AB Scania / Arboga / Eskilstuna Tools UM400, Terco CNC 4500

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Scaniamaskin
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 november 2011, 21:26:06

AB Scania / Arboga / Eskilstuna Tools UM400, Terco CNC 4500

Inlägg av Scaniamaskin »

Arboga / AB Scania / Eskilstuna Tools UM400, Terco CNC 4500

Dessa maskiner finns i ett antal trådar så jag tänkte berätta lite om kopplingen mellan dessa
eftersom jag har en UM400 och tillbehören.

AB Scania låg i Helsingborg och var ett helägt dotterbolag till Arboga maskin. UM400 togs
fram som en hobbymaskin men främst vände man sig till skolor med den. Tror dom började tillverkas runt 1962-63. Tero är ett företag som säljer utbildningsmaterial och dom tog upp denna i sitt sortiment under 1970 talet så som den såg ut då. Terco var den största kunden till denna maskin eftersom dom hade hela skol- marknaden.När efterfrågan kom om CNC maskiner för utbildning lät dom tillsammans med Scania utveckla den med en ny bas och nytt kordinatbord. Senare byttes också motorn, men alla delar och tillbehör är kompatibla mellan maskinerna. Terco CNC4500 slutade man tillverka i samband med att Terco gick i konkurs. Dock så återuppstod man under samma namn och säljer idag en CNC skolmaskin från Boxford.

Lite bilder finns på http://www.lathes.co.uk/ under Arboga fräsar.
AB Scania-Verktyg har också några patent http://www.freepatentsonline.com/2813239.html
Senast redigerad av Scaniamaskin 21 november 2011, 18:07:23, redigerad totalt 2 gånger.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: AB Skania / Arboga / Eskilstuna Tools UM400, Terco CNC

Inlägg av X-IL »

Intressant läsning. Du vet väl att du måste fylla den här tråden med bilder och mer fakta nu när du börjat? :)
En UM400 eller CNC-variant av den står på önskelistan, jag ska bara springa på någon för skrotpriset :/
Jag tycker personligen att marknadspriset idag på ungefär 5k för en UM400 är lite väl högt, men det kanske är en så bra maskin? En Högboholm känns som en mer allsidig maskin, men kanske inte håller måttet rent kvalitetsmässigt mot Arbogan? Fast det är väl som med allt annat, små kvalitetsmaskiner som är lättplacerade/förflyttade går för större pengar än stora gjutjärnsklumpar som är allt annat än lättförflyttade.
Scaniamaskin
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 november 2011, 21:26:06

Re: AB Skania / Arboga / Eskilstuna Tools UM400, Terco CNC

Inlägg av Scaniamaskin »

Jodå, det kommer bilder vad det lider. UM maskinen är gedigen men i orginal lite begränsad eftersom det endast finns ett t-spår i koordinatbordet, dock så har jag ett löst bord som reserv till en Terco som har 3 spår som just fått en omgång hos en slipfirma som snart kommer vara på plats i min UM400. Sen får vi se vad jag gör med det chassie som jag har till en Terco, det ska ju till en heldel för att få en till en komplett CNC maskin.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: AB Skania / Arboga / Eskilstuna Tools UM400, Terco CNC

Inlägg av X-IL »

Glöm inte skriva om du vet något om Terco CM400/CNC1000. Se lite bilder här: http://www03.edu.fi/oppimateriaalit/nctekniikka/ följ länkarna.
Användarvisningsbild
Sungam
Inlägg: 288
Blev medlem: 26 juni 2006, 19:45:06
Ort: Göteborg

Re: AB Scania / Arboga / Eskilstuna Tools UM400, Terco CNC

Inlägg av Sungam »

Tänkte att jag får dra mitt strå till stacken och bidra med några bilder på min UM400. Köpte den på blocket i somras. Har inte kört speciellt mkt med den annat än lite alu. Denna är lite moddad; t.ex. handtag och brytare. Skruvstycket är på tok för stort och från verktygsboden. Dock är manualen original och i närmaste mint condition :tumupp:

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Re: AB Scania / Arboga / Eskilstuna Tools UM400, Terco CNC

Inlägg av Spruft »

Fint att dom skippade skyddsglasögon på omslaget :doubt:
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: AB Scania / Arboga / Eskilstuna Tools UM400, Terco CNC

Inlägg av papabear »

Rackarns va trevligt :tumupp:... visste inte att det var en sån vi hade ståendes nere i bygglokalen.
Den saknar dock anslutning för tillfället, men det ska vi fixa!
Skriv svar