Kan man stänga av script?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är anmäld!

/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

ojz0r skrev:Man kan stänga av scripten helt, men sidor blir väldigt mycket mer svårlästa då.
Jag skulle rekommendera två saker; Den första är ganska självskriven - uppdatera webbläsaren. Just pga alla säkerhetsaspekter.
I övrigt skulle jag rekommendera att installera ublock origin - med den kan du ställa in mer finkornigt vilka script du vill blockera för specifika sidor, i ditt fall TI.
Intressant tips, tack!

Jag har ideér om datorer men kan så lite, det är mest när jag stöter på problem som jag engagerar mig (eller snarare Er) detta för att det nog är allmänt känt att man blir bäst på sånt som verkligen intresserar en.

Datorer/internet är lite som musik för mig, jag är bara en dum konsument :)

MVH/Roger
PS
Elektromagnetisk Fältteori intresserar mig MYCKET mer än vad datorer gör, dock har jag en plan på att bygga mig en ny egen CPU MkII i FPGA-teknik som faktiskt är färdigcaddad (förutom hårdvarukodad MUL/DIV) så på det viset är jag intresserad av datorer men man har inte hur många liv som helst...
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad sjuttsingen, var det så lätt? :D

Du kommer alltid med så enkla förslag, hur bär du dig åt?

MVH/Roger
PS
Nu när jag försökte enligt ditt trevliga tips så funkade det inte, punkt 4 finns inte så jag kan tyvärr inte avaktivera script på ditt sätt, men tack ändå!
Senast redigerad av Spisblinkaren 5 maj 2020, 21:00:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Avaktivera dem är ju en sak, men du kommer knappast inte kunna läsa en enda sida, då det mesta på sidorna hanteras av script.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Men behövs dom verkligen Tomas, ärligt talat?

Dom tar ju bara en massa datorkraft och bidrar inte speciellt mycket till nyttan hos en hemsida, gissar jag lite vågat :)

MVH/Roger
PS
Tyvärr funkade inte SeniorLemurens superenkla tips :( Min browser är ännnnnu äldre :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev:FF31 skriver han ovan, min är FF75.. .

Att inaktivera javascript med about:config är nog den minst dåliga lösningen.
FF75 :rofl

Det här tricket har blivit mer aktuellt för SenourLemurens enkla trick fungerade tyvärr inte.

Stort tack för detta trick!

MVH/Roger
PS
Satte precis javascript.enabled till false i about:config. Direkt noterar jag dock en sak, jag kan inte klicka på smileys när jag skriver men jag kommer ihåg koden för asgarv :)
Senast redigerad av Spisblinkaren 5 maj 2020, 21:15:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Tja, du behöver menyer, för att kunna navigera på hemsidan, knappar för att kunna välja saker osv
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vi får se hur det går nu när jag avaktiverat javascript men jag troooooor jag kan leva med att INTE bara trycka på valfri smiley bredvid.

MVH/Roger
PS
Noterar en annan sak, man kan inte trycka på kursiv text heller, endast brödtext verkar gälla och vad jag gissar så funkar inte quote-taggarna m.m heller men vill jag citera korrekt (som många skiter i ändå) så kan jag STAVA till qoute :) Det här börjar bli riktigt roligt :D
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5805
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av rvl »

så kan jag STAVA till qoute
:rofl
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

"Oops I did it again" :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

AndLi skrev:
rogerk8 skrev: Jag drömmer lite om en DOS-browser, gillar DOS och tycker faktiskt inte bilder är så viktigt, det är tonåringar som tycker det och jag vill mest ha tag i rådata/fakta/information, inte chatta med ELFA, typ

Lull-lull, jag säger då det.
Varför bara drömma? Det finns ju flera text baserade browsers.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Text-based_web_browser
Men de lär ju behövas installeras på din dator på ett eller annat sätt eftersom de inte följde med XP. Så då är väl tipset egentligen onödigt...
Det känns faktiskt som om jag inte behöver byta hit-och-dit för jag kan nog reducera FF31 (och XP) till att bli ännu mer primitivt.

Jag har faktiskt själv gått igenom alla inställningar hos FF31 vilket är något jag inte gjort sedan jag skaffade programmet för typ 5 år sedan samtidigt som datorn för typ 12 år gammal, såg lite intressanta saker bl.a två undantagsadresser vad gäller blockering av pop-up-fönster.

Varför några undantag alls tänkte jag och rensade fönstret, sen har jag sett att det sparas en massa historik och kakor och funderar över att inte spara nåt alls, speciellt historik verkar onödigt men även kakor, varför ska det sparas hela tiden?

Är det för att typ EF skall känna igen mig nästa gång jag loggar på internet/"klickar på fliken"?

Verkar alltså som om man kan stänga av för kakor, men jag vet inte riktigt samtidigt som kakor mest verkar vara bra för företagen.

Och om jag kan "auto-inloggas" vid nästa session så räcker den typen av "kaka" för mig, man vill ju inte hålla på och logga in varenda gång, liksom.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

säter skrev:Använder EF script?
Det fungerar nämligen perfekt i en gammal Firefox. :humm:
DU hittar nog inte en enda hemsida i dag, som inte använder script, och ja, naturligtvis använder EF script.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Ja, fast bara för "petitesser" som att kunna klicka på en smiley och få koden i texten eller att kunna klicka på en grekisk symbol och få symbolen i texten, tycker dock detta är en mycket bra funktion, fast det finns LaTex ;)

Synd men man kan leva utan det :)

MVH/Roger
PS
Fast ELFA-qoute är nog det jag saknar mest.

Testar förresten LaTex och håller tummarna, annars bara måste jag enabla javascript igen:

\(\pi\)

Yes, det funkar :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45299
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av TomasL »

Nästa sida du besöker, ja då funkar inte menyerna längre.
Jag är rätt övertygad om att du inte kan navigera på min hemsida ebama.com utan JavaScript, men som sagt det är ju upp till dig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Kan man stänga av script?

Inlägg av Spisblinkaren »

Vi provar lite ELFA.

Återkommer.

MVH/Roger
PS
Mejlen busar dock, jag får inte automatiskt upp mina polare på r när jag trycker r i adressfältet, just nu måste jag således gå in i adressboken hela tiden, inte speciellt jobbigt men visst, inte lika smidigt.
Skriv svar