Electrokit Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 05.22 2019-11-14

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Kategoriregler

• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".

Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: IK: "julafräs"
InläggPostat: 20.29 2019-08-09 

Det här är en intressekoll för att pejla in om det är värt att sälja maskinen. Om det visar sig att det ger för lite tillbaka så behöver jag inte göra mig av med den.

Det är alltså en sån där julamaskin som figurerat i diverse trådar här. På bilden är det en annan motor och remskivor. Dessa har jag inte för avsikt att sälja (klart allt är till salu till rätt pris, men...) utan om det finns intresse för maskinen så är tanken att jag återställer den till originaldrift.

Vad jag förbättrat på maskinen:

- Längre pinnar till motorspänningen som gör det mycket smidigare att byta rem och ger mindre känslighet för exakt remlängd
- Digital utläsning à la skjutmått till Z
- Svarvade skalor till X- och Y-rattarna med fräst gradering
- Rotationsstopp till Z
- Expanderbetong i bas och pelare
- Borrat ett extra hål för X-gejderlåsning och låtit de två originalgejderlåsningshålen tjänstgöra för gejderspänningsskruvar istället
- Extra skruvar ingängade för låsning av pelaren
- Bytt lager i spindeln, vill minnas att det var NSK
- Färgbyte till mindre ögoncancerframkallande färg (dock är originalremkåpan inte målad, men jag kan skicka med färgburken)
- + lite knoppbyten och sånt som syns på bilden

Modifieringarna gör att strömbrytarkapslingen (som inte är med i bilden pga att det är annan motor) inte är original utan en 3D-utskriven (jag kan skicka med original också, men då får inte skjutmåttet plats). Det är också troligt att jag får ta upp ett hål i remkåpan för att få plats med skjutmåttet.

Tillbehör jag tänkt mig skicka med är:
- 16 mm-borrchuck
- Julas spännhylsechuck med hylsor 4-16 mm
- Fyra hemsnidade t-muttrar M6

Det är hämtning som gäller (om inte sultanen av Brunei bestämmer sig för att det här är rätt maskin att ha i sitt garage för att bygga 8-hjuliga geländewagen med, då går det säkert att deala till något, men jag tvivlar). Maskinen finns i Upplands Väsby.

Eftersom jag behöver återställa maskinen kan leverans inte ske imorgon utan behöver vänta några dagar. Eller jo, den kan förstås ske imorgon, men då med originaldrivdelarna i en kartong.

Bilaga:
julamaskin.jpg

Logga in för att visa de filer som bifogats till detta inlägg.

Inläggsrubrik: Re: IK: "julafräs"
InläggPostat: 10.48 2019-08-30 

Hej, vet inte vad maskinen kostade i grundutförande eller hur många timmar dina modifieringar tagit så har svårt att uppskatta ett pris men visst är det en intressant maskin. Har du något riktpris i tanke?

InläggPostat: 11.02 2019-08-30 
Användarvisningsbild

Dom kostar 7762:- nya på swedol numera.

https://www.swedol.se/borr-frsmaskinvt-5651.html

Jula sålde dom dock till ett betydligt lägre pris (typ hälften) på den tiden dom sålde dessa.

InläggPostat: 16.15 2019-08-30 

Jag måste fundera lite, jag hade ställt in mig på att behålla den eftersom intresset var så svalt. Jag hade nog hoppats på att det skulle finnas flera intresserade så att prisnivån kunde utkristallisera sig lite per automagi :-) Men som förtydligande så inbillar jag mig inte att mina förbättringar är något som ökar priset, dem har jag mest specat upp så man vet vad man kan förvänta sig (fast de har gjort det till en bättre maskin). Och det handlar definitivt inte om Swedol-nivå.

InläggPostat: 20.18 2019-08-30 
Användarvisningsbild

Glenn skrev:
Dom kostar 7762:- nya på swedol numera.

https://www.swedol.se/borr-frsmaskinvt-5651.html

Jula sålde dom dock till ett betydligt lägre pris (typ hälften) på den tiden dom sålde dessa.

Har för mig det var 4000 och ibland kunde dom ha en drive för 3000

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme