Vad är historik?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Vad är historik?

Inlägg av jihe »

rogerk8 skrev:Däremot har jag problem med att hitta din finess, kom ihåg att jag kör FF31...
Testa ctrl-shift-p. Tror att p står för "porrsurfläge".
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Vad är historik?

Inlägg av Castor »

Privat börjar också med p :lol:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

SeniorLemuren skrev:
rogerk8 skrev:
Xoffis skrev:Att kunna backa i webbläsaren är inte "historik"

Så även om du slår av historik kommer du kunna backa som vanligt så länge du inte stänger webbläsaren
Det här är ju ett klockrent svar på ENA delen av min fråga, tack Xoffis!

Bakåt-knappen, påverkas alltså inte.

---------------------

Den andra delen av frågan blir då "vad har man för nytta av historik"?

Och hur använder man det?

För om bakåt-knappen inte påverkas, varför ha historik aktiverat överhuvudtaget?

Kostar ju bara minne (om än inte så mycket, antar jag).

Och det är lite hit jag vill komma dvs stänga av skräp jag inte behöver.

MVH/Roger
Det kan jag tala om av mycket egna erfarenheter. Det händer ofta mig att jag kommer åt musplattan med någon del av handen när jag skriver ett inlägg t.ex här. Om då markören råkar stå olyckligt så stänger Chrome ner helt och måste startas om. Då sitter man där med en tom jävla skärm och allt man skrivit är borta. Då kan man klicka på Historiken och öppna samtliga flikar som var aktiverade och se på faan, där har man hela sin mödosamt inskrivna text tillbaka. :).

Det är ju bara en av användningsmöjligheterna. Det händer allt som oftast att jag med stor möda hittat en sida som jag är intresserad av, när jag släcker den så glömmer jag att spara ett bokmärke. När jag sedan vill öppna sidan igen dagen efter så hittar jag den inte. Jag kan då enkelt gå in i historiken och kolla vilka ställen jag besök tidigare och hittar den enkelt. Tänker man till lite så kommer man säkert på fler fördelar.
Intressant, tack!

Det första stycket adresserar nåt som händer mig ibland (men inte ofta tack och lov) och det är att textmassan försvinner.

Sist försvann den för maten var färdig och jag tryckte på off-knappen innan jag hade sparat (tror dock att yahoo faktiskt fixade det), text försvinner dock oftast pga rena klantigheter från min sida, till exempel gjorde jag nyligen som så att jag sparade texten i musen bara (har skapat en mapp som alltid bara heter Dokument.txt och bara innehåller det senaste jag vill "backa" på skrivbordet men nyttjar den inte alltid), sen gick jag in i min adressbok och kopierade (obs) med musen den mejladress jag ville ha/ändra och var rätt nöjd tills jag skulle högerklicka och klistra in texten (för då fanns ju bara adressen i musen, säger jag för att försöka vara tydlig) men kopiering med musen går ju liksom bara en gång.

Jag har svurit över sånt här några gånger.

Fast det känns inte som om Historik skulle hjälpa, om det inte på nåt sätt autosaveas.

Men du hör ju vad jag fattar om datorer :)

Andra stycket löser jag med att trycka på stjärnan (som gör att att sidan sparas som bokmärke om än osorterat), jag gör alltid det när jag inser att jag haft svårt att hitta sidan och således kommer att ha svårt att hitta sidan igen.

Detta funkar bra tycker jag, jag är sällan inne bland bokmärkena men det händer och nåt behov av annan typ av historik känner jag inte att jag har.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vågade mig på att testa ctrl-H ikväll :D

Intressant men jag känner fortfarande inte att jag behöver det.

Mitt problem nu med bokmärken är två:
1) Det gäller att komma ihåg att bokmärka
2) "Bokmärkesstacken" är FILO dvs "First In Last Out" vilket innebär att jag måste scrolla igenom alla mina 200-300 bokmärken varje gång jag vill försöka få tag i den där klurigt sista, inte speciellt genomtänkt kan lilla jag tycka :)

Borde vara FIFO dvs när man adderar ett bokmärke skall det ligga överst i stacken så att man bara kan plocka det.

Fast jag kanske blandar ihop koncepten :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Det där var ju smidigt :D

När jag stängde av historiken försvann alla flikar och jag fick logga in på nytt till både yahoo och EF.

När jag sen kryssade FF för att testa och starta FF igen så fick jag göra om samma sak :D

Att stänga av historiken var således fullkomligt misslyckat!

MVH/Roger
PS
Det var iofs dags att stänga ner flikarna, hade nog fler än 100st uppe :) (när jag manuellt rensar brukar jag ha uppemot 300st).
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23619
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Vad är historik?

Inlägg av Henry »

Inloggning har med kakorna (cookies) att göra inte historiken. Vet inte om du stängt av även de för då blir det precis så.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är historik?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: 2) "Bokmärkesstacken" är FILO dvs "First In Last Out" vilket innebär att jag måste scrolla igenom alla mina 200-300 bokmärken varje gång jag vill försöka få tag i den där klurigt sista, inte speciellt genomtänkt kan lilla jag tycka :)
Bokmärken kan sorteras... Det går att lägga dem i mappar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Bokmärkena når man med CTRL + B. Bokmärkena kan man sortera i mappar man skapar, antinmgen i bokmärkesfältet eller när man vill spara en sajt som bokmärke. Här kan sortera och flytta bokmärkena som om de vore filer.
bookmark.jpg
Historiken når man med CTRL + H. Bokmärkena kan man radera (och kopiera - varför??).
hist.jpg
Som någon poängterade, om man besökt en sida av intresse och inte hittar tillbaka kan man söka igenom historiken.
Hist_search.jpg


Det finstilta: jag förutsätter CTRL + B resp CTRL + H funkar lika i alla FF-versioner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är historik?

Inlägg av Nerre »

Värt att inflika att bokmärkena kan man sortera bättre än filer, eftersom man kan ordna om dem genom att dra dem till rätt plats. Det har jag aldrig lyckats med för filer.

Och man kan även lägga in avdelare bland bokmärkena.


Mappar för bokmärken i bokmärkesfältet är väldigt smidigt, det blir ett extra klick, men är bättre än att ha ett bokmärksfält som tar upp en fjärdedel av skärmen.

Dock har jag inte hittat nåt kortkommande för att toggla bokmärkesfältet... Men det går kanske att konfigurera.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:
rogerk8 skrev: 2) "Bokmärkesstacken" är FILO dvs "First In Last Out" vilket innebär att jag måste scrolla igenom alla mina 200-300 bokmärken varje gång jag vill försöka få tag i den där klurigt sista, inte speciellt genomtänkt kan lilla jag tycka :)
Bokmärken kan sorteras... Det går att lägga dem i mappar.
Det är klart att du har rätt men jag orkar inte lägga tid och energi på det.

Ett enklare förfarande är således att man bara slentrianmässigt sparar alla bokmärken på en "stack".

För varför måste det krånglas till så att stacken per default är uppochner?

Vore den rättvänd så hade jag nada problem med att allt ligger på en stack.

Att hålla på och fippla med mappskapande med dito träffande namn och hela tiden dra bokmärken till rätt mapp orkar jag helt enkelt inte hålla på med.

Men jag tackar ändå för alla tips, förmodligen finns det en eller flera i cyberspace som får sig lite nyttiga tips.

MVH/Roger
PS
Fascinerande egentligen hur folk assimileras i den tekniska värden för bara för att det plötsligt blivit möjligt så MÅSTE man tydligen använda den senaste tekniken, gammal beprövad teknik direkt i papperskorgen mao. Jag ville slippa historik för det verkade på Er som om jag inte behövde den men det gick tydligen inte vilket jag tycker är mycket knepigt för mina frågor kring det var ju på grund av att jag ville slippa överraskningar om jag skulle våga mig på en ändring men det var precis vad jag inte slapp, jag blev faktiskt lite rädd att jag sabbat datorn. Därför kommer jag inte göra fler inställningstester. Jag vet vad jag har men inte vad jag får.
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är historik?

Inlägg av Nerre »

För normalt folk så är det normalt att det man lägger till hamnar på slutet i listan.

Det är lite som "Varför är uppslagsverket från A till Ö när jag mest är intresserad av öl?"

De som skriver webbläsaren anpassar den för majoriteten. Om man är en minoritet som vill ha den anpassad på annat sätt får man fixa det själv.

Och orkar man inte får man sitta där och sura.

Googlar man så hittar man ganska enkelt den här sidan som har en del tips. Men det är klart, orkar man inte lägga tid och energi på att leta efter informationen så hittar man den inte.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32772
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vad är historik?

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du kan fortfarande sortera din ”stack” i bokstavsordning, och söka.

Tanken är väl att skapa mappar första vången du surfar på nätet. Sedan ska ju sägas att jag har svårt ibland att hitta rätt i mina mappar då jag har många sparade länkar. Men inga mappar skulle försvåra letandet.

Men oavsett vad, att spara länkar bland bokmärken är mer säkert än att förvänta sig hitta dem i historiken. Men här finns inga regler, utan vi gör alla säkert olika.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

Nerre skrev:För normalt folk så är det normalt att det man lägger till hamnar på slutet i listan.

Det är lite som "Varför är uppslagsverket från A till Ö när jag mest är intresserad av öl?"

De som skriver webbläsaren anpassar den för majoriteten. Om man är en minoritet som vill ha den anpassad på annat sätt får man fixa det själv.

Och orkar man inte får man sitta där och sura.

Googlar man så hittar man ganska enkelt den här sidan som har en del tips. Men det är klart, orkar man inte lägga tid och energi på att leta efter informationen så hittar man den inte.
Hej Nerre!

Jag tror inte att du riktigt fattar vad jag säger (inget elakt menat).

För det första, vet du vad en stack är?

För evigheter sen nyttjas det flitigt i enklare processorer, man la liksom det man ville spara på en stack och sen gjorde man "PLS" (Motorola Mnemonics) på det man ville "tanka hem" och "PSH" på det man ville spara på stacken.

Med andra ord fanns ALLTID det senaste överst.

Och det är detta jag saknar här för det senaste ligger knäppt nog nederst.

Så om jag vill få fatt i mitt senaste bokmärke måste jag alltså scrolla igenom hela stacken (i mitt fall säkert 300 länkar).

Och jag tycker det suger!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Vad är historik?

Inlägg av Spisblinkaren »

HUGGBÄVERN skrev:Du kan fortfarande sortera din ”stack” i bokstavsordning, och söka.

Tanken är väl att skapa mappar första vången du surfar på nätet. Sedan ska ju sägas att jag har svårt ibland att hitta rätt i mina mappar då jag har många sparade länkar. Men inga mappar skulle försvåra letandet.

Men oavsett vad, att spara länkar bland bokmärken är mer säkert än att förvänta sig hitta dem i historiken. Men här finns inga regler, utan vi gör alla säkert olika.
Du är rätt trevlig trots allt :)

MVH/Roger
Nerre
Inlägg: 26705
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Vad är historik?

Inlägg av Nerre »

rogerk8 skrev: För det första, vet du vad en stack är?
JAG vet vad en stack är. Men 90-95% av användarna har ingen aning om vad det är.
Och det är detta jag saknar här för det senaste ligger knäppt nog nederst.
Inte om du väljer att sortera på "Senast redigerat". Eller om du slå på att visa "Nyligen bokmärkt".


Sen de där 300 du behöver scrolla igenom, hur många av dem använder du? Fungerar ens alla fortfarande?
Skriv svar