Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26187
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Jag har ju börjat använda mina maskiner (fräs och svarv) mer och mer på sistonde och känner att jag börjar få en massa frågor jag inte kan googla fram svaret på.

Och då jag vet att det finns väldigt mycket kunskap om det här så tänkte jag starta en tråd där jag kan samla mina frågor, jag har ställt några i CJ18-tråden men det känns som lite fel ställe.

Börjar med denna frågan.

Ibland vill man svarva en kon, då ställer jag topsliden (vad heter den på svenska ?) i vinkel, och sen tar jag skär efter skär genom att manövrera både topslideveven och crossslide-veven.

Det gör att min kon ser ut såhär..
20201031_164903.jpg
Jag har försökt med olika varvtal och matningar men det blir ändå den där randiga spiralytan som både syns och känns.

Notera att den raka delen också är svarvad av mej med samma skär, den har en helt annan ytjämnhet.

varför blir det såhär ? ..och hur får jag en jämnare yta ? eller är det vad man får acceptera ?

klart jag kan jämna till den med en fil eller sandpapper men..


Kan tillägga att jag använder hårdmetallskär, materialet är aluminium och biten ursprungligen var 10mm i diameter, nu kanske 9.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Glenn 31 oktober 2020, 17:11:02, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 6905
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av SeniorLemuren »

Det brukar bli hyffsad yta om du tar ett fint sista skär. Det är viktigt att försöka veva sakta utan omtag (ryckigt).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26187
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Jag tog ett extra fint skär sista gången på den på bilden :)

Men ja, man inser hur mycket det gör att veva jämt och stadigt, det är ju ett mindre problem när man kan använda autofeed än när man måste handveva som i detta fallet..
Glattnos
Inlägg: 2487
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glattnos »

Nånting sviktar förmodligen, antingen så fjädrar maskinen lite eller så fjädrar biten. Hur långt utstick från chucken har du på biten? Prova svarva konan med biten så långt in i chucken som det går, 10mm alu-stång fjädrar väldigt lätt.
Användarvisningsbild
Klickmans
Inlägg: 2851
Blev medlem: 1 november 2019, 18:45:08
Skype: klickmans
Ort: Wallanderstad
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Klickmans »

Det finns inga dumma frågor, men jag har en jag grunnat på: Tar du/ni här på forumet inte i trä?

Skulle vara intressant att se lite seriös träbearbetning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 14374
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av grym »

jag tar i trä varje gång jag kliar mig i skallen :)


ytan är även ett resultat av skärhastigheten, egenteligen vill man ha konstant skärhastighet på konor, men då blir varvet väldigt högt på små diametrar och oändligt i mitten :rofl
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 25394
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av tecno »

jag använder hårdmetallskär
Är dessa för Alu ??

Rent spontant tycker det är fel att börja med vändskär, lär dig att slipa HSS.
Att tänka på med vändskär att optimala ingreppet = nosradien i de flesta fallen. Så att ta fisskär fungerar inget vidare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26187
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Glattnos skrev:
31 oktober 2020, 17:27:17
Nånting sviktar förmodligen, antingen så fjädrar maskinen lite eller så fjädrar biten. Hur långt utstick från chucken har du på biten? Prova svarva konan med biten så långt in i chucken som det går, 10mm alu-stång fjädrar väldigt lätt.
Det var inte långt, bara några millimeter förutom själva konen då (som f.ö är 12,5mm lång, mätte nyss), just eftersom biten är såpass klen i dimension och alu är mjukt.

Det är ju dock inga problem att få hyfsad yta om man svarvar rakt så att säga, med samma utstick eller längre. ..När jag svarvade hela längden så använde jag ju dock roterande dubb i andra ändan.


Jag funderade lite på om det kan ha att göra med centreringen av biten i chucken ?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26187
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

tecno skrev:
31 oktober 2020, 19:00:39
jag använder hårdmetallskär
Är dessa för Alu ??

Rent spontant tycker det är fel att börja med vändskär, lär dig att slipa HSS.
Att tänka på med vändskär att optimala ingreppet = nosradien i de flesta fallen. Så att ta fisskär fungerar inget vidare.
Ja du, bra fråga.. det är de skären jag fick med hållarna från kina.. så svårt att veta.

Kan ta en bild på det om det nu går att avgöra på en bild..
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26187
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

Såhär ser skäret ut:
20201031_193615.jpg
Enligt auktionstexten så heter dom DCMT070204

Ser nu att fokusen var kass på bilden, men det går väl att se ändå kanske..



HSS.. ja, jag har både ett par begagnade HSS-skär som nån annan slipat och ett "tool blank", men det känns onekligen enklare med hårdmetall, dom håller bättre och är redan färdiga, och kör man sönder ett så vänder man det.. sen byter man det för 6:-.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Palle500
Inlägg: 1543
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Palle500 »

Lite fusk men brukar ge bättre yta är att ha en liten släppvinkel på stålet och även köra flödigt med T-sprit (men hjälper inte så länge du inte får till en bättre yta).
hummel
Inlägg: 1729
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av hummel »

Om du vill använda vändskär i stället för HSS så se till att köpa kvalitetsskär och inte Aliexpress!
jihe
Inlägg: 1312
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av jihe »

När du har ett regelbundet mönster så där beror det på att skruven är krokig.

Mäter du så ser du nog att mönstret motsvarar skruvens stigning.

Grejerna är så klena så skruven kan flexa dem. Förmodligen har du inte spänt kilen ordentlig heller, det ser ut som om du har vibrationsmärken även mellan de regelbundna mönstren.

Den raka ytan har ju också kass finish, men det ser mer ut att bero på att du använder ett slött skär med stor nosradie till alu, det är ett separat problem.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26187
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

hummel skrev:
31 oktober 2020, 20:47:25
Om du vill använda vändskär i stället för HSS så se till att köpa kvalitetsskär och inte Aliexpress!
Samma skär som det står sandvik på kostartydligen 80-100:- STYCK.. så nejtack...

Tycker dessa fungerar bra, jag tror inte att det är skärets fel att det blir sämre i konor.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 26187
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina dumma frågor om maskinbearbetning

Inlägg av Glenn »

jihe skrev:
31 oktober 2020, 20:58:06
När du har ett regelbundet mönster så där beror det på att skruven är krokig.
Hmm, vilken skruv då, den till veven i toppsliden ?
Grejerna är så klena så skruven kan flexa dem. Förmodligen har du inte spänt kilen ordentlig heller, det ser ut som om du har vibrationsmärken även mellan de regelbundna mönstren.
Samma där, till toppsliden ?

Är ju inte helt lätt att spänna in dom där, man får ju välja mellan (lite) glapp eller för trögt.. antar att man egentligen ska slipa in ?
Den raka ytan har ju också kass finish, men det ser mer ut att bero på att du använder ett slött skär med stor nosradie till alu, det är ett separat problem.
Ja, jag skulle vara nöjd om jag fick en lika bra yta i konen som den raka ytan, även om man förstås ser spåren även i den med lite förstoring.
Skriv svar