Jag får inte epoxy att bita på metall

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar varför jag inte får epoxy att bita på metall.

Två enkla exempel:
1) På min fågelmatare gjord av en PET-flaska så slipade jag till och époxylimmade en M10 bricka för tidigare så förstorade skatjävlarna upp hålet och jag hatar skator så jag ville förvägra dom nöjet att äta ur mataren.

Det gick väl några månader innan brickan bara ramlade loss.

Hur är det ens möjligt?

Kan lite pickade på en epoxylimmad bricka få den att ramla loss?

2) Jag försökte limma ihop plexiglastaket hos fågelbordet jag byggt, tänkte att det bara räcker med ett litet vinkeljärn av kopparplåt, limmade dit detta vinkeljärn på båda ytorna men det bara släppte, limmet sitter typ kvar på plexiglaset bara.

Jag har följt era trevliga instruktioner och nyttjat isopropylalkohol på alla ytor men ändå fäster det inte.

Jag hade lite svårt att få fatt i mitt kära epoxy från Bostik men fick till slut köpt på mig två laddningar via Bauhaus, suger limmet eller? :)

Enda idén jag har kvar är att rugga upp ytan med sandpapper, måste man det?

MVH/Roger
PS
Det funkar ju liksom asdåligt, ett patetiskt litet pickande av en skata får alltså en metallbricka epoxylimmad mot PET att lossna :bravo:
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av Findecanor »

Jag gissar att förändringar i temperatur kan ha något med det att göra.

Jag brukar alltid rugga upp en metallyta med en fil eller grovt sandpapper innan jag limmar med epoxy.
Sen använder jag alltid en extra stark variant av epoxy som tar flera timmar att härda.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej Findecanor!

Sedan lång tid tillbaka (undrar om det inte var min kära farfar som sa det) så har jag lärt mig att man bör rugga upp ytan med sandpapper.

Men på senare tid har jag slarvat och tänkt att det inte behövs.

Minns att jag förstärkte lättmetallen hos min portfölj för några år sedan, första försöken funkade inte alls men sen TROR jag att jag faktiskt ruggade upp både lättmetallens yta och kopparplåtens yta och epoxylimmade, detta håller än idag.

Så det kan vara nåt med uppruggning som är nyckeln.

Men att en en epoxyfog (isopropyl-renad) kan vara så svag att en skata kan picka loss en epoxylimmad metallbricka på PET, det förvånar mig minst sagt.

Tack för din kommentar!

MVH/Roger
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av Findecanor »

Jag har tolkat det som att en uppruggad mer ojämn yta ger mer att bita i. Inte bara att den totala ytan ökar, utan att man får fler vinklar i alla ojämnheter som limmet sitter i. Sen vill man ha slipat bort eventuell oxid på ytan som kanske inte skulle hållt så bra.
En bra limning fyller i bra över hela ytan men är inte tjock. Jag tror att om det blir för tjockt så blir hållfastheten mer beroende av limmets förmåga som material än som lim, och som sådant kan epoxy kan vara lite mjukt, eller bräckligt beroende på sort. De få gånger när jag har behövt bra hållfasthet mellan två bitar metall och inte kunnat undvika att göra det tjockt så har jag blandat i mikrofibrer, och det har gått bra hitills i alla fall.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev: 9 oktober 2020, 23:14:07 Så det kan vara nåt med uppruggning som är nyckeln.
Jag tror inte på att limma ett styvt material som stål och epoxi på ett mjukt som PET, hackar skatan på brickan då kommer underlaget av PET att buckla sig utan att gå sönder men epoxin kan inte följa med och kontakten mellan porerna i materialen går sönder.

Borra ett par hål i eller runt brickan och skruva eller popnita fast den med någon form av mindre bricka eller plastbit som mothåll på insidan.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av xxargs »

Epoxy är bara en grupp av olika limmer - finns massor av andra typer av limmer men dessvärre inte så många synliga i konsument-nivån gentemot de som används inom industrin och ofta för ändamålet framtagen special-lim.

En stor faktor som påverkar häftförmågan är ytspänningen mot materialet det limmar emot - tenderar epoxy sig att vilja dra ihop sig till droppar igen efter utsmetning på ytan så kommer inte fogen att bli bra hur man än gör - visst, att rugga upp ytan kan göra att det ankrar bättre men kommer aldrig bli så bra som en lim som gärna flyter ut efter ytan innan den stelnar/härdar. Lim och vilka material det limmar bra emot är en hel vetenskap att behärska...

En del material som teflon, polypropen och polyeten-plaster (sk. 'feta' plaster) är hart när omöjliga att limma utan olika ytbehandlingar, oxidation mm först för att annars nära inerta molekylgrenar i plasten skall få elektrisk laddade ändar (genom att vätemolekyler avlägsnas med olika oxideringar) som limmet sedan kan ankra i. En sådan otippad sak är tex. att man kan limma teflon med epoxy om man efter applicering av epoxin sedan gnuggar teflonytorna hårt mot varandra (dvs. skava i varandra så att ytan på båda sidorna rivs upp) - i mekaniska processen ger det i skavda snitten laddade molekyländar i teflonet som epoxyn kan ankra i medans om man ruggar upp teflonytan i luft så oxideras dessa ändar omedelbart av luftsyret och limmet kan inte längre fästa i dessa. Detta ger en osökt tanke att om man blanda in sand eller annan slipmedel i epoxyn innan applicering och sedan skaver hårt, bör riva upp mer ytor som det kan ankra i.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av jah »

Kontaktlim, silikon eller annat gummibaserat lim ger en mer flexibel fog som kan röra sig med både temperatur och mekanisk påverkan.
Även dubbelhäftande tejp (den mm-tjocka med skumkärna) kan vara en lösning. (finns på Biltema)
Att rugga upp ytorna är en absolut självklarhet om man ska få lim att bita i hårda släta material.

Något som jag hade förbenat svårt att limma ihop var rostfritt stål. Ingenting tycktes bita på det förrän jag kom på det där med tejpen.
Nu sitter det en plåtram på typ ett halt kilo med enbart tejp runt om mot en vägg sedan nio år, och inte minsta tecken på att lossna eller glida än...

/J
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av xxargs »

Dubbelhäftande tejp som används i olika ankringsfästen för kablar mm har jag bara dålig erfarenhet av - dessa släpper alltid efter en tid, speciellt i varma miljöer - här också att det är dålig kompatibilitet mellan använda klister i tejpen och ytorna som de fäster på (ytspänning igen) - vilket är idag ofta är i olika former av pulverlacker i stativ och rackar, vidare en del klister tappar med tiden vissa flyktiga ämnen så att dess flexibilitet och klistringsverkan försvinner och det blir skört och plötslig bara släpper. - Visst den vita dubbehäftande tejpen från 3M till rätt hög prislapp lossnar inte i första taget - men det är inte den tejpen som används i olika ankringsdon...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32626
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag använder gärna en dubbelhäftande tejp som vi fäste gummipackningar me3d på jobbet. Den kom med packningen från Trelleborg och även om den inte högg på en gång verkade den härda och efter några dagar fick man skrapa bort den. Jag plockade hem några småsnuttar på 12 resp 24mm.
Själva tejpen är väldigt tunn och har nån sorts väv som bär upp den. I och med att den är så tunn kräver det väldigt plana ytor som ska fogas mot varandra.
image1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av Nerre »

När det gäller dubbelhäftande tejp hade jag mycket problem med hållaren till den elektroniska P-skivan i bilen. När rutan byttes behövde den ju tejpas om, och de vanliga montagetejperna lossnade soliga sommardagar.

Men nån tipsade om en betydligt dyrare tejp, som uttryckligen tål högre temperatur, och sen dess har jag inga problem.

Tror det är denna
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... 013/#tab02

Som synes tål den upp till 150 grader, men den kostar alltså 60 spänn för 2,5 meter.
Pebert
Inlägg: 95
Blev medlem: 5 september 2020, 19:19:48

Re: Jag får inte epoxy att bita på metall

Inlägg av Pebert »

Elastiskt montagelim, typ sikaflex, biter på nästan allt.


Och borra några hål i, både plasten och brickan, så att limmet kan trycka ut lite där och förankra sig
Skriv svar