Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kan man "avblockera" uBlock på Youtube, dvs uthärda reklaminslagen men istället se till att ens favoriter får några småören för att man följer deras kanaler?

Söker vitt och brett men hittar inget vettigt. Det mesta (allt) handlar om att blockera reklam på YT.
Senast redigerad av HUGGBÄVERN 29 juni 2021, 14:34:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Avblockera U-block på Youtube

Inlägg av säter »

Vad är "uBlock" för något?
Jag undkommer ingen reklam.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Avblockera U-block på Youtube

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Googla! Eller har du bra tips?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Avblockera U-block på Youtube

Inlägg av tecno »

TA BORT TILLÄGG
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Avblockera U-block på Youtube

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Där gjorde du mig lite förvirrad men nu har jag (nog) löst det. Klickade på uBlocks tilläggssymbol (högst upp i Firefox) och noterade att om man klickar på den stora ON/OFF-knappen kunde man avaktivera uBlock för HELA webplatsen (man besöker). Jag har testat att göra så för Youtube och det verkar funka.

Grejen är att de som har sina kanaler får en slant om reklam visas i deras videor. Blockerar man reklam blir det inga pengar, och tycker man att man får så mycket och bra material från kanalerna kan man ju uthärda reklamsnuttarna och veta att man "betalar" för dem.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Avblockera U-block på Youtube

Inlägg av breflabb »

säter skrev: 29 juni 2021, 14:07:38 Vad är "uBlock" för något?
Jag undkommer ingen reklam.
Om du kör Firefox så kan du klicka på dom fyra streck högst upp till höger
Klicka på tillägg o teman
Skriv i sökrutan "uBlock Orogin
Klick på lägg till, den hamnar i Firefox, och en symbol visas bredvid fyra strecken
Nu blir du av med störande reklam.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av hawkan »

Åsikt om detta
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Aaaaaah! :humm: Trodde folk tjänade mer än 1 öre på reklamen. Jag såg en diskussion i kommentarsfältet där folk hackade på någon som stängde av när första reklamsnutten dök upp och att personen bakom video förlorade massa pengar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av Glenn »

vet verkligen youtube om reklamen visades eller inte ?

Om det är så, då borde dom väl kunna förhindra blockeringen ?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3521
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av breflabb »

Men på youtube kan man hoppa över en hel del av reklamen.
Fast lite fula är dom ändå. Texten "hoppa över " är nästan osynlig / svag kontrast
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Och det kommer ofta två reklamsnuttar efter varandra.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av Henry »

Med en 100000 visningar varje dag får man in rätt bra med pengar vad jag förstått, men det då en video i princip varje dag. Dom som har lägre får onekligen sin största inkomst på det dom säljer.

Glenn: Youtube är säkert mer än väl medvetna om det visas eller ej och även garanterat bortom alla tvivel mer än fullt medvetna om program som blockerar annonser och de hade nog kunnat blockera allt sådan helt och hållet utan större problem om dom verkligen velat det alternativt göra det betydligt svåra att kringgå det. Att dom ännu inte gjort det gissar jag på är för att det inte skapar extremt stora problem och jag vet att det inte går att köra tex adblock på mobilen såvida man inte använder en speciell browser från adblock själva. Google har förstås sett till att det inte går att använda annonsblockering på mobilen eller genom någon webbläsare som google har ett finger med i på ett eller annat sätt då mobiltelefoner nog kan vara en av deras största inkomstkällor vad gäller annonser skulle jag tro till google och youtube.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Många av de kanaler jag följer "erbjuder" oss att bli 'patron', alltså betalande understödjare. Emellanåt får man lite fördelar av det som att få se videor tidigare eller lite specialinfo.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av säter »

Använder alla reklamblockerare, då blir väl Youtube en betaltjänst till slut?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Avblockera U-block på Youtube (troligen löst)

Inlägg av Glenn »

Henry skrev: 29 juni 2021, 17:00:06 Glenn: Youtube är säkert mer än väl medvetna om det visas eller ej och även garanterat bortom alla tvivel mer än fullt medvetna om program som blockerar annonser och de hade nog kunnat blockera allt sådan helt och hållet utan större problem om dom verkligen velat det alternativt göra det betydligt svåra att kringgå det. Att dom ännu inte gjort det gissar jag på är för att det inte skapar extremt stora problem och jag vet att det inte går att köra tex adblock på mobilen såvida man inte använder en speciell browser från adblock själva. Google har förstås sett till att det inte går att använda annonsblockering på mobilen eller genom någon webbläsare som google har ett finger med i på ett eller annat sätt då mobiltelefoner nog kan vara en av deras största inkomstkällor vad gäller annonser skulle jag tro till google och youtube.
Min poäng är mer att antingen skiter dom i det för att det är för få som gölr det för att dom ska bry sej, men då lär dom knappast detektera det heller, utan bara trycka ut reklamen varesej den ses eller ej.

OM dom kan detektera att "här finns en adblocker", och sen styra om dom ska skicka betalt eller ej, då kan dom ju precis lika gärna bryta uppspelningen, vilket jag är övertygad om att dom gör.

Jag tror alltså inte att en adblocker ger lägre inkomst till den som lägger upp videon.


(Sen skiter jag iofs hur det är, jag adblockar allt jag kan ändå)
Skriv svar