Var hittar jag mjukvara för att simulera kretsar?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Greensilver
Inlägg: 1305
Blev medlem: 21 januari 2005, 21:24:57
Ort: Sverige
Kontakt:

Var hittar jag mjukvara för att simulera kretsar?

Inlägg av Greensilver »

Eftersom jag inte har ett oscilloskop vore det kul att kunna simulera kretsar på datorn och se hur signaler ändras med olika enkla nybörjar kretsar, typ lite filter och annat. Är det någon som har tips på bra "krets-simulerings"-program.

Vad kallas dessa program? Finns det som shareware?
Användarvisningsbild
Selpix
Inlägg: 161
Blev medlem: 14 mars 2004, 15:54:17
Ort: Huddinge

Inlägg av Selpix »

Gratis online simulator:

http://www.falstad.com/circuit/

Tror du måste ha java installerat för att den ska fungera
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det finns någon spice-klon för linuxburkar som är GPL. Sök på linux och spice eller kretssimulering så hittar du det nog om du har någon linuxburk att köra det på. Är du duktig på datorer kan du ju alltid annars portera det till x86.
GFEF
Inlägg: 2370
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Var hittar jag mjukvara för att simulera kretsar?

Inlägg av GFEF »

>Det finns någon spice-klon för linuxburkar som är GPL.

Grundprogamet spice ÄR GPL...
Eller föregångare till GPL snarare...

http://bwrc.eecs.berkeley.edu/Classes/IcBook/SPICE/

Spice var från början på hålkort....
Det är in och ut matnigs delarna som är ej fria program varar.

Men att skriva inmatnig för spice simulering är ren text fil och utmatningen är också det.

Så programvar för hjälp med detta är svårt att inte behöva...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo, men gamla spice är likssom inte något vidare roligt att pyssla med... Men det finns freeware som är grafisk och användbar, jag hade en elev som visade mig något Electronic workbench liknande program under linux, men minns fan inte vad det hette. Verkade hur som helst lika bra som EWB ifrån 1996 och det är faktist tillräckligt bra för att kolla att man tänkt rätt. Att GUI´t är lite träskigt kan man leva med om programmet är gratis för riktiga kretssimuleringsprogram är så satans dyra att de inte passar för hobbiyster.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

Selpix skrev:Gratis online simulator:

http://www.falstad.com/circuit/

Tror du måste ha java installerat för att den ska fungera
Min (linux) dator kraschade när jag gick in på den länken. Javaprogrammet startade - och kretsarna ritades upp. sen löpte programmet amok och började rita grafer utanför fönstret -sen var allt fruset. :oops:
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Inlägg av jesse »

åller just nu på att ladda ner kicad för linux. Inget simulatorprogram, men väl ritning och kretskotrslayout. Jag rapporterar om hur det funkar när jag har provat. Ska tydligen vara ett ganska avancerat program
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Tina från texas instrument klarar en hel del också.
http://focus.ti.com/analog/docs/enggres ... entId=1031
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Inlägg av SvenW »

Det finns flera fria spiceprojekt, som t.ex. Qucs, Ngspice och Gnucap, och ofria men gratis som t.ex SpiceOpus.
Min favorit är gnucap, och jag har ett eget program, Hec, som bland annat fungerar som grafiskt frontend till Gnucap i Linux. Det är fritt att använda och modifiera för den som vill och orkar. Eventuellt skulle jag kunna beskriva det närmare, men det får i så fall bli efter jul&nyår och i en egen tråd.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spice är ett jättebra program, men det som behövs är ett GUI med konfigurationshjälp så man kan komma igång.
För schema ritning finns gschem (wikipedia) som alternativ till Kicad.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8612
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Inlägg av PeterH »

Ett enkelt program (för ovana användare) är Electronic Workbench som har modeller av instrument (oscilloskop, multimeter, signalgenerator osv.). Man ritar enkelt upp ett schema och "kopplar" sedan in instrument direkt på skärmen för att titta på kurvorna... (har för mig att EWB har köpts upp och heter något annat nuförtiden)

Ett litet "aber" med den äldre EWB som jag använde för många år sedan var att den inte alltid mätte rätt men det var ändå bra för mindre konstruktioner..

/PeterH
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Chipmunks 'diglog' är också värt att nämnas för digitala simuleringar. Den analoga simuleringsdelen är dock rätt begränsad.

Edit: mindre omformulering
Senast redigerad av blueint 22 december 2007, 00:48:03, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
kimmen
Inlägg: 2042
Blev medlem: 25 augusti 2007, 16:53:51
Ort: Stockholm (Kista)

Inlägg av kimmen »

Det här går att göra mycket kul i:
http://www.linear.com/designtools/softw ... hercad.jsp

Det är alltså en spice-simulator, väldigt populär på t.ex. diyAudio.com-forumet.
Användarvisningsbild
Knotas
Inlägg: 195
Blev medlem: 16 juni 2007, 23:02:06
Ort: Trollhättan

Inlägg av Knotas »

Elektronic Workbench heter numera MultiSim v.10 i sin senaste version.

http://www.ni.com/multisim/

Det har ett jättelikt bibliotek av komponenter och är lätt att komma igång med.
Perfekt för att simulera fram en fungerande krets utan att fritera en massa komponenter på labbplattan.
Designa sedan kretskortet i Ultiboard, som medföljer.

Det klarar att simulera även komplexa kretsar, har dock störande svårt att korrekt simulera en krets som drivs av en ringtrafo.
Enligt deras omfattande hjälpfil är det tydligen en svår sak att simulera.

När man vet om det är det enkelt att gå runt, välj bara en annan dc-matning under labbandet.


En nackdel: det är dyrt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Fast jag fattar inte mycket av multisim dessvärre, ändå har jag vana av eagle så man BORDE ju åtminstodne kunna fatta hur man ritar upp ett enklare schema :/ ..Nån som vet en bra tutorial ?

Och dyrt javisst, tur att vi har en massa bra licenser på jobbet man kan snylta på :) (helt tillåtet desutom.)
Skriv svar