Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra.

Jag vill inte bara svamla på och upprepa saker och ting.

Och ni ger mig tacksamt många val.

Listar några:

1) FreeDOS + Borland C
2) FreeBSD
3) Dissikera en Chromebook (tydligen Linux-baserad) och ASM-programmera den.
4) Bygga eget Linux i eventuellt samarbete med dig jesse, kanske?
5) Bygga egen 32-bit Folk-CPU i FPGA-teknologi (och testa den mha PCIe :D)

Av dom här grejerna är jag nog faktiskt ändå mest intresserad av 5:an.

Och OS förresten, vad ska man ha det till? :D

Jag kan tänka mig skriva ASM-kod på godtycklig dator varvid jag sen låter Folkdatorn köra ett program åt gången.

Tanken med en Folkdator är nämligen inte flexibilitet och "everything at once" utan att ha den som en arbetsdator.

MVH/Roger
PS
Ta mig fan om inte FF12 uppgraderades automatiskt till FF31 när jag satte på datorn idag. Jag blir så trött på den här jävla skiten!!
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Pajn »

>Ta mig fan om inte FF12 uppgraderades automatiskt till FF31 när jag satte på datorn idag.
Grymt, då kan inte vilken webbsida som helst köra vilken kod den vill på din dator längre.
Om det nu inte är så att någon redan har installerat ett rootkit...
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av blueint »

Dissikera en Chromebook och kör NetBSD eller FreeBSD på den.

Alternativt Pentium-III med DOS+Kompilator (Borland C) samt på extra partition FreeBSD.'
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Pajn skrev:
rogerk8 skrev:Tom flash-annonsen hinner laddas på denna korta tid (~10s)!
Ett första steg, innan man skriver ett eget OS i ASM, skulle ju kunna vara stänga av de två största
datordödarna genom tiderna, flash och reklam.
Kan man alltså stänga av flash?

Hur gör man? :)

MVH/Roger
PS
Kan jag fortfarande titta på YouTube då? (inte så viktigt egentligen. Mest kul ibland)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

blueint skrev:Dissikera en Chromebook och kör NetBSD eller FreeBSD på den.

Alternativt Pentium-III med DOS+Kompilator (Borland C) samt på extra partition FreeBSD.'
Tack blueint!

Grejen är ju att jag faktiskt är mycket nyfiken på och vill lära mig om datorer.

Haken är bara att om jag ska plöja ner en massa tid, pengar och energi vill jag att det ska mynna ut i nåt användbart.

Vad menar du förresten med FreeBSD på extra partition?

Tycker du att jag skall köra med både min älskade "DOS" och "Unix" på samma maskin?

MVH/Roger
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Pajn »

rogerk8 skrev:Kan man alltså stänga av flash?
Hur gör man? :)

Kan jag fortfarande titta på YouTube då? (inte så viktigt egentligen. Mest kul ibland)
För att stänga av Flash (du kommer få en ruta där du kan godkänna flash om du vill):
Ctrl+Shift+A>Plugins ändra till "Ask to Activate" för Flash.

För Youtube utan flash:
https://www.youtube.com/html5 "Request the HTML5 player"
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Pajn skrev:>Ta mig fan om inte FF12 uppgraderades automatiskt till FF31 när jag satte på datorn idag.
Grymt, då kan inte vilken webbsida som helst köra vilken kod den vill på din dator längre.
Om det nu inte är så att någon redan har installerat ett rootkit...
Med risk för att bli tjatig...

Om det bara vore för säkerhet och buggar så hade jag inte sagt nåt.

Men programmet har nu så många totalt onödiga finesser som t.ex kurviga flikar och blå bakgrund att man kan gå en guidad tur i alla finesser. :D

Och jag vill helt enkelt inte ha dom!

En del av anledningen är faktiskt att jag är så rädd för att ofrivilligt aktivera en finess som jag sedan inte kan få bort.

Den blå bakgrunden högst upp skulle jag t.ex vilja ändra så att flikarna syns tydligare (syns knappt alls nu).

Men jag vet inte hur jag ska göra!

Och VARFÖR ska jag behöva lägga tid och energi på att fixa sånt trams!!

Gissa sedan en gång om laddningen av en sida nu går snabbare eller långsammare?

MVH/Roger
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Pajn »

Australis har extremt uppbyggnad kod och är mycket snabbare än det gamla gränssnitt helt enkelt för att det bara gör vad som krävs för att rendera det och inte en massa gammalt som har blivit genom åren. Men om du vill kan du installera det gamla gränssnittet https://addons.mozilla.org/sv-se/firefo ... erestorer/

Sidladdning bör också vara snabbare då du har fått IonMonkey och det skett en hel del förbättringar i gecko.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har bestämt mig.

Jag kommer bygga en 32-bitars Folk-CPU i FPGA-teknologi.

Detta för att en enskild omprogrammering av en maskin inte kan leda till "masstillverkning" och därmed inkomster.

Jag siktar högt nu alltså ;)

Dessutom inbillar jag mig att en speciell CPU modell Intel snabbare invecklas bort än HDL-möjligheten att nyttja framtida FPGA.

Med detta menar jag att om jag tar fram en HDL-beskrivning (grind-caddad först och främst) på en CPU för en FPGA så tror jag att den kan användas längre fram i framtiden än vad en Intel-CPU kan.

Visionen är minst sagt grandios för hitintills har jag bara lyckats få JMP att fungera i min 8-bitars CPU (16-bitars adressbuss).

Fast då nedvärderar jag mina prestationer lite för det finns starka indikationer för att LDA/STA också fungerar.

Det viktigaste med detta är emellertid att dom mycket speciellt designade interna bussarna och 3-state registrena fungerar.

Men inte minst fungerar min "Tvättmaskins-arkitektur" tydligen. :D

Ja, det är det här jag brinner för ser ni.

Nu jä-lar ska lilla jag förbättra datavärlden! :D

MVH/Roger
PS
Det tråkiga är att Xilinx fantastiska grind-cad program (ECS) som jag använt för CPLD inte fungerar för FPGA. Så jag måste "skriva" om all kod för den varianten som tydligen ändå tycks finnas för grind-cad av FPGA.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av blueint »

För logikmatriser är det nog VHDL och Verilog som gäller. I övrigt så är ARM en rätt bra färdig lösning i sammanhanget. Annars finns TG68 en Motorola 68000 klon som är en av de trevligare processorerna att programmera i assembler förutom PDP & VAX.

(skulle faktiskt råda till att kika på ARM en gång till. Det är en effektiv processor för i stort sett det du är ute efter)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack blueint för ditt trevliga svar!

Jag är inte så kaxig nu när jag inte har ett gäng lättöl i mig :)

Hur roligt en egen Folk-CPU i FPGA-teknologi än låter så ska jag faktiskt ta mig en seriös titt på ditt ARM-tips.

Sen bara måste jag läsa dom där böckerna Lasp rekommenderade. Speciellt intresserad av "En dators födelse".

MVH/Roger
PS
Jag har faktiskt provat lite Verilog också och då i samband med ren EPROM-emulering (mycket smidigare än sex fysiska EPROM nämligen). Men grind-cad känns lämpligare för att bygga en hel CPU-arkitektur som ju är så logiskt uppbyggd att den kan sägas enbart bestå av NAND (eller NOR)-grindar. Som kuriosa kan nämnas att när jag byggde min delvis fungerande CPU så ville jag bygga med enbart grindar. Jag försökte tom bygga både heladderaren (FA) och alla register med enbart grindar. Jag lyckades (troligtvis) med FA men misslyckades med registrena och anledningen var att ECS inte kunde hantera korskopplade NAND-grindar (SR-vippa) med kontrollerad hasard (flanktriggning). Lösningen blev "tyvärr" att använda en färdigdefinierad JK-vippa istället.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Vänta nu.

Motorola säger du ju :)

Jag som gillar och redan nyttjar Motorola Mnemonics.

TG68 måste jag således också ta mig en titt på!

MVH/Roger
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av jesse »

rogerk8 skrev:
Pajn skrev:
rogerk8 skrev:Tom flash-annonsen hinner laddas på denna korta tid (~10s)!
Ett första steg, innan man skriver ett eget OS i ASM, skulle ju kunna vara stänga av de två största
datordödarna genom tiderna, flash och reklam.
Kan man alltså stänga av flash?

Hur gör man? :)

MVH/Roger
PS
Kan jag fortfarande titta på YouTube då? (inte så viktigt egentligen. Mest kul ibland)
Stänga av? Det ska väl inte finnas från början. Att det överhuvudtaget existerar något som känner igen "flash" är ju ett bevis på att datorn är full med onödigt skräp.

När HTML kom så tyckte jag det var ganska smart, men kanske lite overkill med alla varianter av rubriker och onödiga fonter att välja mellan.
Skapa en browser som bara läser HTML och inget annat (dvs. inget flash, javascript eller annat jox) och kör bara med en och samma font oavsett vad det står i taggarna, så får du världens datasnålaste och snabbaste internetdator. Det kommer att likna en DOS-terminal, och om du låter den spara all text i minnet kan du scrolla sidan upp och ner... bilder kan du ladda ner "on demand"... (dvs när du klickar på bildlänken)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Du och jag, jesse, tänker väldigt lika!

Det är precis detta jag önskar mig!

Jag har bara lite svårt för att bestämma mig hur jag ska gå vidare.

Egen CPU är nog att dra det för långt.

Men även hårdvaran invecklas (pga kass mjukvara) och jag skulle vilja att all den tid och energi jag plöjer ner skulle mynna ut i nåt som fler än jag skulle kunna ha glädje av och då över en rätt lång framtid.

Jag har mao inte så stor lust att nostalgi-utveckla nåt på en dator/CPU som sedan invecklas bort.

Så det är här CPU-bygget kommer in.

Men jag måste nog fundera mer på det här.

Klart är dock att jag alltid gillat DOS!

MVH/Roger
qx5
Inlägg: 1678
Blev medlem: 14 augusti 2014, 04:23:04

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av qx5 »

MS-DOS är dock ett härke med alla sina odokumenterade INT xx anrop och ingen standard för de flesta anropen.
Skriv svar