Tips för bränning med Light Burn

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Tips för bränning med Light Burn

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag bytte ju ut originalprogrammet för min Vigo Tec laser till Light Burn. Det kostar ca 40 Dollar och var värt varenda öre. Man får testa det fullt ut i 30 dagar. Gjorde en liten video om hur man kan optimera bränning av text och tjäna mycket bränntid.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Tips för bränning med Light Burn

Inlägg av Palle500 »

Intressant demo, man tackar.
En sak jag undrar över är att om jag byter till detta program så skapar det då G-kod som jag sen måste ladda till laserbrännaren via ett tredjeparts program, eller pratar detta program direkt med maskinen via serieinterfacet?
Och måste jag byta firmware i maskinen till den fw som du tidigare länkat till på GIThub?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Tips för bränning med Light Burn

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Spännande och riktigt bra tips från Urban, det märks att du är Senior ;-)
Har laddat hem programmet och skall testa runt.
Har inte packat upp Vigo Tec lasern ännu. Tänkte göra en gemensann grej av det på Helsingborg Makerspace.
Skärmbild 2021-08-06 174935.png
Men hur får man till skyddsglas i form av denna?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tips för bränning med Light Burn

Inlägg av SeniorLemuren »

Palle500 skrev: 6 augusti 2021, 14:08:23 Intressant demo, man tackar.
En sak jag undrar över är att om jag byter till detta program så skapar det då G-kod som jag sen måste ladda till laserbrännaren via ett tredjeparts program, eller pratar detta program direkt med maskinen via serieinterfacet?
Och måste jag byta firmware i maskinen till den fw som du tidigare länkat till på GIThub?
Ja man måste byta firmware i maskinen, men det är relativt enkelt. Se tidigare länkar.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tips för bränning med Light Burn

Inlägg av SeniorLemuren »

Här är en liten video som inte jag producerat, men som visar en fundamental funktion i Light Burn
Skriv svar