Lödinstruktions video serie (Flera videos ute)

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Lödinstruktions video serie (synpunkter/ideer ??)

Inlägg av sneaky »

Måste säga att jag har lite svårt att se vad som ska vara så fördelaktigt med att sitta och löda på spikar? Varför inte öva på de komponenter man faktiskt ska löda istället? Idag kostar en packe med motstånd noll och intet, lägg till ett "experimentkort" så har man flera hundra lödpunkter för några tior.

Motsvarande går såklart att göra för ytmonterat där det inte är speciellt svårt att få tag i busbilliga komponenter att offra. En aning knepigare med kretskorten i det fallet då det finns så många olika varianter av komponenter.

Och vad gäller självaste kärnan i tråden. Bra initiativ om du kör på svenska, på engelska finns det ju redan ett överflöd av riktigt bra guider på exempelvis youtube.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: Lödinstruktions video serie (synpunkter/ideer ??)

Inlägg av Meduza »

Lizerdboy: Bara ta och säg till så får du låna den!
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lödinstruktions video serie (synpunkter/ideer ??)

Inlägg av lizerdboy »

Jag själv fick börja med stålnät av något slag när jag gick i gymnasiet, visst man kanske lär sig hur tenn och materialet man löder mot fungerar.
Men dock kommer jag inte att gå så långt från början.

komponenter kostar inte många ören i dagens läge och då är det bättre att köra på riktigt ist.

Meduza: Tack , jag återkommer om någon vecka med förfrågan då :D
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lödinstruktions video serie (synpunkter/ideer ??)

Inlägg av lizerdboy »

Hehe de var lite mer jobb de här än att göra DipTrace videos. jag och mina konstiga uttalande och meningar.
Börjar undra lite hur det är kopplat uppe i skallen på sig själv när man går igenom det man har spelat in.

haha ja vad ska man säga om sig själv :humm: :D
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lödinstruktions video serie (synpunkter/ideer ??)

Inlägg av lizerdboy »

Nu ligger första videon ute, dock så blir det inte i rätt ordning jag lägger ut dom då vissa är viktigare att få ut än andra just nu.

Lödning av LQFP64 kapsel IC
http://www.youtube.com/watch?v=8e8zUjxdhjc

vilket typ är en av dom sista i serien, så de blir lite konstig ordning :)
Senast redigerad av lizerdboy 7 maj 2012, 08:51:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av Klas-Kenny »

Riktigt bra! :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av tecno »

:tumupp:
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av Andax »

Toppbetyg Lizerdboy! :tumupp: 8)

Litet tips. Lägg gärna på lite overlay-text med artikelnummer mm på material som du använder eller var man kan köpa det. T.ex. flussmedlet mm.
Xynter
Inlägg: 500
Blev medlem: 4 januari 2009, 14:20:40
Ort: Örnsköldsvik

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av Xynter »

:tumupp:

Riktigt bra video! Tydliga instruktioner och bra demonstrationer.
PopUnoNkoK
Inlägg: 789
Blev medlem: 10 december 2007, 12:40:08
Ort: Piteå

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av PopUnoNkoK »

+1 på Andax förslag.

Antingen text i videon där du anger vilket flussmedel, lödtenn och tex temperatur. Eller så i beskrivningen till filmen på youtube. Blev riktigt sugen att testa någon enklare ytmonterad IC. Hmmm... Fluss måste nog inhandlas.

MVH Peter
Användarvisningsbild
lizerdboy
Inlägg: 1606
Blev medlem: 6 oktober 2003, 22:24:12
Ort: Stockholm

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av lizerdboy »

PopUnoNkoK: De e bara att köra hårt, jag rekomenderar en lupp på 5-10x förstoring om man inte har råd med ett mikroskop.
Jag använde en frontlins till en stillbildskamera som jag plocka sönder i många år innan jag köpte mikroskopet.
Och då har jag lött dessa kretsar i massor och svårare med luppen så de funkar de med.

Bra förslag.
Dock de fluss som jag använder är gjort för BGA lödning och kan bara köpas av företag via venso AB vad jag vet.

Men temp och annan info om lödtenn kommer i en annan video, de som jag nämde tidigare att det blivit lite knasig omvänd ordning på filmerna :)

Så de kommer mera :D

Men som sagt de e jätte bra med förslag
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av sneaky »

Ett par grejer som jag "hakade upp mig" på. Varför väljer du att dutta dit lite lödtenn på en via som du sedan flyttar till första lödpunkten? Varför inte lägga lodet på spetsen direkt istället?

Lite samma sak när du rensar bort en brygga, istället för att torka av spetsen på svampen (jag föredrar sånt däringa metalltrassel för övrigt, skönt att slippa slabba med vatten :) ) så flyttar du det till andra lödpunkter.

Och sen bara en allmän kommentar, testa ett tunnare lödtenn och se vad du tycker om det. Jag bytte från 0,6 till 0,4 och vilken skillnad det var. Såå mycket lättare att dutta dit precis lagom mängd. Hjälpte i alla fall på mina halvkassa lödningar :lol:

I övrigt tycker jag att det såg riktigt bra ut, tydlig video, bra tempo och bra tips.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av Klas-Kenny »

Att lägga lödtennet på spetsen är ju inge vidare.

Från det att man haft båda händer lediga så man kunnat lägga på lödtennet tills det att man är klar att löda så har lödtennet på spetsen varit upphettat en bra stund och blir ohyggligt dåligt att löda med.
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av sneaky »

Jag kanske är lite udda men jag håller en bit lödtenn i vänster hand samtidigt som jag använder den för att hålla fast komponenterna. När komponenten är på plats så duttar jag med spetsen på tennet och löder sedan.

Fast å andra sidan, inte blir väl lödtennet sämre att löda med bara för att det varit varmt en stund? Hur skulle då wave soldering fungera som ju är beroende av ett bad av lödtenn som är upphettat bra mycket längre än vad det tar att fippla dit en komponent? Visst, allt fluss hinner ju försvinna men det är ju därför man lägger till extra fluss på kortet innan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Lödinstruktions video serie (första videon ute)

Inlägg av Klas-Kenny »

Min erfarenhet är att relativt fort så bildas en hemsk "yta" runt lödspetsen om man inte har fräscht lödtenn på..
Skriv svar