Löda ytmonterat (mycket bilder igen)

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
FCS
Inlägg: 13
Blev medlem: 3 augusti 2009, 18:17:10
Ort: Göteborg

Re: Löda ytmonterat (mycket bilder igen)

Inlägg av FCS »

http://members.ipc.org/committee/Drafts ... 0Aug04.pdf
Inte helt trivialt.

Sen om man inte får komponenterna i sitt original emballage så har man ingen aning om hur länge dom har varit utsatta för fukt.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2212
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Löda ytmonterat (mycket bilder igen)

Inlägg av sm2wmv »

Snabbaste sättet jag vet och mitt favoritsätt att löda ytmonterade kondingar och motstånd är att först flussa ena padden (eller båda, jag brukar kleta rätt mycket fluss överallt). Sedan har jag en bit tenn som är vinklad uppåt så man enkelt kan hämta en pärla på lödspetsen. Sedan tar jag en pincett och hämtar komponenten, lägger den på plats utan att släppa den med pincetten och löder fast ena sidan med lödpärlan. Brukar bli snygga lödningar och går ruskigt fort. Ofta kan jag ha tagit ut kanske 10-20st 0603 kondingar som ligger och väntar på att lödas fast och tar en efter en. Ofta kan man sätta fast 3st kondingar med en pärla och med fina lödningar med rätt mängd. Sedan tar jag bara pennan och lödtenn och löder som vanligt fast den andra sidan.
Hans3mmr
Inlägg: 136
Blev medlem: 4 mars 2016, 17:47:42

Re:

Inlägg av Hans3mmr »

Fagge skrev:Spetsen bör vara 1-2mm, & den måste ha en liten liten grop i sig, så att man inte plogar väck allt tenn mot benen.
Man bör svepa ca 1cm i sekunden.
Och de viktigaste av allt är att man har massvis med fluss, så snåla inte med de!.
Mini-wave heter såna tror jag. Pace ads200 och Mini TS100 har såna som utbytesspets.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Löda ytmonterat (mycket bilder igen)

Inlägg av tecno »

Trevligt med lite trådarkeologi :wink:
Skriv svar