Renovering kassettbandspelare

bluesman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 juli 2015, 09:39:28

Renovering kassettbandspelare

Inlägg av bluesman »

Jag renoverar en liten kassettbandspelare och den högra ”snurran”, som driver bandet när man spelar, ska ha något skumgummi eller vad det är. Det ska fungera som friktion antar jag. Det har torkat och det mesta har ramlat bort. Har någon förslag på hur man kan fixa det här?
IMG_0711.jpg
IMG_0710.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Renovering kassettbandspelare

Inlägg av Mickecarlsson »

Testa med en O-ring.
bluesman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 juli 2015, 09:39:28

Re: Renovering kassettbandspelare

Inlägg av bluesman »

Mickecarlsson skrev:Testa med en O-ring.
Kan vara svårt att trä över själva flänsen. Den måste vara tillräckligt kort innerdiameter för att sätta fast i spåret under översta flänsen.
Men ska testa. Tack för tips!
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Renovering kassettbandspelare

Inlägg av ELTompa »

Går kanske göra en rondell i tyg/filt
Bo.Siltberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 30 juli 2018, 06:46:13

Re: Renovering kassettbandspelare

Inlägg av Bo.Siltberg »

Friktionskoppling har jag för mig den heter. Kanske finns som reservdel då det är ett vanligt fel?
Tyg / filt av något slag låter bra. Det får inte blir alltför bra friktion så att den drar bandet "bättre" än vad tryckrullen i gummi förmår mot kapstanaxeln, men inte heller för dålig så att den inte rullar upp bandet.
bluesman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 juli 2015, 09:39:28

Re: Renovering kassettbandspelare

Inlägg av bluesman »

Bo.Siltberg skrev:Friktionskoppling har jag för mig den heter. Kanske finns som reservdel då det är ett vanligt fel?
Tyg / filt av något slag låter bra. Det får inte blir alltför bra friktion så att den drar bandet "bättre" än vad tryckrullen i gummi förmår mot kapstanaxeln, men inte heller för dålig så att den inte rullar upp bandet.
En filtrulle?
bluesman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 juli 2015, 09:39:28

Re: Renovering kassettbandspelare

Inlägg av bluesman »

Förstår inte hur det skulle se ut?
bluesman
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 juli 2015, 09:39:28

Re: Renovering kassettbandspelare

Inlägg av bluesman »

Filtrondell menar jag.
MiaM
Inlägg: 9903
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Renovering kassettbandspelare

Inlägg av MiaM »

Är det samma överföring av rörelsen både vid snabbspolning och vanlig spelning, fast med olika mekanisk kraft på det som trycker rullarna mot varandra?

I så fall så skulle jag rekommendera att du provar att köra snabbspolning och bromsar rullen som ska driva. Ifall det är så låg friktion att i princip inget händer så snurra spolen baklänges för hand. Så länge som motorn inte går ner i varv mer än en liten gnutta och så länge inget hakar fast så att det blir stumt stopp så är detta rätt ofarligt. Resultatet är att gummit ruggas upp och ger bättre fäste.

Ser ingenstans där det ska vara nåt annat material i bilden, kanske rita in en pil?
Skriv svar