Backup av read-only hårddisk?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av xxargs »

Det verkar vara riktigt rörigt - ser hänvisning som "ANSI code pages", kan också vara codepage 1252 vilket _inte_ är helt ekvivalent med ISO 8859-1 (detta taget från Microsofts egna hemsidor)

är det NTFS filsystem så bör det vara UTF16.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

Testa följande:

Kod: Markera allt

mount -r -o iocharset=utf8 /dev/sda1 /mnt/Jimmy_usb
Källa: https://docs.oracle.com/cd/E19957-01/81 ... index.html (detta dokument är skrivet ca 2004, så bör gälla Windows XP)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

xxargs:
Om till och med *du* tycker det är rörigt... gissa hur jag känner. :D

Jag försökte testa 1252, men oavsett hur jag skrev det så fick jag samma fel:
"mount: /mnt/Jimmy_usb: wrong fs type, bad option, bad superblock on /dev/sda1, missing codepage or helper program, or other error."

Provade med:
iocharset=1252
iocharset=Windows-1252
iocharset=CP-1252
osv liknande kombinationer.


Frenzy:
Ah, intressant! Och lite märkligt egentligen.
Jag testade och allt ser rätt ut. :tumupp:

Nu kommer den spännande frågan...
Kommer det att stämma för *alla* tecken på FAT32-partitionerna? :)
Vad jag kan se så är UTF-8 bakåtkompatibelt med ASCII, så det är inte omöjligt att alla "konstiga" tecken stämmer.

Vad tror ni?


Jag funderar lite på något trick för att testa, men det gäller ju att man inte råkar göra något som konverterar test-originalet när man kopierar.
(Ni vet, ungefär som när man skrivit "åäö" i Windows, laddar upp det till servern med en annan kodning och visar med en tredje.)

Men det är spännande att å ä ö är rätt iallafall. :)


edit:
Så, behövs inte codepage då alltså? (Bäst att fråga.)
Senast redigerad av JimmyAndersson 8 mars 2019, 21:56:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag litar på att någon filsystemskodare på Sun har suttit och analyserat dom olika språkversionerna i Windows XP och kollat hur dom lagrade utökade tecken, det var ju olika varianter för vissa länder.
Dom lyckades ju ganska bra med ZFS så jag tror dom vet vad dom håller på med :)

edit: nej codepage behövs då uppenbarligen inte för dom västeuropeiska länderna och USA
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Precis vad jag ville höra. :tumupp:
Tack! :)
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av xxargs »

svenska skrivspråket har inte så många konstiga tecken ändå - en del andra länder i Europa har förmodligen betydligt mer besvärligt med fler specialtecken och är precis lika handikappande som när vi saknar åäö när vi skall skriva text.


Mao, får man "åäöÅÄÖ" att fungera så klarar man sig rätt bra...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Hm, det har du ju helt rätt i. :tumupp:

Frenzy: Jag såg din Edit.

Då så, då blir det lite kopiering som test för att se så allt blir som jag vill. Sedan är det dags att koppla in hårddisken och köra. Ska bli kul.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag har tittat igenom filerna på det monterade USB-minnet och det är inte riktigt rätt tecken ändå.

Filnamn och mapp-namn visas med rätt tecken.
Om jag kör cat textfil.txt på någon textfil som jag gjort på en Linux-dator så ser jag rätt åäö och övriga tecken.

Men om jag kör cat på någon textfil som jag gjort i WindowsXP så blir det fel på åtminstone åäö (stora som små) och $.
(Testade bara med shift på siffertangenterna, dvs !"#$ %& osv.)

Istället för åäö och $ så ser jag ifyllda fyrkanter.


(Allt i detta inlägget gäller när jag mountat USB-minnet med:
mount -r -o iocharset=utf8 /dev/sda1 /mnt/Jimmy_usb
Jag har även testat att lägga till ",codepage=850".
USB-minnet är formaterat med FAT32 på en WinXP-dator.)

Så jag behöver fler tips... :)


edit:
Ska se om det blir rätt ändå, så jag har kopierat en testfil till NAS'en och kollar hur det ser ut när jag visar den filen på andra enheter.
I NAS'ens filvisar-app i iOS så blev bokstaven å fel, men resten rätt. Trots att jag kopierade med cp -p så blev klockslaget då filen skapades fel.
(När jag gjorde filen så skrev jag i den när den skapades och ändrades. Det sistnämnda fick jag gissa lite, men det blev bara fel på 4 sekunder och ändrat-tiden skiljer sig 6 minuter från när den skapades, så det blir lätt att se skillnad ändå.)


edit 2:
Det ser rätt ut när jag använder en WinXP-dator för att läsa textfilerna som jag kopierat till NAS'en. Bra.

Men datum/klockslag för Skapat, Ändrat och Använt, är fel. Det är inte så bra. Jag har då och då behov av att se dessa.
En image skulle lösa problemet, men då kommer jag inte åt filerna om jag inte har rätt program till rätt OS. Och det gillar jag inte.
(De som bara tror att Linux och Windows 10 existerar kommer inte att se problemet. :) )
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

Men om jag kör cat på någon textfil som jag gjort i WindowsXP så blir det fel på åtminstone åäö (stora som små) och $.
Detta har ingenting med ditt mountkommando att göra, mount påverkar endast filnamnen.

Antingen har du fel i din terminalemulator om du ansluter via ssh, och/eller i inställningarna för locales om du sitter lokalt med tangentbord på linuxdatorn.

Testa gärna att använda rsync -a för att kopiera filer. Det är bättre på att bevara egenskaper än cp -p
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Tack för tipset om rsync. :tumupp:

Provade att kopiera mina tre testfiler med rsync -a och såhär blev resultatet:

Original på USB-minne:
(Inpluggat i WinXP-laptop där jag visat "Egenskaper".)
testfil.txt - Skapad: 21:37:19. Ändrad: 21:43:04.
fiber.txt - Skapad: 01:20:59. Ändrad: 01:20:58. (Windows måste ha synkat med tidserver där.)
länkar.txt - Skapad: 02:45:49. Ändrad: 14:42:58.

Kopiorna på NAS:
(Ansluten som fjärrenhet på WinXP-dator där jag visat "Egenskaper".)
testfil.txt - Skapad: 23:03:56. Ändrad: 22:43:04.
fiber.txt - Skapad: 23:04:11. Ändrad: 02:20:58.
länkar.txt - Skapad: 23:04:05. Ändrad: 15:42:58.

Tiden för "Skapad" blev alltså tiden som filerna kopierades.
Tiden för "Ändrad" på kopiorna är förskjutna 1st timma, jämfört med originalen.

edit: Tidzon för WinXP-datorerna och NAS är rätt.
Körde "date" på Linux-datorn nu och den är 22:30 istället för 23:30.
Kan det påverka enbart Ändrad-tiden?

edit 2:
Sitter med manualen till rsync och försöker bena ut om detta kan hjälpa:
"-t, --times
This tells rsync to transfer modification times along with the files and update them on the remote system. Note that if this option is not used, the optimization that excludes files that have not been modified cannot be effective; in other words, a missing -t or -a will cause the next transfer to behave as if it used -I, causing all files to be updated (though rsync's delta-transfer algorithm will make the update fairly efficient if the files haven't actually changed, you're much better off using -t)."



--
Lite jobbigt att det tycks dyka upp så mycket som jag inte räknade med att det skulle kunna bli fel på,
för om jag inte ser allt eller kan testa allt så kan det uppstå något i kopiorna som gör att jag knappt kan använda kopiorna sedan...
Så jag hoppas att ingen sitter inne på någon info som är nödvändig för mig att känna till. :)
Typ nåt fel binärt format som trasar sönder en viss typ av filer ifall versionen av xyz inte är jämnt delbar med gårdagens datum... :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

Tidszon och sommartid kan påverka en timme +/-

-a är en förkortning av "-r -l -p -t -g -o -D"
Beroende på filsystem på måldisken, behörighet och hur du ansluter dit är det inte säkert du kan påverka "modified time".
Det säkraste är att köra rsync via ssh dvs
rsync -a /mnt/jimmy/source jimmy@192.168.1.11:/backup1/target
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Bra idé att kopiera direkt över SSH. :tumupp:

Men jag börjar med att få tiden rätt.
Först för att få rätt tid överhuvudtaget: ntpdate 193.11.166.2 (En av SP's tidservrar, mest för att den fanns i huvudet.)

hwclock --show ger
2019-03-13 14:49:11.962002+00:00
date ger
2019-03-13 14:49:12 UTC 2019

Men så behöver jag få rätt tidzon/justering...
Hur gör man det i System Rescue CD?
När jag söker på nätet så hittar jag samma frågor och förslag om att göra en modifierad CD. Inte vad jag vill just nu.

tzselect hade jag hoppats på, men jag får resultatet:
/usr/bin/tzsdelect: line 179: /usr/share/zoneinfo/iso3166.tab: No such file or directory.
/usr/bin/tzsdelect: time zone files are not set up correctly.


Apropå land, du skrev tidigare:
"Antingen har du fel i din terminalemulator om du ansluter via ssh, och/eller i inställningarna för locales om du sitter lokalt med tangentbord på linuxdatorn."

Jag sitter lokalt med tangentbord vid datorn som är bootad med System Rescue CD.
När CD'n bootade så fick man välja språk för tangentbordet. Så jag vet inte vad resterande land/språk-relaterade inställningar baserades på.
(Ja bortsett från att allt står på engelska förstås, men så vill jag hemskt gärna ha det. :D )
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

Om du använder -a eller -t med rsync så bibehålls ju originaltid. Då ska du inte behöva lägga energi på att ställa klockan i klienten.

Jag har aldrig använt den cd du nämner så kan inte hjälpa till med vare sig locales eller tidszoner.
Kör bara debian/ubuntu.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av JimmyAndersson »

Okej, jag får testa det och se vad som händer med datumen. :)

Kräver rsync något speciellt för att kopiera filer direkt över nätverket?

rsync -a /mnt/usb-minnet/Mina_filer/testfil.txt jimmy@192.168.1.102:/home/test_kopiering/
ger:
ssh: connect to host 192.168.1.102 port 22: Connection refused
rsync: connection unexpectedly closed (0 bytes received so far) [sender]
rsync error: error in rsync protocol data stream (code 12) at io.c(226) [sender=3.1.3]


och:
rsync 192.168.1.102::
ger:
rsync: failed to connect to 192.168.1.102 (192.168.1.102): Connection refused (111)
rsync error: error in socket IO (code 10) at clientserver.c(127) [Receiever=3.1.3]



NAS'en är en Synology DS213J och jag vill kopiera till en mapp som heter "test_kopiering" i min användares hem-katalog "Jimmy".
När jag monterade den på Linux-datorn så behövde jag köra mount -t cifs //192.168.1.102/home /mnt/katalog -o user=Jimmy
och då kunde jag ju sedan köra cd test_kopiering, men när jag ska kopiera med rsync så måste jag ju få hela sökvägen rätt direkt
och då blir det lite klurigare... :)
Men det borde väl bli 192.168.1.102/home/test_kopiering eftersom jag anger användaren med jimmy@192.168.1.102 :humm:

Jag tror det behövs en kopp kaffe för det här. :idea:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Backup av read-only hårddisk?

Inlägg av mrfrenzy »

För det första behöver du logga in på webinterfacet på Synology och kryssa i "enable ssh".

Sen behöver du bara anpassa sökvägen till något som existerar på din synology /home/test_kopiering/ är garanterat fel.
Det går säkert att hitta i webinterfacet, men du kan också använda putty från din windowsdator eller ssh från din linuxdator för att logga in och köra ls, df, cd osv.
Winscp är också ett mycket trevligt program, lite som gamla total commander men för ssh.

rsync med dubbelkolon :: används i princip inte längre, det är okrypterat och jag vet inte ens om det går att aktivera på synology.

Edit: eventuellt behöver användaren vara med i gruppen "admin" eller "rsync". Vet inte om det bara gäller "backup-mappar"
https://www.synology.com/sv-se/knowledg ... nology_NAS
Skriv svar