Intressekoll: fräs och svarv grejer i varierat skick

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
Användarvisningsbild
Henry

Intressekoll: fräs och svarv grejer i varierat skick

Inlägg av Henry »

Kommit över en del fräs och svarv grejer, se bilder.

Bilderna tagna en 12 meter upp stående på en bilmotor lutandes över en kant så det blev inte uppackat mer än så här, mängder med grejer hoprullat i papper och som ser ut som nytt av allehanda saker men mycket samma saker vad det verkar.

Skick allt ifrån nytt till hyfsat rostig yta men det är bara det på första bilden, som jag inte kommer ihåg vad dessa grejer heter, som är rostigt i varierande skick då det inte varit inpackat och stått i en ej uppvärmd lokal men gissar på att det kan vara möjligt att fixa till på de värsta. Är lite överraskad att det är rostigt för jag trodde sådant här var gjort i rostfritt material.

Det är rätt gedigna och tilltagna grejer och hittade även tex ett stort brett skärhuvud med gissningsvis karbid pålödda skär och den var stor som en hand och vägde bra med kg och perfekt skick vad det verkade, missade ta en bild på den men den såg som många andra grejer ny ut.

Det är lite mindre färgburkar till vänster på första bilden så kan man få en liten uppskattning av storlekarna på grejerna, den i mitten och längst nere till vänster är rätt maffiga.

Lite bilder:
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Kommer ev kanske och lägga upp det på tradera så kanske man kan få lite för det då jag gissar på att det kan vara hyfsade summor, får se vad jag gör då det är en satans massa.

Någon här som är intresserad?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Henry 8 maj 2020, 19:43:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Intressekoll: fräs och svarv grejer i varierat skick

Inlägg av tecno »

Bra grejer till rätt pris är man ju såklart intresserad av.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Och vad rätt pris skulle vara har jag inte den blekaste om men det är förstås i den lite högre skalan för allt detta.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Ärligt talat tror jag inte att man får så mycket för det där.
Bug_x

Inlägg av Bug_x »

Håller med säter

Mer eller mindre rost på allt = jobb att få fint + tappar lite ytskikt

Äldre grejer, ser ut att vara snabbstål och lödda hårdmetallplattor.

Äldre version av spännhyllsor som bara är slitzade i en ända (passar enbart 1 dimension och inte ett spann som tex ER)

Blandande storlekar, är det både iso 30, 40 och 50 på bild 1?

JAG skulle värdera grejerna på bild 1 till 200-400 kr (för allt på bilden).
(jag är inte intresserad men knarkar blocket och auktioner).
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja första lådan ser inte ut som det bästa kanske men fixbart om man vill. De andra lådorna är många av grejerna i perfekt skick på det jag kollat då allt är invirat i papper.

Vet inte storlekarna på grejerna då jag inte har detaljerad koll på sådant men det kan väl säkert stämma.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

rost på konor spännhylsor är förödande då man måste slipa in nya mått, få som vill kan det

lödda skär på fräsverktyg kräver någon med verktygsslip som kan slipa om det, annars är dom i praktiken engångs, men för rätt jobb så tar man det

lödda på svarverktyg är lite bättre då man kan slipa till dom själv, med rätt slipskiva

det mesta sådant fasades ut när det kom bytbara hårdmetallsskär

har en 100kg lödda saker, men annvänder dom sällan

letar spännhylsor till några hållare jag har, troligen från samma tidsperiod, så bilder på sådant kan vara intressant

annars säger jag tradera, blir förvånad över vad en del saker säljs för där

hm, förr var det ett större värde på dom, men med mycket lägre priser på hm skär från asien så har jag köpt nytt för fräsning, funkar helt ok och rimliga priser för hobbybruk
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Sant, ja den första lådan är ju rätt åtgången. Vissa är mer än andra men syns inte så bra på bilderna, några hade bara lite ytrost.

Skall kolla igenom allt en dag men det är jäkligt mycket i dom andra lådorna. Hittade även några chuckbackar men chucken fanns tyvärr inte där.

Spännhylsor (du menar sådan man stoppar i ett borr i tex?) vet jag jag att sett en del av någonstans, vilka storlekar handlar det om?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

grym skrev:hm, förr var det ett större värde på dom, men med mycket lägre priser på hm skär från asien så har jag köpt nytt för fräsning, funkar helt ok och rimliga priser för hobbybruk
Med priserna på verktygshållare från Kina, har begagnatmarknaden nästan utraderats.
Möjligen att det kan gå att sälja Permanhylsorna.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

tog en bild, kan vara så att det är samma som passar den i mitten översta bilden

har en hållare, men bara en och spräckt spännhylsa

diameter 52 mm
längd 68 mm
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok, kollar mått imorgon.
persa

Inlägg av persa »

grym skrev:tog en bild, kan vara så att det är samma som passar den i mitten översta bilden

har en hållare, men bara en och spräckt spännhylsa

diameter 52 mm
längd 68 mm
Det där är annars hylsa typ DIN6388 storlek 468E (även kallad typ OZ40). Går nog att köpa nya på flera ställen om man googlar lite
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Henry, nu bor vi väldigt långt från varandra men jag har definitivt intresse för en del av skrotet i första lådan, nämligen en 50-kona med spännhylsechuck och hylsor. Skall ha den till min verktygsslip och kan lägga ett tag på att rengöra. Sen är jag intresserad av modulfräsar vilket verkar kunna finnas i nån av de andra lådorna.
Du kommer nog definitivt få bättre betalt på Tradera om du orkar göra research och rengöra själv osv. Men om du är intresserad på ett bud på allt och kan lösa frakten till Hallstahammar så hör av dig.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte hur jag skall göra än. Frakt skall inte annars vara några problem då det nog skulle gå att ordna genom jobbet. Modulfräsar kuggfräsning alltså? Det finns det mängder av men det är då en konstig kugge i så fall så kopplade inte det först.

Grym: måtten på spännhylsan vad gäller längd och mått på bredaste stället stämmer väldigt bra med dina mått, har även några fler hylsor i allehanda storlekar än på bilderna som jag tror kan ha samma mått. Är förresten inte hylsan på din bild ej konisk? De jag har är.

En närmre bild på allt:
20200511_105339.jpg
Sedan kan jag nämna att det är inte rost på båda sidorna av grejerna utan normalt bara på den sidan som varit upp vilket tex kan ses på bilden ovan som jag vänt ett halvt varv.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Hör av dig Henry, är som sagt intresserad av en spännhylschuck 50-kona med hylsor, oavsett skick. Men om du vill bli av med allt utan problem, så kan jag ge ett bud.
Skriv svar