Löda ytmonterat (mycket bilder igen)

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

På Flextronics, de tvingar alla felsökare till detta, & de varar i 5år, sen så måste man ta om skiten, om man vill ha jobbet kvar.

Man får en lupp & en vanlig lödkolv, & max 1 väcka på sig att löda dit alla komponenter, & vissa skall demonteras & monteras igen.

Sedan så skickas korten till nån stenhård opartisk avdelning i försvaret, & de synar korten med fete-microskop, & letar gropar i lödtennet som kan vara någon 1000dels milimeter.

De sjuka är ju att man ej får syna korten själv med sånna instrument, utan man löder så allt ser perfekt ut även i 10ggr förstoring, men lika förbannat så hittar de anmärkningar!.
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Hehe... låter som om dom skickar korten till ATS (Arméns Tekniska Skola). Jag va där i några månader och hande bla. en kurs i hur man löder. Hade en lärare som förmodligen va född med lödkolven i handen. Han satt där med en duktig "kamera" som var kopplad till en tv och garvade åt oss hur kassa vi va. :(
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Där har jag också varit på kurs i förbindningsteknik, kommer ihåg kameran ;)

/Johan
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

Jag tog mina cert på http://www.swentech.se/
Kommer inte ihåg hur många poäng jag fick. Jag höll på tills det va som det skulle. Hade topp på allt när jag var klar, men jag höll på i 13 veckor. Det var ifs mer än bara lödcert.

J-STD-001C
IPC-A-610
FSD5115
FSD5117
IPC-7711/7721

+ massa el-lära, miljö, ESD, mm...
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Jag håller med michel:

Lodpasta å varmluft är överlägset på ytmonterat.......om man ska löda en såndäringa bautakrets med 100 ben........så lägger man bara en tunn sträng över paddarna trycker dit kretsen ååå bränn på.

Tennpastan SUGS till paddarna, å nån fläta behövs inte......

....fast en "varmluftlödkolv" (eller vad det nu heter) är väl inte direkt gratis!
Plogen
Inlägg: 58
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:32:34
Ort: Alingsås

Inlägg av Plogen »

Som Fagge skrev så ger släplödning det absolut snabbase/bästa resultat. Iallafall när jag precis tog mitt lödsertifikat för si sådär 3dagar sedan. Bara att fästa komponenten på två ställen så att den ligger på plats, och sedan masa på med flussmedel och så är det bara att dra lödkolven med en massa lod i spetsen.

Började jobba på Ascom i måndags och fan vad stort det var. En jäkla massa maskiner och typ 230st anställda. Ganska balla maskiner dom har där. Fast jag hamnade på att trimma in frekvensen på larm mm. Inte så mycket lödning för min del. Jag kanske skall vara glad för det när man ser dom gammla gubbarna sitta där och löda 0402 motstånd.

Jaja men jag tycker att alla borde testa att släplöda komponenter med många ben!
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Inlägg av strombom »

hej plogen, johan här :)
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

När det gäller att tvätta av dom lödda korten från harts, bränt fluss och annat jox har Elfa en mycket bra spray till detta som jag kan rekommendera:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 008235.htm

När jag gör rent mina kort brukar jag luta kortet i 45gradig vinkel och skölja över med bensin, funkar lika bra..
Virr3
Inlägg: 840
Blev medlem: 25 juli 2004, 23:05:59
Ort: Göteborg

Inlägg av Virr3 »

är det nödvändigt med flussmedel om man använder lodtenn med inbyggda gångar med flussmedel?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

om man ska löda ytmonterat med många pinnar så behöver man extra flusmedel, men om man bara lödar hålmonterat så tycker inte jag det är nödvändigt utan det räcker med det som finns i lodtennet
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

cyr, använder du kort med lödmask?

hur är det med er andra som "släplöder", har era kort lödmask?

Arvid
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Inlägg av Micke_71 »

Kom ihåg att det är förbannat mycket lättare att löda på grejor som är till militär elektronik. Nu är mitt lödcert utgånget sedan 10år sedan men jag hade nästan full poäng på skiten i alla fall. Fick lite för mycket värme på krymphylsa med tenn som vi skulle löda med varmluft så det fanns lite antydning till bränd isolering. Annars hade jag haft full poäng på samtliga prov.

Jag jobbade sedan med militär elektronik inom Bofors, mestadels inom luft o PV missiler. Allt är så fruktansvärt rent o oxidfritt (rent rum klass?) . Korten kommer vakum packade och var försilvrade. Flussmedlet var bättre än något annat jag testat efteråt (ångrar att jag inte tog hem mer då det tog slut efter 2-3 år) Precis som vid lödproven för certen så är det svårt att få en dålig lödning.

Det räknades som ovanligt att någon inte klarade av dessa prov för lödcert och då hade vi Bofors standarden som var minst lika hårt och på några punkter hårdare än FMV's krav.

Hemmavid när man etsar själv o sedan har en kopparyta som oxiderar omedelbart så är det en annan sak. De komponenter vi ofta har liggandes i våra gömmor är även de fula o oxiderade.

Ni som sitter med lödcert idag och vill verka extra duktiga. Visa upp era hemmaetsade kort med ytmontering istället? :wink: Dom är inte lika vackra eller?

Ytmonteringen gjordes för hand (dvs inga maskiner som plockade dit komponenterna) det mesta av det löddes sedan i IR bandugn. Det var mestadels tjejer som jobbade med sådant för att dom har mindre o smidigare händer.

Idag så jobbar jag som CNC fräsare i en stor bäddfräs och har som standard verktyg en 30mm blocknyckel, så jag kommer nog själv inte att kunna löda lika fint igen som jag en gång gjorde. ;?

Mikael
Användarvisningsbild
William
Inlägg: 27
Blev medlem: 29 november 2004, 10:12:17
Ort: Hammarö

Jag skall börja att löda ihop en robot.

Inlägg av William »

Hej
Skall strax börja min lödning i kretskort men har en massa frågor i ett.
Det som stor över är helt glas klart så det hjälpte en hel del.


Men nu är frågan: Vad använder man för styrka på lödkolven och vad för typ av lödten skall man använda och är det något mer man skall köpa in innan man börjar att löda?

tacksam för all svar jag kan få.
HenkeW
Inlägg: 101
Blev medlem: 27 maj 2003, 07:50:28

Inlägg av HenkeW »

Micke_71 skrev: Hemmavid när man etsar själv o sedan har en kopparyta som oxiderar omedelbart så är det en annan sak. De komponenter vi ofta har liggandes i våra gömmor är även de fula o oxiderade.
Ett bra tips är att innan ni löder dit komponenterna, kör på tenn på lödpaddarna, sug sedan bort det. Oxiderna är då borta och ni får fina lödningar.
Gäller även komp. som legat och dragit åt sig skit.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Sollentuna / Stockholm
Kontakt:

Re: Jag skall börja att löda ihop en robot.

Inlägg av strombom »

William skrev:Men nu är frågan: Vad använder man för styrka på lödkolven och vad för typ av lödten skall man använda och är det något mer man skall köpa in innan man börjar att löda?

tacksam för all svar jag kan få.
Lödkolven minst 320 grader...

Lödtenn, tjockleken beror på vad du ska löda, men strax under en millimeter brukar gå till mycket

Flussmedel kan också vara bra att köpa, en sån där flusspenna som finns på elfa.

Pincett skadar inte heller att ha vid ytmonterat :)

/Johan
Skriv svar