Problem med FreeCAD. Ny fråga.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Problem med FreeCAD. Ny fråga.

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag sitter ju som bekant i Västindien och jobbar. Jag har bara tillgång till en mindre laptop och jag saknar Inventor till ett jobb. Jag har laddat hem FreeCad som är avsevärt mindre diskkrävande. Saken är den att jag inte kan ett dugg om hur FreeCAD funkar.

Mitt problem är att jag skall importera 2-D skissser från DXF-filer och rita in vissa urtagningar i dessa skisser. Att importera en DFX-skiss har jag lyckats med men där är det tvärstopp. När jag försöker rita i skissen så gå händer inte ett smack. Skissen bara ligger där och alla ritverktyg är avstängda. Hur gör man. Har försökt googla men utan framgång.

God jul förresten. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 26 december 2015, 15:40:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Problem med FreeCAD

Inlägg av mrfrenzy »

Om du redan kan inventor så kanske Fusion 360 kan vara värt att prova.
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Problem med FreeCAD

Inlägg av Krauser »

Är det bara 2d så finns draftsight, rätt så likt autocad och gratis om du reggar mail address.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Problem med FreeCAD

Inlägg av Maalobs »

Jag har aldrig jobbat i FreeCAD så jag kan inte hjälpa dig direkt, men det verkar finnas lite libs som av licensskäl måste läggas till manuellt för att DXF-filer ska kunna importeras:
https://www.google.se/#q=importing+dxf+into+freecad

Första träffen nämner libs och inställningar:
http://www.freecadweb.org/wiki/index.ph ... DXF_Import

Första filmträffen (från 2011) nämner ytterligare krav:
https://www.youtube.com/watch?v=c3Q03-dKaVo
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med FreeCAD

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja. Det där har jag naturligtvis gjort. Jag har ju laddat in DXF-filen som synes. Så problemet är inte hur man laddar in den utan hur man arbetar med den när den är laddad.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Problem med FreeCAD

Inlägg av Icecap »

Går det att spara den som en fil man kan jobba med? Alltså en sorts export.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Problem med FreeCAD

Inlägg av ralvejd »

Nu vet jag inte vad som skall göras men om du skall jobba enbart med 2D så skulle jag valt ett annat program. LibreCAD (QCAD) eller något annat. Men vist går det

Ska du nu bara jobba i 2D
1 Ladda rätt workbench (Draft)
2 Lär dig den.
3 Gör lite magiska justeringar
4 Exportera till dxf (Lycka till, jag får mest halvdåliga exporter som jag måste rätta i QCAD, men då exporterar jag 3D modeller till 2D dxf)

Ska du jobba i 3D
1 Ladda rätt workbench (Draft)
2 Lär dig den
3 Nedgradera/Uppgradera importen till wire
4 Omvandla wire till en sketch
5 Ladda rätt workbench (Part Design) (det hade du ju gjort i din skärmdump)
6 Lär dig den.
7 Gör lite magiska justeringar av sketchen, kanske måste du skapa fler sketcher för att få till din 3D modell
8 Exportera till dxf (Lycka till, jag får mest halvdåliga exporter som jag måste rätta i QCAD)


Hjälp finns här http://www.freecadweb.org/ och på YouTube

God Jul och lycka till
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med FreeCAD

Inlägg av SeniorLemuren »

Tack för ett bra svar. :tumupp: Librecad har jag testat. Får inte offsetfunktioen att göra som jag vill. Nu har jag kollat på Draftsight i youtube och det verkar mest lovande. Skall ladda hem och testa. Det är bara 2-D som gäller för detta jobb.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med FreeCAD

Inlägg av SeniorLemuren »

Fick det att funka med Draft Sight.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med FreeCAD

Inlägg av SeniorLemuren »

Om man tar en surfbräda av trä och sågar sönder på längden så får man ett antal brädor som ser ut som på bilden. Idén med detta är att fräsa ur sektioner i varje bräda och sedan limma ihop allt igen för att få en superlätt bräda.

Nu sågar man ju inte på riktigt sönder en surfbräda utan låter en CNC-maskin fräsa ut brädor efter en ritning. Brädorna har samma tjocklek hela längden (30 mm) så ingen 3-D ritning behövs. Man fräser bara raka 90 graders kanter. Allt slipas till runda kanter och vinklar sedan när allt är limmat.

Jag har nu lyckats rita in de sektioner på en bräda (alla sektioner är inte ritade). Nu återstår frågan hur gör jag nu. CNC-maskinen måste ju veta vad som skall fräsas? Insidan eller utsidan av rektanglarna osv.
Användarvisningsbild
Krauser
Inlägg: 381
Blev medlem: 28 september 2014, 19:16:55

Re: Problem med FreeCAD. Ny fråga.

Inlägg av Krauser »

Heidenhain kan läsa dxf filer direkt, nu var det länge sen jag använde det men har för mig man väljer i maskinen om det är inner eller ytterkontur.
Vet inte hur det är med andra styrsystem.
Använder man cad/cam så tar programmet hänsyn till inner/ytterkontur och verktygsradier så maskinen kör direkt efter filen som genereras.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Problem med FreeCAD. Ny fråga.

Inlägg av SeniorLemuren »

Låter gött. Då har jag gjort mig en hacka till lite öl och Cuba Libre nu då. :D
God sol på er.
TheBoatHouse.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar