Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Användarvisningsbild
Hedning
Inlägg: 425
Blev medlem: 27 november 2011, 15:19:00
Ort: Linköping

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Hedning »

... akademiskt?

Kollat med Wacker-Kemi AB Solna?
(eller Wacker i Tüskland)

Det här blir sämre för varje vända - om du inte hittar det på Guuugel så finns det inte?
Du ska nog inte ha någon gjutmassa när gudarna inte är på din sida.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

om du inte hittar det på Guuugel så finns det inte?
Det här är en asbra kommentar, tack!

Jag håller nämligen på att försöka sparka ut google ur mitt liv.

Är mest trött på utskick man får från dom där man uppmanas skriva under deras "användarvillkor".

Vem fan tror dom att dom är?

Dom tillhandahåller en gratistjänst och ska rimligtvis vara nöjda med att folk använder den.

Så jag är på väg att byta till Alta Vista (aka Yahoo) för jag gillar dom, har haft Yahoo's mejl i typ 12 år och ta mig tusan aldrig haft några problem med dom.

Det problem jag fått på slutet är emellertid att jag vägrar uppgradera min FF31 (nyare s/w=långsammare dator) och då har Yahoo varit tvugna att tillhandahålla en mer primitiv mejl, en mejl jag för övrigt älskar.

Så jag är imponerad av Yahoo och ogillar Goliat (aka google).

En väninna till mig har sagt att hon vet hur man gör för att byta ut google och jag kommer göra det så fort det går.

Skönt i alla fall att inte ha nåt gmail-konto (fast det har jag för youtube-access som jag dock inte kan se :D ).

Så akademiskt betydde tydligen bara att min icke "underskrivna" google suger!

God Jul

MVH/Roger
PS
Har förresten märkt det tidigare att jag inte hittar saker via google, undrar om fler är trötta på dom så att dom spärrar google-botar i deras system?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17050
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av AndLi »

De flesta gör nog tvärt om och försöker hjälpa googles botar för att få tag i rätt info. För rätt info kan leda till affärer, affärer betyder oftast nån typ av vinst för bolag....

Tänk själv om alla hamnat på din webshop för rörförstarkare istället för någon annans när de sökt på att de ville köpa...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Tänk själv om alla hamnat på din webshop för rörförstarkare istället för någon annans när de sökt på att de ville köpa...
Jag måste vara dum i huvudet för jag förstår inte vad du säger här.

MVH/Roger
PS
Jag märker rätt ofta att googles botar inte hittar efterfrågad information, amatören jag tycker det är tydligt att botarna inte kommer in i systemen för det går ofta att söka på saker INUTI en sajt medans UTANFÖR går det inte, till exempel hittar jag ofta ELFA-grejer när jag söker inuti ELFA men inte när jag söker via google, ett typiskt exempel på att antingen är det google som suger eller så är det sajten som inte släpper in google-botar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Gjutmassa för toroidtrafo i kåpa?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag la nu min hand på toroid-kåpan hos mitt ena rörslutsteg som tom kommer gå med lägre belastning live.

Ett klockrent test som jag korkat nog inte ens tänkt på, handen blev knappt ljummen så jag skulle gissa 40C.

Då har alltså rörsteget gått i typ en timma.

Så det är inga problem alls!

MVH/Roger
PS
Hade min elektronikskickliga bästis på besök igår och vi snackade en hel del trevligt kreativt skit (och annat, bl.a om ångest), vi kom då fram till två sker och dessa blev:
1) Lägg handen på och kolla
2) Ta en av de lösa toroiderna och lägg i en kåpa samt häll vatten i så att vattennivån hamnar nån eller några millimeter över toroiden.

Mha 2 är det sen bara att ta ur toroiden och hälla upp vattnet i nåt man kan mäta vattenmängd med (eventuellt en våg för bakning), sen har han lite resurser från sitt jobb så detta kan bli bra (och mycket billigare än att köpa TomasL's trevliga förslag från ELFA för en kostnad om typ 500 spänn per två trafos).
Skriv svar