Hur jag etsar mina kretskort (modemvarning).

Här skriver vi inga frågor. Här finns svaren.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

Kör du med Natriumpersulfat så tar det myyyyycket läääääääängre tiiiiid om du har låg temp.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Men 40 grader är väl ändå inom börvärdet? Har för mig att jag läst rekkomendationer om 40 gradigt någonstans.
rehnmaak
Inlägg: 2204
Blev medlem: 13 december 2005, 01:43:41

Inlägg av rehnmaak »

40 grader är helt ok.
Mutiaz
Inlägg: 295
Blev medlem: 3 april 2004, 17:29:53

Inlägg av Mutiaz »

Vad gött då kan jag använda min Jäger doppvärmare som går upp till 42C.
Användarvisningsbild
RRacer
Inlägg: 370
Blev medlem: 29 januari 2005, 19:40:17
Ort: Lerum

Inlägg av RRacer »

Om det är en värmare avsedd för akvariebruk så brukar det gå att tweaka termostaten att slå ifrån vid en högre temperatur.
Michel
Inlägg: 436
Blev medlem: 3 februari 2004, 18:08:04
Ort: Stockholm

Inlägg av Michel »

MadModder skrev:Jag såg också en rekommendation här i tråden om mellan 1-1,5dl av "elfas" etspulver (som de köper in från scankemi, som också kjell & co köper sitt från) till 0,5L vatten. På tok för mycket.

...1,5dl till 1L vatten...
Det är korrekt.
Korrläste tydligen aldrig det inlägget.
:oops:

Det står tack & lov rätt på min förvaringsburk som jag tyvärr inte hade framme vid förra tillfället.

Konstigt att ingen reagerade förrän nu...
:D
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

Inte för att jag skulle vilja promota Scankemi så däringa mycket
men man kan köpa privat direkt från honom ochså.

Men det jag fundrar över **vartifrån** köper Scankemi
i sin tur sakerna ifrån???

funkis
Cryptomaster
Inlägg: 593
Blev medlem: 17 december 2005, 02:23:20
Skype: crypto-master
Ort: Nyköping

Inlägg av Cryptomaster »

Vad använder ni för doppvärmare ?

Den man får med från Kjell's "Etstank" går bara upp till 32 grader. Går det att modifiera på nått sätt ? Lite svårt kanske när det är IP Klassning 68.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ett hett tips:

Blanda inte framkallningsvätska i en tunn PET-flaska! (sådana som lågpris-läsk brukar säljas i.)

Jag gjorde det igår. De bra flaskorna var återvunna, så jag tog en 1,5 liters-flaska "Original taste of America. Premier" (lågpris-cola). Hällde i en liter ljummet vatten och sedan ca 10g kaustiksoda.
Lyfte upp flaskan för att det sista skulle lösas upp. Plötsligt blev det blött om fötterna... Botten i flaskan hade börjat lösas upp! :shock:

Vanliga PET-flaskor (typ orginal CocaCola och liknande) går däremot bra.
Jag har använt sådana i många år nu och det har fortfarande inte läckt. För säkerhetskull står de ändå i dubbla plastkassar. Brukar titta till dem då och då, för att se så allt är som det ska.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Ajaj JimmyAndersson :(

Har för mig att jag avrådde från att använda plastflaskor i flera ets-trådar här för länge sedan. Hade hoppats att ingen skulle råka ut för samma sak som jag.

Mitt tips är att förvara vätskan i glasflaskor, 2st 750ml vinflaskor räcker ju för 2l framkallare.
Med "kork"- kork. Så det förhoppningsvis kan pysa ut om det blir övertryck i flaksan.
Instoppad i några plastpåsar, förvarat i ett utrymme som inte tar skada om det börjar läcka..

Jag förvarade framkallare i tjock pet-flaksa, men hela botten lossnade..
Så släng plastflaskor åt skogen, för eller senare kommer dom att frätas sönder.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor
Inlägg: 3754
Blev medlem: 9 september 2003, 14:10:46
Ort: Jämtland

Inlägg av LaRdA »

Eller varför ens spara på framkallaren? En burk kaustiksoda från affären räcker antagligen i flera år även om man blandar ny varje gång, och då vet man att den är fräsch när man ska använda den.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Man sparar färdigblandad framkallare så man ska slippa blanda ny varje gång man ska etsa ett kretskort, kanske.. (oanvänd framkallare sparar jag)

Desutom är det lättare att blanda lite större mängder samtidigt än några dl.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

LaRdA:
Det har du iofs rätt i...
Igår hällde jag ut framkallaren efteråt. Det borde gå bra om man inte har storproduktion av kort. Annars kan det bildas mindre trevliga grejjer i avloppsrören som täpper till.
Men det är smidigt att ha färdigblandad framkallningsvätska. Det kan annars gå lite för fort om vätskan är nyblandad och ljummen.

Johan.o:
Jo, efter incidenten igår så ska jag gå över till att använda enbart glasflaskor. Better safe than sorry.
Köksgolvet blev iallafall väldigt rent... :D

edit:
"Desutom är det lättare att blanda lite större mängder samtidigt än några dl."

Helt klart! Särskillt eftersom det bara behövs ca 10g till en liter.
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Det tråkiga är ju om det börjar läcka när man inte är hemma..
Att ha flaskan i en hink kan är nog inte fel.
Plastpåsar brukar nämligen inte vara så täta, och fräts mycket lätt sönder.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14825
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

det roliga är att framkallaren, natriumhydroxid absorberar koldioxid från luften och bildar natriumkarbonat, målarsoda.

nu gör inte det såå mycket eftersom båda är alkaliska och det som händer vid UV exponeringen är att det organiska färgämnet i fotoresistlacken bryts ner till en organisk syra. Färgämnet i sig är olösligt i vatten, syran likaså.

men syran är löslig i alkaliska lösningar dock, alltså framkallaren.

skillnaden är att det möjligen går lite snabbare i natriumhydroxidlösningen pga högre pH värde.

Om natriumkarbonat får stå för länge bildas natriumvätekarbonat, bikarbonat då den absorberar ännu mera koldioxid som är en ännu svagare bas.

så ngn form av kork på flaskan är ingen dålig ide.

slutsats: gammal framkallare kan vara lite slö. Riktigt gammal framkallare kan vara omöjlig att använda.
Skriv svar