Lämplig bok till FreeCAD ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Gimbal
Inlägg: 7877
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Gimbal »

Men saker och ting ändras i Freecad med tiden, det du läser enda dagen fungerar på ett annat sätt nästa dag.

Jag rekommenderar Designspark mechanical, också fritt men MYCKET enklare/snabbare/snyggare att jobba med.
Freecad kan göra en flintskallig gråhårig när det jävlas.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av mrfrenzy »

Marta kör alltså Linux som operativsystem, då är nog FreeCAD det hon har att välja på.
Jag skulle starkt rekommendera att du använder 0.19, det har förbättrats massor sedan 0.18. Nu är det plötsligt användbart.

Nu har jag inte tips om någon bra bok, men Joko Engineering gör väldigt bra videogenomgångar med en pedagogisk arbetsordning.



Jag tror att efter nån dag med att titta på dessa videos och testa själv i praktiken så kan du rita upp de flesta enkla komponenter du kan tänkas behöva.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av hawkan »

Marta skrev: 22 maj 2022, 14:41:22 Windowsprogram är inget alternativ.
Here, have some wine :)

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Glenn »

Marta skrev: 22 maj 2022, 11:27:06 Antar där är begränsningar, varför skulle någon annars vräka ut USD500/år? Dessutom är det Windows. Jag har slängt ut Microsoft för många år sedan. Nu är det Linux och inget annat.
F360 fungerar faktiskt att köra i linux via wine, förr fanns det till och med instruktioner för det hos autodesk.

Däremot ställer jag mej tveksam till att välja F360 av andra skäl om man ska lära sej från början.
nomis_82
Inlägg: 428
Blev medlem: 10 juli 2011, 20:18:07
Ort: Linköping

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av nomis_82 »

Hej du får ursäkta att jag inte heller har något boktips. Gillar att du håller fast vid Linux men jag tänker nog också att du skulle pröva något annat alternativ till freecad. Har inte grejat med free cad på några år nu men de är ju inte direkt något smidig program. Kollade runt lite nu och hittade ett program som jag inte sett tidigare när jag körde Linux. Har inte hunnit prova det men tycker det såg smidigt ut speciellt om det är lådor för utskrift du tänker på i första hand. https://solvespace.com/
Sedan så finns ju onshape som körs i webbläsaren tror dock att det införts en del begränsningar där tex är nog allt man ritar publikt om man inte betalar för det.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3743
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag gör alla mina skapelser i OpenSCAD som jag sen renderar och sparar som stl.
Jag gör inget avancerat, skriver bara deras ”språk” för att få fram de objekt jag vill ha.
Det finns massor av bibliotek som förenklar skapandet av föremål.
Med det sagt, jag gör inget avancerat, bara några lådor, några adaptrar med gängor till en lampa, skyltar med namn på tomatsorter (till frugan) och pepparkaksformar.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av ELTompa »

Jag kör FreeCAD sedan några år för att rita saker att skriva ut. v0.18 och förvisso på Windows. Jag gillar också lära mig från böcker men jag hittade en massa bra youtube filmer om FreeCAD av Ha Gei som jag plöjde och praktiserade. Sen dess tycker jag mig hantera programmet utan större problem trots att det inte är så intuitivt som man kan önska.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Marta »

Har väl gått ganska hyfsat med det jag kunnat hitta på nätet, tackar för länkarna.

Nu har jag kört fast med nedanstående lilla provbit. Avsikten är att sträcka ut strukturen i grönt åt vänster så biten får ett längsgående spår. Detta är omöjligt. Har provat både positiva och negativa värden på Pad, men inget funkar. Bilden blir blank, hela biten försvinner och den klarar på "multiple faces"-någonting. Det ser ut att fattas en linje, men i sketchen finns den.

Är detta görbart och i så fall hur?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av ELTompa »

Välj "reverse" så sträcks den ut åt andra hållet. I v0.18 finns det en kryssbox för det
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Marta »

Tack! Samma i v0.19
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Marta »

Mer nybörjarfrågor... Det är så mycket som först förefaller självklart enkelt, men sedan leder till error av någon obskyr anledning.

Försökte lägga en fillet på linjen mellan botten och väggarna. Markerade linjen, valde fillet, fyllde i 2mm, fick error :? Vad gör jag för fel?

Hålet i framsidan skall gå ända upp till kanten. Hålet är gjort som en pocket. Avstånd 0 till ovankanten accepteras inte, så fick ange en infinitesimal, men finns det något bättre sätt? Fram- och baksida är skapade med pad och ritade i samma sketch.

Är det möjligt att deletea en pad/pocket med tillhörande sketch som inte ligger sist utan att FreeCad crashar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av JanErik »

Skulle nog hellre förlite mig på youtube-tutorials än böcker, FreeCAD utvecklas hela tiden.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6887
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av Marta »

Utvecklas eller invecklas, ja det är väl en smakfråga vad det kallas. Jag håller fast vid 0.19 nu ett tag. Blir helt boll i snurren om det kommer till fler fina fantastiska finurliga finesser. Vore bättre om utvecklarna stannade upp ett tag och fick allt stabilt och bra istället för ständigt nya påhitt...

Bok eller YT? Båda har fördelar och nackdelar. Y är ofullständigt och milt uttyckt en aning rörigt och oöverskådligt. En bok är lätt att hitta i och läsa i den takt som är lagom. Hoppas även att hitta någon där verktygens egenskaper, begränsningar och "special features" (a.k.a. bugs...) förklaras någorlunda väl.
ds77
Inlägg: 2203
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av ds77 »

Jag antar att du har hittat det här forumet: https://forum.freecadweb.org/

Det brukar gå ganska snabbt att få svar om man stöter på problem.
ELTompa
Inlägg: 375
Blev medlem: 27 februari 2017, 22:13:28
Kontakt:

Re: Lämplig bok till FreeCAD ?

Inlägg av ELTompa »

Jag skulle tipsa kolla på Ha Gei's videor. Han prata lite långsamt. Det kan kännas lite för sakta men lugn, han säger så mycket viktiga tips under tiden och "mellan raderna" som gör att man fattar hur man INTE ska göra för det leder till problem.
https://www.youtube.com/watch?v=8Bmcgn2RBGI
https://www.youtube.com/watch?v=rgstQi9jpGc
https://www.youtube.com/watch?v=H9qPMf3pxxo

1. Det ska inte bli streck som du har upptill på frontpanelens hål. Du ska använda, vad man nu kallar det, markeringsverktyget som gör lila streck från kanter som redan finns i modellen (create edge linked to externa geometry). Mot strecket fäster du en rektangel och gör en pocket. Antingen uppifrån på högkant eller framifrån. Då uppstår inga "glipor" som kan vara svåra att upptäcka.
2. Du kan klicka på en yta = markera den och använda den som referensplan till en ny ritning.
3. Fillets ska man lägga till sist. Det är vad jag förstått en gammal kod som teamet haft svårt att reverceengineerat och därför är svår att buggfixa. Vissa fillets går bara inte att få till. Din modell ser inte svår ut för filleten men jag tror det är något i dina hörn eller sidorna som inte sitter ihop. tex en 0,001 mm glipa eller liknande. Då fallerar Fillet direkt.
Skriv svar