Bok om Assembly 6502

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bok om Assembly 6502

Inlägg av Hobbyisten »

guckrum skrev: 17 augusti 2020, 11:43:52 Eller så kan du använda en hederlig "maskinkodsmonitor", dvs en radassembler + disassembler som enkelt får plats på några kilobyte i C64ans minne utan expansioner etc. Det var så man gjorde på stenåldern. Antagligen snabbare att komma igång på det sättet också.
Jo det är sant guckrum, testade en som hette hette Merlin eller Melvin eller nåt sånt, men kom aldrig underfund med syntaxen. Att POKA brukar anses som ett avskyvärt sätt att assemblera, men vet inte om jag håller med, för jämfört med en radassembler kan koden inspekteras och modifieras, dessutom är det det enda som fungerar. Jag börjar misstänka att datorns minne resettas då man lämnar en assemblator för basic. Man kan enkelt skriva ett basicprogram som konverterar hex till decimalt, och det har jag redan gjort, så funderar nu på att till detta huvudprogram lägga till öppnandet av källkodsfiler i hex, skriva frågan i huvudprogrammet : "Vilken fil vill du ladda", och sen ha hexkodfiler som sagt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bok om Assembly 6502

Inlägg av Hobbyisten »

Den här burken, C64maxi, är obra så att säga....nu har den börjat låsa sig i basicläget också, egentligen fyller väl inte denna tingest några behov, då det finns C64-emulatorer till PC, laddade nyligen hem en av en svensk som heter Hellström. I den (och andra emulatorer) kan man väl köra tiotusentals spel, skummade något om att alla spelen är släppt fria.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Bok om Assembly 6502

Inlägg av guckrum »

Jag börjar misstänka att datorns minne resettas då man lämnar en assemblator för basic
Då är det antingen något mystiskt med assemblern eller så lägger du koden på en konstig adress. Basicen börjar lägga program strax efter $0800, så ganska säkert "ledigt" minne är mellan $1000-$9FFF och $C000-$CFFF. Naturligtvis ligger din assembler här någonstans också, men om du undviker den så skall det vara säkert.

Du kan ganska enkelt lägga till några bytes i början av ditt program så att det kan exekveras direkt som ett basic-program. Själva basic-snutten är då en SYS xxx, där xxx är addressen till ditt maskinkodsprogram. Allt måste då packas så att det läses in till "rätt" address när programmet laddas.
Skriv svar