C). Men det hjälpte ej. Kanske ska ta fram gassvetsen och smälta bort det härdade stålet.

Men tanke var att borra upp till 10-13mm (bulten är M14) ev borra bort konan. Så man sedan kan använda en stor grispitt etc.
Senast redigerad av RDX* 8 april 2021, 09:38:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av Bonehead »

Vill du prova något billigt så har jag hört att typ stenborr ska funka då dom har karbid i spetsen.
Typ såna här: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... rr-181752/
Betydligt billigare än att köpa ändamålsenlig karbidborr tror jag, dock behövs dom slipa lite med t.ex diamantbryne eller dylikt.
https://ibuildit.ca/tips/drilling-hardened-steel/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av Glenn »

Brukar vara bra att dra fast övriga bultar extra hårt så kan trycket på låsbulten släppa liite, vilket gör att den är lättare att få loss än om den sitter mer i spänn.

Brukar fungera bra att svetsa fast en pinne på låsbulten, om man kommer åt.
SM0VDT
Inlägg: 677
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av SM0VDT »

Svetsa dit en mutter. Pinnsvets inne i muttern. Sedan på med lämplig hylsa och lossa. Det är jättelätt... I teorin :D
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av RDX* »

Skruva åt de övriga bultarna har jag testat, hjälpte ej. Jag har varigt med om att skruvar har "sammansmält" med aluminum. Jag misstänker lite att det är det som har hänt. När nycklen gick sönder så drog jag med rejält med kraft med en kanske 70cm ävstång.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av Glenn »

Ditt problem är inte helt ovanligt, därför brukar jag personligen undvika att använda låsbultar alls.

På min "nya" bil så låg de fyra "riktiga" bultarna i hanskfacket så jag bytte ut låsbultarna mot dessa och nu ligger dom låsbara i handskfacket.

Just för att minska mängden problem, dock har ju bilen originalfälgar, har man väldigt dyra fälgar så kanske man vill ha extra säkerhet.
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av BallInPlay »

Jag plockade loss mina på volvon med roterande fil då jag provat att borra och svetsa utan resultat innan.
Skruven verkade vara uppbyggd av flera 'segment' vilket gjorde det snudd på omöjligt med svets.
Roterande fil tog ca 10 minuter per skruv om man är försiktig om fälgarna.
Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av Hedning »

Alternativet till ett borrat hål i centrum är två hål i form av en "8". Det gäller ju att kunna få
maximalt vridmoment med material som också tål detta. Om hålen är så stora som går och
två stift av bra stål används borde det hålla för en mutterknack (med stiften i gaveln på en
axel som passar i verktyget som används). Har använt metoden till en avdragen 5 mm härdad
bult i en luftpistol av tävlingsmodell (tack Sodjan för hårdmetallborren som användes).
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1645
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av RDX* »

Uppdatering: Jag beslutade mig att testa svetsa på en 20mm i diameter sexkantsstång. Men det gick inte.
Det var inte helt lätt att svetsa ca 2cm in i ett hål. Det blev en del ofrivilliga blixtrar när man råkade komma mot fälgen.
Men tillslut lyckades jag få till två svetsar som jag trodde skulle hålla. Men problemet troligen att materiallet var kasst. När man tog i med en hylsa så drog man i sönder sexkantsstången strax ovanför svetsningen. Den hade blivigt riktigt mjuk, man skulle kunna dra sönder den med en 1/4" 15cm spärrnyckel.
IMG_20210408_190718.jpg
IMG_20210408_174300.jpg
Så nu återstår det att gå loss med den roterande fil och börja om från början. Jag har börjat titta på vad fälgen kostar. En nödlösning är att slakta fälgen. Aluminium är iallafall lätt att såga i :)

BallInPlay> Vad använde du för fil? märke?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av Glenn »

Är det en hyfsat vanlig originalfälg är det ju ett alternativ, då kan dom finnas billigt på skrotarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45173
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av TomasL »

Tror du skulle pratat med någon biltjuv, de är ju experter på sådana saker. :D
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av Castor »

Det är inte alla som har sådana i bekantskapskretsen :(
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Problem med att borra upp en låsbult

Inlägg av Glenn »

Däcksfirmorna är också experter på det där, dom har även specialverktyg för det.
Skriv svar