Lämplig bok till FreeCAD ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Marta »

Vilken bok om FreeCAD till Linux är att rekommendera för att lära sig rita enklare objekt för 3d-print? Jag är ute efter enkelhet och kan givetvis välja en annan version än den senaste.

Boken skall givetvis ha ett betydande mervärde över de "apa ser, apa gör" tutorials som finns på nätet. Tydliga beskrivningar av de grundläggande funktionerna, som med angiven version verkligen skall finnas där precis som beskrivet.

Språket skall vara engelska.
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av agehall »

Känner inte till någon bok för FreeCAD - det finns säkert men jag har aldrig sett någon sådan bok. Över lag är de flesta 3D-cad ganska lika, rent principiellt sett så kan du använda F360 eller SolidWorks så kan du hjälpligt använda FreeCAD också.

Däremot vet jag att det med jämna mellanrum dyker upp lite FreeCAD-relaterat material i mitt flöde på YouTube. Har kikat på en del och tror nog att du skulle kunna få ut det du behöver genom att kika lite där.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Marta »

Får väl rota vidare på nätet då. Hittade lite på Amazon, men skall det brännas av USD300 med deras svindyra frakt då f*n skall den också vara bra. Jag vill lära att rita elektroniklådor, inte en massa ovidkommande. är redan 64.5 år, har inte tid för strunt.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av hawkan »

Om du inte vill hålla på och trassla så skulle jag ändå säga att F360 är att föredra.
De har lagt tid på att få det användarvänligt och det fungerar bra.
Och det kostar inget under vissa betingelser som jag tycker mej förstå att du kvalar in i.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Marta »

Antar där är begränsningar, varför skulle någon annars vräka ut USD500/år? Dessutom är det Windows. Jag har slängt ut Microsoft för många år sedan. Nu är det Linux och inget annat.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av säter »

Försök lära dig principerna för hur ett modernt 3D-CAD fungerar.
Efter det lär du dig snabbt rita enklare saker utan hjälp.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av hawkan »

Angående licens så är det väl mer att man ska göra rätt för sej. Är man hobbyist eller liten firma med
inkomst under nåt värde så kostar det inget. Suverän inlåsning, det är väl vad de är ute efter.
Tjänar man pengar på användningen, mer än ovan, så ska man betala för sej enligt deras licensvillkor.
Men jag använder det, ser inga begränsningar vid modellering, det finns ett par funktioner i cnc-beredning
som är låsta för hobbyister. Men inga problem att modellera och jag göra allt med svarvning och treaxlig fräsning.
Du kanske kan testa att köra det i nån VirtualBox under Linux?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av grym »

har linux i surfdatorn och lite annat
men en win10 till fusion360

finns mycket jag ogillar med fusion360, ex att inte kunna köpa programmet

men fördelarnaa är att det funkar riktigt bra ihop med 3d skrivare för enklare saker, tja avancerade med, men enkla saker gör man fort och smidigt när man lärt sig grunderna och tänkandet
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av säter »

Jag kan inget om FreeCAD.
Är det mycket sämre än en 25 år gammal SolidWorks?
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Mickecarlsson »

agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av agehall »

säter skrev: 22 maj 2022, 12:37:40 Jag kan inget om FreeCAD.
Är det mycket sämre än en 25 år gammal SolidWorks?
Svårt att säga då jag inte testat så gamla SW. Men jag har testat FreeCAD som alternativ till Fusion360 och det var inte skoj. Det går att använda, men det är värt att betala för en Makerlicens av SW eller liknande för att slippa slita sitt hår. Om jag skulle göra saker kommersiellt och därmed skulle behöva betala fullpris för F360 och/eller SW så skulle jag nog fundera ett varv till, men troligen skulle tidsaspekten göra att investeringen i riktiga program är värt pengarna.

Över lag kan man säga att CAD/CAM är en typ av mjukvara där open source ligger ganska långt efter imho.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av mrfrenzy »

Solidedge är ett mycket kompetent program, I samma klass som Solidworks och Fusion 360.
Det är helt gratis för hobbyister, när man installerat har man en licens som gäller offline för evigt och aldrig går ut.
https://www.plm.automation.siemens.com/ ... /community
Gratis tillgång till deras onlineutbildning ingår.

FreeCAD 0.19 är användbart och öppen källkod, men noterbart svårare att lära sig och använda och saknar en hel del funktioner. Vill man köra helt open source så är det dock ett fungerande alternativ.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Marta »

Jag har nog fattat grunderna, men vad gör jag i ett läge där programmet inte reagerar som väntat och som det tycks ha gjort i motsvarande situation innan? Hur skall jag hitta vad som är fel? Det här med Computer Retarded Design är svårt...

Borde vara möjligt att riktigt lära sig ett subset av funktionerna i FreeCAD och vad de har för oplanerade "special features", även kallat bugs...

Windowsprogram är inget alternativ.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6888
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Marta »

Boken på AdLibris är nog ett alternativ. Bör ju gå att hitta .deb med ver. 0.18 och installera denna istället för den 0.19 som ingår i den Linuxdist jag använder.
Skriv svar