behöver köpråd: Walkie talkies

Kategoriregler
• För varje tråd du vill starta här, måste du ha skrivit fyra inlägg någonstans i forumet utanför denna kategori.
• Trådens rubrik måste börja med K: S: B: för köpes, säljes, eller bytes. Samköpstrådar märks förslagsvis med Samköp:, osv.
• När köpet eller bytet är avklarat, lägg till SÅLD eller motsvarande i rubriken. Denna kan ändras genom att redigera första inlägget.
• En tråd får maximalt bumpas en gång om ingen viktig information har ändrats.
• Om bud, intresseanmälan eller annan anonym aktivitet sker dolt för andra medlemmar, skall detta ovillkorligen meddelas i tråden av trådskaparen om det påverkar övriga intressenter i affären. Exempelvis "Anonymt bud på 500 kr har givits.".
Användarvisningsbild
Volny

behöver köpråd: Walkie talkies

Inlägg av Volny »

Vi har använt två Cobra MT 800-2VP som fungerar extremt dåligt och behöver köpa nya nu direkt. Jag trodde att cobra tillhörde de bästa och därför vet jag inte riktigt vilka man borde köpa. De ska användas i sverige och holland inne i tex mejerier.

Vanlig liten PMR? Jaktradio? annat?
Nerre

Re: behöver köpråd: Walkie talkies

Inlägg av Nerre »

Eftersom PMR har effektgränser så är det inga enorma skillnader mellan olika märken när det gäller räckvidd. Små variationer finns.

Ska man köra annat än PMR så måste man ju kolla vad som gäller i aktuellt land, en radio som är tillåten i Sverige kanske inte är tillåten i Nederländerna.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Baofeng UV-5R!
Köpes förslagsvis från utlandet på t.ex. eBay för runt 250 kr/st inkl. frakt.

http://www.409shop.com/409shop_product.php?id=107033

Bild
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Har ni något tips på var/hur man hittar vad som är tillåtet i holland? Drar dit tidigt imorn bitti så måste försöka hitta något i butik nu direkt :(
PTC

Inlägg av PTC »

Icom IC-4088E

http://www.lt-mobilteknik.se/komradio/icom-ic-4088esr/

Har såna själv och funkar kanon använder dom med Peltor radiolurar
AlterEgo

Inlägg av AlterEgo »

Baofengen är en väldigt bra apparat med tanke på priset, men dels så tar det en stund att få den från Kina.

Det är också så att den kan sända med (nästan) 4W på PMR & LPD-banden och det är långt över vad man får sända med, i varje fall i Sverige. Som jaktradio på 155MHz är den tillåten att använda här, men jag vet inte hur det är i Holland (vilket iofs inte är aktuellt då TS knappast hinner få tag i sådana till i morgon).

Har man amatörradiocert öppnas mycket trevliga möjligheter...

Men åter till frågan. PMR är PMR och det innebär svag effekt och dåliga antenner. 155MHz-apparater (jaktradio) borde vara ett bättre val i detta fallet, men det är osäkert vad som händer i Holland.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Fast UV-5R har ju ett lägre effektläge också, för PMR osv, där den sänder i 1 W, så den är helt laglig.

Edit:
Går ju att köpa Baofengen från .uk också, tar ju bara några dagar därifrån (om man har tur... ;)).
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag vill inte vara allt för petig, men laglig är den inte eftersom den inte är typgodkänd för ändamålet.

... sedan kan det förstås funka bra ändå, men jag skulle inte rekommendera det.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

Intresseklubben antecknar: Jag har precis sådana som TS nämner funkar dåligt. Dock använder jag dem bara som babymonitor och till det funkar de väldigt bra. Ska räckviddstesta dem vid tillfälle.

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
Volny

Inlägg av Volny »

Har testat dem idag och det verkar som att det är en högtalare som är kass (låg volym). Mina gamla billiga PMR fungerar bra änsålänge :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du får inte sända 1W med PMR i EU.
Användarvisningsbild
Zajber
Kontakt:

Inlägg av Zajber »

PTC skrev:Icom IC-4088E

http://www.lt-mobilteknik.se/komradio/icom-ic-4088esr/

Har såna själv och funkar kanon använder dom med Peltor radiolurar
Vill inte vara den som är den, men vi har ett gött gäng av dessa på jobbet och kan verkligen INTE rekommendera dessa. Dålig ljudkvalité och går sönder för lätt.

Däremot IC-F3002/4002, dessa håller i ur som skur, men dessa måste programmeras.
Nu har är inte jag någon expert alls, men vi fick några kanaler inprogrammerad med högre effekt, men dessa får endast användas av företag om jag fattade rätt.
Skriv svar