Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 05.56 2020-04-03

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Kategoriregler


• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Medlem med statusen "Ny medlem" får inte starta en tråd här. Denna status blir du av med efter 30 inlägg.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".



Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: 09.06 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18746
Ort: Säter
Citera:
mindre justering
På den punkten kan jag hålla med.

För övrigt, efter 2 år sitter någon kolv fast, beläggen är helslut och även skivorna.
Jag har kört med mina trummor i över 20 år, och enbart gjort justering.

De inbyggda trummorna för parkeringsbroms inuti skivorna ska man inte ens tala om.
Vilken jäkla skitkonstruktion.

Helst hade man velat ha tryckluftsbromsar, men det blir väl för trångt på en personbil?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.10 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23818
Ort: Norr om Sthlm
breflabb skrev:
Min 70 tals peugeote 404 hade både startmotor och vev,som jag faktiskt hade
nytta av när batteriet strejkade på vintern :D


Citroen hade bilar med startvev långt in på 90-talet, jag tror man slutade efter nån olycka när ett
koppling till en startvev hade rostat ihop och därmed inte löste ut när motorn startade och då slog
sönder tummen på bilens ägare.. nåt sånt..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.14 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18746
Ort: Säter
Vaz/Lada körde väl med vev in i det sista?

Vev är inget för mig, då jag nästan alltid har kört dieslar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.27 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23818
Ort: Norr om Sthlm
FormerMazda skrev:
Färre delar, mindre justering, bättre effektivitet/kylning, kan gå i vatten och skit utan underhåll.
Några fördelar from the top of my head.


Faktum är att trumbromsar är effektivare än skivbromsar, men det förutsätter att man kan göra sej av med värmen vilket är mycket svårare.

Därför blir skivbromsar oftast effektivare i praktiken.

Citera:
Hade trummor bak på mina första bilar, trots självjustering så var det alltid behov av smörjning och justering.
Har idag kombo av skivor med trummor för handbroms. Handbromsen behöver alltid justeras inför besiktning.


Hyudraliska trumbromsar brukar dock inte ha det problemet, att handbromsar har det beror ju på att dom antingen inte är självjusterande
eller så kläggar mekanismen för självjustering ihop.

Hyudraliska trumbromsar är ju självjusterande på samma sätt som skivbromsar, kolvarna åker helt enkelt ut mer och mer.

Men över lag föredrar jag skivbromsar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.29 2019-06-27 

Blev medlem: 18.04 2009-02-26
Inlägg: 342
6V, likströmgenerator, plusjordat...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.31 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18746
Ort: Säter
Citera:
Men över lag föredrar jag skivbromsar.
Även på din Fiero?
Där det sitter plastkolvar i bromsoken som sväller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.32 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18746
Ort: Säter
Olle61 skrev:
6V, likströmgenerator, plusjordat...
Inget större fel de systemen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.34 2019-06-27 

Blev medlem: 11.20 2009-05-26
Inlägg: 6330
Ort: Kristinehamn
hummel skrev:
HUGGBÄVERN skrev:
Startmotor måste man ju ha så man får fart på vindaggregatet till elmotorerna ....

Länk


Hoppas verkligen att detta är fake annars så tappar jag tron på mänskligheten eller i alla fall tron på politiker.

Går det att få energi från vindsnurror i fören på fartyg så kanske det går på bilar också.
Citera:
Även andra rederier ligger långt fram i miljöarbetet. En av de mer spektakulära lösningarna finns hos Stena Line som installerat två vindkraftverk i fören på färjan ”Jutlandica”.

Genom att bryta luftströmmen i nosen på fartyget minskar vindmotståndet och på årsbasis räknar vi med att spara mellan en och två procent bunker. Det låter kanske inte så mycket, men omräknat i pengar handlar det om upp till en miljon kronor per år, säger Bjarne Koitrand på Stena Line.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.41 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18746
Ort: Säter
Glenn skrev:
Hyudraliska trumbromsar är ju självjusterande på samma sätt som skivbromsar, kolvarna åker helt enkelt ut mer och mer.
Nej, på en vanlig trumbroms har du inte den funktionen.
Det där är jäkligt smart gjort på skivbromsar, tack vara att den kvadratiska tätningen fungerar som returfjäder.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.46 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23818
Ort: Norr om Sthlm
säter skrev:
Citera:
Men över lag föredrar jag skivbromsar.
Även på din Fiero?
Där det sitter plastkolvar i bromsoken som sväller?


Hade det varit tumbromsar hade dte säkert suttit plastkolvar i dom med :D

F.ö är väl typ alla ersättningskolvar jag sett till fiero-oken av metall, mina verkar dock ha kvar originalen från 1987..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 09.49 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18746
Ort: Säter
Mekaniska bromsar kanske inte är så dumt ändå?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.08 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 23.27 2006-09-14
Inlägg: 2173
Ort: Linköping
För trumbromsar krånglar ju aldrig....
Alla bromsar krånglar i vårt klimat, men jag väljer skivbromsar ur servicesynpunkt i alla fall.


säter skrev:
Jag hatar skivbromsar.
De där jäklarna har krånglat ända sedan tiden då jag hade Mercedes 190D/200D.
Tacka vet jag rejäla bromstrummor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 11.12 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 12.01 2006-02-24
Inlägg: 23818
Ort: Norr om Sthlm
säter skrev:
Mekaniska bromsar kanske inte är så dumt ändå?


Då bilen stått still ute i typ 10 år så är jag helt övertygad om att trumbromsar hade varit ännu värre att få igång.

Hade jag köpt nya kolvar hade det ju varit enkelt att fixa bromsarna dessutom, nu envisades jag med att använda originalkolvarna av plast :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.01 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18746
Ort: Säter
Humulus skrev:
jag väljer skivbromsar ur servicesynpunkt i alla fall.
Genom att serva dessa varje år då?
Jag har inte gjort någonting åt mina trumbromsar på 20 år.
Enda problemet har varit huvudcylindern, men där kvittar det om det är trum eller skivbromsar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 21.03 2019-06-27 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 21.16 2009-02-22
Inlägg: 18746
Ort: Säter
Glenn skrev:
originalkolvarna av plast :)
Du hör väl själv hur dumt det är?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 54 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
   
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010