Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av jesse »

Jag körde en färdig Linux-dist (PCLinuxOS) i några år, men till slut gav jag upp. Jag vill inte starta ännu en Linux-diskussion, men orsakerna att jag inte kör Linux alls längre (nästan) är dessa, i ordning:

Linux-distarna blir fetare och fetare för varje uppdatering och efter ett år så känner man inte igen sig. Dessutom skulle de in och pilla på precis allting, så sådant som tidigare fungerat felfritt (t.ex. ljud, bildskärm, internet....) slutade plötsligt att fungera pga en uppdatering. Och om man inte uppdaterar kan man inte heller ladda ner några program ur biblioteket.

Göra eget linux då? Ja, om datorerna hade varit enklare och jag hade köpr speciell hårdvara som jag vet har felfria drivrutiner så, ja , kanske. Men så behöver man också ha ett antal hundra timmar fritid för att fixa det. Har inte tid.

DOS låter faktiskt väldigt lockande om man vill köra egna program i en nära-hårdvaru-miljö, utan risk att en massa andra processer plötsligt startar och börjar skicka data, blockera hårddisken, fylla minnet osv... som alla större OS gör.
Varför har den brunnit upp?
Kostslutning i en extern diskettstation. Den var kopplad direkt på Z80 data- och adressbussen med ett 64-poligt kontaktdon (tror jag det var) så den brände upp datorn inifrån, i princip. (min ABC 80 alltså)
Märker du också hur det bara "invecklas" dvs fundamentala saker och ting går inte speciellt mycket fortare idag än det gjorde för typ 30 år sedan?
Absolut!
Jag håller med dig i princip. Sedan är det ju faktiskt ganska kul när det där superkomplicerade faktiskt fungerar ett tag.
Håller med dig om digitalkameror också. Löjligt dålig optik, linser för ett par tior, sedan en extrem upplösning med massor av megapixlar helt i onödan. Jag har också em Nikon 2400 som ger bilder på 2.4 Mpx, och det duger fullständigt. Fler pixlar ökar inte bildkvaliteten på något vis.

Ljud spelar jag in på 128 kbit/sek MP3 och det kan jag spela upp i bra lurar eller på en bra stereoanläggning med rejäl volym utan att jag märker någon minskning av njutningen. (Fem bitar tror jag dock inte kommer att låta bra i stereon!)
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Nerre »

Hur många olika distar baserar du det där på? Och när provade du senast?

Att de "stora" har växt kan jag hålla med om, de vill ju efterlikna Windows. Men jag installerade xubuntu på sambons gamla netbook när XP där började bli enormt slö och den går som tåget och problemen som fanns med WiFi i början är borta med senare uppdateringar.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av blueint »

Linux-Debian skall visst vara bra. Slackware kanske också fungerar för de som inte är datorrädda.

Annars får jag väl rekommendera FreeBSD .. ;-)
De har en filosofi som undviker mycket av den där vilda västern som Linux är. Konservativ inställning till nya kodbitar i kernel mm. Helhetstänk med kernel + userland osv.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Krille Krokodil »

Operating Systems: Design and Implementation ISBN 0-13-142938-8 ISBN 978-0136373315 is a Computer Science textbook written by Andrew S. Tanenbaum, with help from Albert S. Woodhull. It includes Tanenbaum's MINIX, a free Unix-like operating system designed for teaching purposes. Publisher is Prentice Hall (1987). The source code for MINIX was included as part of the original 719 pages of text. Later versions of the three editions also included loadable disks with MINIX.
Lagom för TS, ursprungliga versionen av Minix var på 12.000 rader kod.

Idag har det svällt ut, 256 MB CD-skiva: http://www.minix3.org/index.html
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Spisblinkaren »

Krille Krokodil skrev:
jesse skrev:Sedan, när den första PC:n kom (Med Intel-processor och Windows) tyckte jag den var oerhört seg och klumpig på alla sätt. En massa lager skit mellan tangentbordet och processorn. Tyvärr har det inte blivit bättre. En PC idag är ungefär lika långsam som en PC i mitten av 80-talet. Nä, det kanske hade blivit något vettigt av PC:n om de fortsatt med DOS.
Backar man liiiite på mjukvaran bara så rullar det fin-fint, kör Debian med lättvikts fönsterhanterare
och där är inga väntetider. Men det är klart, jag går ju miste om att fönstret inte snurrar
13 varv i någon animering när man minimerar och ikonerna hoppar och studsar inte när
man klickar på dem, allt sådant är ju spännande att sitta och titta (vänta) på...
Jä-lar vad jag skrattar när jag läser det här :D
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av blueint »

Nästa fönsterhanterare klarar 130 snurrar på halva tiden och rotation i X-Y-Z.. samt animerade hackspettar som hackar bort fönstret vid ikonifiering, jag menar hur klarar man sig utan?? :P
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag har tänkt lite idag.

Tänk om mjukvarutillverkarna kunde grena upp sina produkter i två varianter.

Den ena KONSTANT Basic, den andra Advanced.

I Basic-versionen skulle man då koncentrera sig på basal funktionalitet och bara fixa buggar samt säkerhet.

I Advanced-versionen skulle man däremot kunna få lägga in hur mycket lull-lull som helst med tiden men med i övrigt samma strategi.

Jag ser nämligen detta som enda chansen till att kunna få behålla en applikation som inte tvångsmässigt muterar med tiden.

För är det nåt jag hatar är det detta och det av den enkla anledningen att min kära ringnyckel inte plötsligt ska behöva förvandlas till en skiftnyckel (som dessutom suger) bara för att nån klåfingrig programmerare tycker det är käckt :D

Undrar hur ensam jag är över den här irritationen?

MVH/Roger
PS
Blev idag tvungen att uppgradera FF9 till FF12. Detta för att plötsligt kunde jag inte ens skicka mejl längre. Skicka-knappen var liksom borta :D Uppgraderingen lyckades men efteråt är min mejl fortfarande extremt primitiv (vilket jag gillar). Frågan är nu bara om jag hamnat i en tvångsmässig uppgraderingsloop (tidigare kunde jag nämligen klicka på "uppgradera senare" vilket jag gjort i typ 3 år!). Ska bli spännande :D
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Krille Krokodil »

Så såg det ut på den gamla goda tiden:
fvwm-initial2.png
Körde det på en PII 300 MHz och responsen var fan så mycket snabbare än vad WinDOS lyckas med
idag på en sprillans ny burk med SSD.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Pajn »

rogerk8 skrev: Blev idag tvungen att uppgradera FF9 till FF12. Detta för att plötsligt kunde jag inte ens skicka mejl längre. Skicka-knappen var liksom borta :D Uppgraderingen lyckades men efteråt är min mejl fortfarande extremt primitiv (vilket jag gillar). Frågan är nu bara om jag hamnat i en tvångsmässig uppgraderingsloop (tidigare kunde jag nämligen klicka på "uppgradera senare" vilket jag gjort i typ 3 år!). Ska bli spännande :D
Så du menar att du uppgraderade från en gammal, osupportad version med kända säkerhetshål till en gammal, osupportad version med kända säkerhetshål. Och i samma inlägg namner du säkerhet? :doh:

Kan upplysa dig om att alla sidor du besöker har möjlighet att köra kod på din dator som din användare, med andra ord, läsa dina filer, installera virus, m.m. Kör du även Windows så kan detta användas till att läsa andra programs minne samt köra keyloggers.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Lasp skrev:Det finns ett antal svar på denna tråd.
För att förstå en viss grund kan man läsa

En dators födelse är en bok skriven av Tracy Kidder.
Boken beskriver på ett initierat sätt hur Data General skapade datorn MV/8000.

Böckerna Home Computers: Volume 1: Hardware 2:Software sedan kan du allt.
Köp sedan en Chromcast 310:- och dissekera den!
Mycket intressant att läsa om både MV/8000 och Chromebook!

Tack för alla tips!

MVH/Roger
PS
Menar du 310 spänn? :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Pajn skrev:
rogerk8 skrev: Blev idag tvungen att uppgradera FF9 till FF12. Detta för att plötsligt kunde jag inte ens skicka mejl längre. Skicka-knappen var liksom borta :D Uppgraderingen lyckades men efteråt är min mejl fortfarande extremt primitiv (vilket jag gillar). Frågan är nu bara om jag hamnat i en tvångsmässig uppgraderingsloop (tidigare kunde jag nämligen klicka på "uppgradera senare" vilket jag gjort i typ 3 år!). Ska bli spännande :D
Så du menar att du uppgraderade från en gammal, osupportad version med kända säkerhetshål till en gammal, osupportad version med kända säkerhetshål. Och i samma inlägg namner du säkerhet? :doh:

Kan upplysa dig om att alla sidor du besöker har möjlighet att köra kod på din dator som din användare, med andra ord, läsa dina filer, installera virus, m.m. Kör du även Windows så kan detta användas till att läsa andra programs minne samt köra keyloggers.
Säkerhet nämner jag bara för att vara politiskt korrekt ;)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

blueint skrev:Nästa fönsterhanterare klarar 130 snurrar på halva tiden och rotation i X-Y-Z.. samt animerade hackspettar som hackar bort fönstret vid ikonifiering, jag menar hur klarar man sig utan?? :P
Asbra! :D
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu ser jag nåt roligt!

När jag (numera tvångsmässigt för tidigare uppdaterades den automatiskt) refreshar den primitiva yahoo-mejlen går det på mindre än halva tiden!

Tom flash-annonsen hinner laddas på denna korta tid (~10s)!

För lite basala program, säger jag bara!

MVH/Roger
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av blueint »

Buggen med webbläsar-uppgraderingen är funnen --> "yahoo-mejlen" ..

Använd en riktig email server med IMAP+TLS hos någon mindre leverantör. Email-klienten bör stödja UTF numera. Däremot kan man ju fundera på HTML stöd.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Pajn »

rogerk8 skrev:Tom flash-annonsen hinner laddas på denna korta tid (~10s)!
Ett första steg, innan man skriver ett eget OS i ASM, skulle ju kunna vara stänga av de två största
datordödarna genom tiderna, flash och reklam.
Skriv svar