Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåskärm]

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av blueint »

Processorn är en "VHDL" konfiguration som kör ett operativsystem som kör kod som kör en interpretator för t.ex Java. Om det finns felaktig hantering av datat någonstans så finns det också konsekvenser som systemoperatören inte kan råda över.

Så om nu t.ex RT kör Java program och interpretatorn antar att en indata har en specifik längd men i realiteten är variabel så kan man få interpretatorn att göra oförutsedda saker. Får man kontroll på den kan man gå vidare till kernel och i slutändan ge sig på processor, flash och boot mm.

Säkerhet i signerade system verkar bygga mycket på att signerad kod beter sig som man har tänkt. När den inte gör det faller det mesta.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Krille Krokodil »

Nej, användarkod har begränsad tillgång till instruktionsmängden och minnet i en intepretator/CPU konstruerad för multitasking, ett micro-OS som bara erbjöd en handfull systemanrop hade gått att göra helt säkert men nu är det ju ett närmast oändligt antal skrivet av gud vet var och hur många programmerare som är allt från genier till sopor. Signerad kod är ju egentligen bara en brandsläckning/pragmatisk lösning, hade inte luckorna i OS-et funnits så hade det inte behövts. På PC-marknaden så har "snabbt framåt" prio 1 och säkerhet prio 10 och så blir det som det blir...
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Micke_s »

Signerad kod har också med att man vill ha kontroll vilken som är utgivaren...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av TomasL »

Ja, det är väl främst detta som har med signerad kod och göra.
Virus-skapare skaffar knappast ett certifikat, för då kan ju man spåra dem.
Pajn
Inlägg: 1160
Blev medlem: 6 juni 2008, 19:14:29
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Pajn »

Mr Andersson skrev:Java-appar är väl binärer? :)

Men skämt åsido, jag antar att du menar native ARM-kod? Det är inga problem på Android.
Android NDK
Inte om du nu inte kallar bilder för binärer också, vilket i sammanhanget är fel.

Dalvik övervakar NDK containern och kör GC m.m. så den är totalt värdelös för Assemblerprogrammering.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag tycker mig förstå att det inte är så lätt att komma åt processorkärnan i kommersiella produkter.

Jag tror mig vilja kunna använda färdigkonfigurerad hårdvara och sedan "bara" programmera i Assembler.

Alternativet för mig är att bygga mig en egen dator inklusive CPU.

Jag har delvis redan lyckats med det även om den "datorn"/CPU'n blev väldigt primitiv (16-bit modell 6809 samt kunde bara ADD/SUB vad beträffar aritmetik. Detta är dock overifierat än så länge. JMP funkar dock :)).

Jag har nyligen höjt ribban till en annan variant som involverar tre CPLDs istället för en. Två av dom skulle motsvara en enkärnig CPU där ena delen är den grind-caddade logiska delen (CPU.sch) och den andra är själva microprogrammeringen (Verilog) av instruktionerna (EPROM.v).

Varje CPLD kostar dock nära 1000 spänn styck. På detta skall läggas allt jobb vad beträffar PCB-CAD samt slutligen kostnaden för att ta fram de korten. Kanske inte blir så blodigt trots allt men jag lär behöva räkna med dryga 5000 innan jag kan påbörja mitt projekt. Speciellt som jag tänkt använda ytterligare en CPLD för BIOS/Testprogram.

Jag har fått lära mig att FPGAs är bättre på detta men vanans makt gör att jag föredrar CPLDs.

MVH/Roger
PS
Jag vill minnas att jag var tvungen att flytta en pinne hos CPU.sch för att konstruktionen skulle få plats (fit). Detta säger mig således att 32-bit pss är "out of the question".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Spisblinkaren 11 augusti 2014, 23:12:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av sodjan »

> Så om nu t.ex RT kör Java program och interpretatorn antar att en indata har en specifik längd men i
> realiteten är variabel så kan man få interpretatorn att göra oförutsedda saker.

Körbara delar av minnet ska så klart vara read only. D.v.s även userns egen kod i minnet.
Och skrivbara delar ska ha no-exe så det inte kan köras som kod.
En buffer overflow som försöker skriva över kod får "access violation" eller liknande.
Om annan read/write data skrivs över så ger det som mest en krasch.

Om inte OS'et garanterar ovanstående så är det grundläggande fel på OS'et.

> Får man kontroll på den kan man gå vidare till kernel och i slutändan ge sig på processor, flash och boot mm.

Det där fattar jag inget av. User kod kan inte göra något som den inte "får".
Hur då "får man kontroll"? Hur får man den?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Fråga i klartext:

Kan jag köpa mig en "billig" laptop och programmera den från grunden eller måste jag bygga mig en egen dator?

MVH/Roger
PS
Lite lättöl ger en självförtroende ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av TomasL »

Kort svar: Nej det kan du inte.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9234
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av jesse »

rogerk8 skrev:I min värld återtår då bara problemet med att få typ Intel att kommersiellt och fortlöpande tillverka min enkla variant av CPU. Ett sätt vore att övertyga dom om att denna "folkdator" är allt vad gemene man egentligen behöver och kommer köpas av alla icke-nördiga datoranvändare :)
Min första dator var en ABC80 (Har tyvärr brunnit upp nu), och den var supersnabb! Med 1 MHz klockfrekvens kunde den utföra flera hundra tusen operationer per sekund!
Den var också extremt minneseffektiv. Program plus data använde totalt 32 kB RAM.

Sedan, när den första PC:n kom (Med Intel-processor och Windows) tyckte jag den var oerhört seg och klumpig på alla sätt. En massa lager skit mellan tangentbordet och processorn. Tyvärr har det inte blivit bättre. En PC idag är ungefär lika långsam som en PC i mitten av 80-talet. Nä, det kanske hade blivit något vettigt av PC:n om de fortsatt med DOS.

Så jag tycket att vi ska skippa allt det där med ett enormt överdimensionerat OS, och gå tillbaka till basic (inte BASIC!). Det blir snabba maskinnära applikationer, och med en superprocessor på 100 MHz och kanske ett par MB RAM så skulle den kunna göra allt som behövs.

OK, detta var kanske lite osant. Något som faktiskt har utvecklats positivt sedan ABC80-tiden är t.ex.

* grafik: ABC80 hade en upplösning på 96 x 80 pixlar på skärmen! Det krävde ett par hundra millisekunder att uppdatera bilden. :vissla:
* video: **host** vad? Inte i datorn va? (se ovan: grafik)
* ljud: Jo, ABC80 kunde låta. PIP-TJUT, KLING, BRUS... det var väl allt... :roll:
* ... och lite till ...

Bild
(semigrafik)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Spisblinkaren »

Tack för ditt svar, Tomas!

Ser mao ut som att jag måste bygga mig min egen dator.

Synd, för dyrt och komplicerat blir det.

Men ack vad intressant och lärorikt det kommer att bli!

MVH/Roger
PS
Watch out, kanske jag stoppar vid själva CPU'n och då som PCI-kort för jag har hört att man tom kan boota från PCI.

Men du hör ju hur lite jag kan :D

Vad rekommenderar du förresten för böcker jag bör läsa om hårdvarudelen bakom datorer?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Spisblinkaren »

jesse skrev:
rogerk8 skrev:I min värld återtår då bara problemet med att få typ Intel att kommersiellt och fortlöpande tillverka min enkla variant av CPU. Ett sätt vore att övertyga dom om att denna "folkdator" är allt vad gemene man egentligen behöver och kommer köpas av alla icke-nördiga datoranvändare :)
Min första dator var en ABC80 (Har tyvärr brunnit upp nu), och den var supersnabb! Med 1 MHz klockfrekvens kunde den utföra flera hundra tusen operationer per sekund!
Den var också extremt minneseffektiv. Program plus data använde totalt 32 kB RAM.
Jag var totalt ointresserad av datorer på den tiden men jag såg vad kompisar kunde klämma ur dom där primitiva maskinerna!

Varför har den brunnit upp?
Sedan, när den första PC:n kom (Med Intel-processor och Windows) tyckte jag den var oerhört seg och klumpig på alla sätt. En massa lager skit mellan tangentbordet och processorn. Tyvärr har det inte blivit bättre. En PC idag är ungefär lika långsam som en PC i mitten av 80-talet. Nä, det kanske hade blivit något vettigt av PC:n om de fortsatt med DOS.
Märker du också hur det bara "invecklas" dvs fundamentala saker och ting går inte speciellt mycket fortare idag än det gjorde för typ 30 år sedan?

DOS var f.ö suveränt. Jag älskar fortfarande det användargränssnittet. Vit text på svart bakgrund med en prompt som tydligt signalerade vart man var. Snacka om att känna sig som den hacker man inte är! Det enda jag märkte när jag började jobba för Ericsson 96 var att 3.11 var tämligen instabil och kraschade rätt ofta (vilket inte NT gjorde).
Så jag tycket att vi ska skippa allt det där med ett enormt överdimensionerat OS, och gå tillbaka till basic (inte BASIC!). Det blir snabba maskinnära applikationer, och med en superprocessor på 100 MHz och kanske ett par MB RAM så skulle den kunna göra allt som behövs.
Håller med till 100%!
OK, detta var kanske lite osant. Något som faktiskt har utvecklats positivt sedan ABC80-tiden är t.ex.

* grafik: ABC80 hade en upplösning på 96 x 80 pixlar på skärmen! Det krävde ett par hundra millisekunder att uppdatera bilden. :vissla:
* video: **host** vad? Inte i datorn va? (se ovan: grafik)
* ljud: Jo, ABC80 kunde låta. PIP-TJUT, KLING, BRUS... det var väl allt... :roll:
* ... och lite till ...

Bild
(semigrafik)
Tack jesse för ditt oerhört intressanta inlägg!

Med ett citat av hela lilla mig från väldigt tidigt i denna tråd :)

Lutar mao åt FreeDOS på godtycklig liten gullig laptop för kärnan tycks man ändå inte kunna nå!

Och även om jag skulle vilja så varken orkar jag eller ids punga ut med ovanstående pengar bara för att bygga mig en egen dator/CPU.

Även om detta inte är skrivet i sten :D

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns ett antal svar på denna tråd.
För att förstå en viss grund kan man läsa

En dators födelse är en bok skriven av Tracy Kidder.
Boken beskriver på ett initierat sätt hur Data General skapade datorn MV/8000.

Böckerna Home Computers: Volume 1: Hardware 2:Software sedan kan du allt.
Köp sedan en Chromcast 310:- och dissekera den!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ny programvara oftast slöseri med resurser [delad, blåsk

Inlägg av blueint »

Tipset om Chromebook är värt att kika på även om det är x86 sörja. Sedan finns även Raspberry-Pi 256 MByte för 230 SEK (farnell) och liknande ARM datorer i stort sett allt. Dessa är i stort sett sådana enkärninga 32-bits datorer du funderat över. Annars är lite äldre laptops med Intel Pentium-III processor sista skriket innan Intel gick vilse med sin P4 och sedan började med flerkärniga.

@Lasp, Hur lågt ner började de för att skapa MV/8000 ..? de första datorerna fick man ju använda strömbrytare för att klocka in programmen bit-för-bit. Antar att man började på lite högre nivå ;)

Skall du återskapa någon dator med logikretsar så är det FPGA som gäller om det ska bli effektivt.

Effektiv 8-bits dator får jag nog säga att C64 var med 6502 på 1 MHz där den trots allt verkade vara minst lika effektiv som Z80 med fler MHz. Grafiken erbjöd 320 x 200 pixels i 4 utav 16 färgnyanser, synthesizer chip och 64 kByte minne + ROM. Serieporten medger 2400 bit/s via bitbang.

T.om jpeg dekoder går att klämma in på denna maskin. C64 IFLI medger sådana här bilder (i stort sett 320x200 @ 7 bpp):
Bild

Tycker dock att multitasking och minnesskydd har gett rejäla fördelar även om de kostar lite ineffektivitet. Men återigen ARM32 och MIPS32 är nog i stil med det du söker.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Får blåskärm vid installation av Win-XP, vad göra?

Inlägg av Krille Krokodil »

jesse skrev:Sedan, när den första PC:n kom (Med Intel-processor och Windows) tyckte jag den var oerhört seg och klumpig på alla sätt. En massa lager skit mellan tangentbordet och processorn. Tyvärr har det inte blivit bättre. En PC idag är ungefär lika långsam som en PC i mitten av 80-talet. Nä, det kanske hade blivit något vettigt av PC:n om de fortsatt med DOS.
Backar man liiiite på mjukvaran bara så rullar det fin-fint, kör Debian med lättvikts fönsterhanterare
och där är inga väntetider. Men det är klart, jag går ju miste om att fönstret inte snurrar
13 varv i någon animering när man minimerar och ikonerna hoppar och studsar inte när
man klickar på dem, allt sådant är ju spännande att sitta och titta (vänta) på...
Skriv svar