Kan man stänga av script?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

rogerk8 skrev:Tack för trevligt tips.
Jag tror att det var "Walle" som skrev om den där slimmade versionen.
Jag tror att den var bara på 300Mb. :humm:
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Lär mig lite.

Hur stort är DOS 6.22?

FF31 såg jag, nu när jag precis laddade ner den, att den var på "bara" 30MB men det är ett program och inte ett OS, FF52 är förresten på 43MB.

Så hur stort tror du att normal XP är?

Såg nån siffra om den berömda W8 att den var runt 2GB, den var liksom 4 gånger större än XP, såg det i nåt stapeldiagram om jag inte mins fel.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ser nu att "Stand by" på datorn över natten inte hjälpte, jag får göra CAPTCHA ändå, knepigt för datorn har egentligen aldrig varit avstängd, både fläkt har låtit och ett par lysdioder har lyst (inklusive den blå på GSM-dongeln).

Jag kommer dock på att jag faktiskt inte nyttjar ELFA's hemsida så mycket och nu när jag kan fixa datablad på annat sätt så är det lite passé.

Ärligt talat nyttjade jag mest ELFA's sajt för att göra det lätt för kundtjänst när jag ringer in mina ordrar, det blir ju liksom lite struligt om artikeln har utgått eller om jag tolkat artikelnumret fel så jag brukar kolla upp det innan (inklusive dagsaktuella priser).

Men jag behöver inte det så länge jag har mina tre ELFA-kataloger (2008, 2014 och 2017) de enda problemen är alltså tillgänglighet och om jag skrivit av artikelnumret riktigt.

Och jag tycker inte det är nåt problem.

Lite strul tillhör vardagen ty vi har ju alltid Murphy :D

Slutligen är det faktiskt som så att jag inte har nåt behov av att gå in på ELFA's hemsida VARJE kväll, behovet är snarare 1-2 ggr per månad och hur jobbigt är det att göra CAPCHA endast två gånger per månad?

Nej, det kan jag faktiskt leva med.

Tur det finns kataloger :D

MVH/Roger
PS
Allt är faktiskt löst nu vad gäller inaktivering av javascript och vad det innebär, tycker min dator både går snabbare och är enklare att använda när man plötsligt fattar vilka funktioner som styrs och som dessutom ofta är lull-lull:funktioner bara. En orelaterad hake är dock tuben som inte tar emot mig för att min browser är för gammal, här kan dock lösningen vara att jag i about:config ändrar min FF-version till nåt senare, vad tror Ni om det? :)
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

rogerk8 skrev:Hur stort är DOS 6.22?
Det får plats på en vanlig diskett.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

Brukade vara 3st disketter för installation av "moderna" DOS-versioner om man skall vara petig :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

säter skrev:
rogerk8 skrev:Hur stort är DOS 6.22?
Det får plats på en vanlig diskett.
:D

Men det är ju inte klokt!

Jag har faktiskt ett tiopack jag typ köpte på Kjell för säg 10 år sedan.

Orkar du möjligtvis kopiera DOS 6.22 om jag skickar dig en diskett?

Lite roligt är det sen att min printerdator, som är en HP, faktiskt har diskettstation och är bara typ 15 år gammal och jag kör naturligtvis XP även på den.

Man sitter dåligt i sovrummet för jag har en byrå i vägen så det blir lite omöjligt att jobba länge i den ställningen annars hade man eventuellt kunnat köra dual-boot på den.

MVH/Roger
PS
Provade precis att ladda upp en bild till Wikibooks för jag ville testa och det blev lite intressant för faktiskt, efter en del klurande pga att användargränssnittet blev ändrat iom min anti-Java, så funkade det. Dom tillhandahöll alltså snällt en variant som inte krävde Java. Så så svårt var det :) Jag börjar känna mig mer och mer nöjd med att slippa allt vad Java innebär, uppenbarligen typisk lull-lull:programmering bara för det ger liksom ingenting substansiellt bara en massa menlösa funktioner som man gott klarar sig utan (och som processorerna annars måste tugga helt i onödan).
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av davidi »

Det är nog dessvärre rätt hopplöst att få webben att fungera tillförlitligt utan att köra Javascript. Det fanns en tid då Javascript enbart användes för lite extra lull-lull som inte gick att lösa med ren HTML, och det klarar man sig förvisso utan. Idag är det inte ovanligt att hela webbplatser har innehåll som sätts ihop helt och hållet av Javascript. Man laddar i princip en tom sida och en klump Javascript, och så laddas det verkliga innehållet vidare därifrån. Att navigera runt på nätet med t ex Lynx eller en DOS-baserad browser fungerar jättebra för ett begränsat antal webbplatser, men så ser inte hela världen ut längre. Tyvärr (?) så behöver man nog hålla sig relativt uppdaterad med hårdvara, operativsystem och annan programvara av både funktionsmässiga och säkerhetsmässiga skäl för att kunna tillgodogöra sig hela Internets utbud.

Som redan påpekats så är Java och Javascript två helt olika saker som inte har något gemensamt mer än namnet.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

rogerk8 skrev:Orkar du möjligtvis kopiera DOS 6.22 om jag skickar dig en diskett?
Jag tror att det ska finnas uppladdat här på forumet, i någon av mina trådar.
Tyvärr hittar jag det inte.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

rogerk8 skrev:dual-boot
Om jag minns rätt från den tiden jag körde dual-boot, så går det inte att installera DOS i efterhand.
DOS måste ligga på primär partition.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17134
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av AndLi »

Man kan ju alltid köra dosbox :) (https://www.dosbox.com/) har tom kört win3.11 på den emulatorn, det gick undan att installera kan jag säga jämfört med back in the days..
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av swesysmgr »

säter skrev:
rogerk8 skrev:Orkar du möjligtvis kopiera DOS 6.22 om jag skickar dig en diskett?
Jag tror att det ska finnas uppladdat här på forumet, i någon av mina trådar.
Tyvärr hittar jag det inte.
https://winworldpc.com/product/ms-dos/622 Arkiv med installationsfiler

https://www.7-zip.org/ För att packa upp arkiv

http://www.winimage.com/index.html För att hantera floppy-image filer
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Glenn »

Annars kan man köra FreeDOS helt lagligt, finns en USB-image också vill jag minnas.

https://www.freedos.org/
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

Fungerar verkligen de gamla programmen med FreeDOS och DOSBox?
Jag är tveksam. :humm:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Du kan glömma att köra Autocad i DOSBox, det funkar inte, tror knappast du kan köra program som WP eller liknande heller.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32560
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av säter »

Får man fråga vad WP är för något?
Word Perfect? :humm:
Skriv svar