Löda ytmonterat (mycket bilder igen)

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

250 grader brukar jag löda vanliga och smd komponenter med. Kontaktdon (N, UHF m.f.) använder jag 300-350 grader till.
Användarvisningsbild
William
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 november 2004, 10:12:17
Ort: Hammarö

Inlägg av William »

tacker så mycket nu skall jag bara köpa in sakerna :lol:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tack för hjälpen att välja en lödstation. Detta blev det efter eran hjälp:
www.biltema.se artnummer: 19-727 pris 798kr
länk till manual: http://www.biltema.se/Archive/Documents ... 19-727.pdf


Lödstation LCD. Digital avläsning av inställd och uppnådd temperatur. Temperaturområde: 160 °C till 480 °C, steglöst variabel.
Temperaturkontrollerade. Består av lödpenna 24V/48W med 1 m kabel, lödställ, rengöringssvamp och transformator. Levereras med rund lödspets Ø 0,8 mm. Försedd med 1,6 m kabel för anslutning till 230V/50Hz vägguttag.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2487
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Fint att dom skriver i specen på den att det är LCD :)
LED display är mer rätt.....

Men den fungerar kanon för dom pengarna.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lite utanför ämnet... Men den där farbrorn på ATS (Östersund), hade han skägg och glasögon med senilsnöre? (glasögon han förskjöt ut på nästippen efter han kollat lödningarna?)
Jag gjorde också en 2-veckors lödkurs (FSD5115) där nämligen, tillsammans med två killar från Tanzania som drog skämt på Swahili och gapflabbade när krympslangen kolnade...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Effekten pojkar! Effekten! Ni skriver mycket om temperaturer på era lödverktyg, men man måste tänka på att spetstemperaturen dippar en del om man har låg effekt och feldimensionerad spets.
Däremot kan jag hålla med om att 350 grader +/-30 inte är alldeles fel om man har en elementeffekt på 50-70 W.

Någon nämner också något om en lödtid på 3-4 sekunder för massor av ben... Ok, det kanske ser bra ut på ytan, men har dom förnämliga avsynarna tagit ett snittprov och tittat på hur utflytningen verkligen blev? Har metallerna på komponentanslutningarna och lödytan på mönsterkortet verkligen fått god kontakt? Snittprov är rätt så intressant, då kan man se även hur det ser ut innuti lödningarna, gasbubblor o dyl...

Besserwissern... :o)
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

...som i lumpen.
Vill dom hitta fel så gör dom det.
T.ex. undersidan av fönsterblecket eller innanför ventilgallret i duschutrymmet... :shock:

Avsyning behövs självklart.
Hur noggrannt den görs och med vilken metod får kvalitetsprocessen avgöra.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Går det att någotsånär enkelt löda en PLCC-krets direkt på kortet eller är det eländigt mycket mer jobbigt än en TQFP?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det går bra att löda PLCC direkt på kortet. Det är ju ganska brett mellan pinnarna så det är inga problem, bara man ser till att lodet flyter in bra under, mycket fluss.

/Johan
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Lödcert i all ära..

Inlägg av bengt-re »

Men ibland står man med en gammal oxiderad kontakt, risig lödkolv som har spets av fel storlek... Blir inte så vackert då... Lödning är en "materialsport", fina kort med lödmask, bra fluss, bra belysningen, rätt vald temp och kolv och gott om tid - ja då blir det bra...
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg
Inlägg: 539
Blev medlem: 26 december 2004, 00:59:27
Ort: Lund

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Anonymous skrev:Men den där farbrorn på ATS (Östersund), hade han skägg och glasögon med senilsnöre? (glasögon han förskjöt ut på nästippen efter han kollat lödningarna?)
Hehe, han har jag oxå träffat... 8)
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag har också tillbringat 4 månader på ATSS.
Det verkar finnas en del gamla ATSS-veteraner här på forumet! :)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Karlskrona

Inlägg av bengt-re »

Hade också en lödkurs för millitära certet. Inte helt enkel den kursen heller... Men "lödgeneralen" har tyvärr slutat av hög ålder... Han saknade alla fysiska förutsättningar för att kunna löda. Såg dåligt och var darrhänt, men nog nog f-n kunde han löda..
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

Vart kan man köpa flussmedel mer än på elfa? tänkte att de kanske finns något billigare :oops:

men den där pennan värkar ju va ganska bra? finns det något annat ställe att köpa dessa på?
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

Re: Löda ytmonterat (mycket bilder igen)

Inlägg av jbtvservice »

Jag har hört att man kan limma fast IC:n med lite superlim så den ligger stilla. Själv brukar jag tejpa fast den med lite vanlig genomskinlig tejp.

Janne
Skriv svar