Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av psynoise »

Det har blivit en del konstruktion av diskreta analoga kretsar senaste tiden på jobbet. Då jag har mindre erfarenhet i ämnet söker jag en bra bok inriktad på just diskret analog konstruktion. Äldre böcker går såklart också bra då min uppfattning är inte mycket har hänt de senaste 50 åren gällande topologier.

Analog elektronik av Bengt Molin har jag läst för många år sedan. Dock är det ingen favorit när det kommer till konstruktion av diskreta transistorer och vad jag minns är den ganska tunn i ämnet.

En bok som jag gillar mer är Analog Circuit Design Discrete and Integrated. Tyvärr är det endast det mest grundläggande i denna bok som tar upp diskret implementering. Jag skulle önska en bok som även tar upp konstruktion av diskreta diffpar (differential pairs, long tailed pair...) och inte endast integrerat.

Känner ni andra till någon bra bok som är fokuserad på konstruktion alternativt ger bra exempel på implementeringar?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av psynoise »

Hittade en till bok som verkar intressant, "Transistor Circuit Techniques - discrete and integrated". Inte lika tjock som "Analog Circuit Design Discrete and Integrated" men något mer rakt på sak vilket är bra om man vill få något gjort. Även här behandlas endast integrerad implementering av diffpar.

Jag har nog tillräcklig bra input för att göra design från böckerna ovan men om någon har ett tips på litteratur som fokuserar på diskreta transistorer är jag tacksam för tips.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av gkar »

Författarna nedan har flera böcker och här är ett urval av författare!

https://www.adlibris.com/se/bok/the-art ... 0521809269
https://www.adlibris.com/se/bok/self-on ... 1138854451
https://www.adlibris.com/se/bok/the-art ... 0750670623

Sedan har jag ett par böcker skrivna av en herre från Tektronix som är bra, men jag inte hitta dem nu...
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av psynoise »

Tack för tipsen. Någon av Jim Williams böcker har jag läst men det var många år sedan. The Art of Electronics har jag haft men rensade ut den för ett par år sedan och sålde den till en annan forum medlem om jag minns rätt. Men jag borde kanske ta en titt i den igen om det står något om diskreta diffpar. Douglas Self har jag också läst en del av även om det var många år sedan. Dock har jag för mig att hans böcker inte är särskilt inriktade mot yrkesverksamma utan mer mot en målgrupp som inte har studerat kretsanalys. Men det är klar det kanske finns en del dimensioneringstips och inte minst tumregler brukar Self ha en del av.

Jim Williams ska jag läsa igen då det åtminstone är trevlig läsning. Men just nu är det mer specifikt böcker med färdig analys som jag söker. Detta för att komma igång och dimensionera utan att lägga tid på egen analys.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av psynoise »

"The Art of Electronics" hade jag faktiskt sparad som e-bok och det står en hel del om "Differential amplifiers" med diskret implementering. Tack gkar, det blir att läsa direkt imorgon bitti.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av psynoise »

Jag har nu även bläddrat i klassikern "Amplifying Devices and Low-Pass Amplifier Design". Denna är inriktad på just diskret konstruktion även om innehållet kan användas till integrerat enligt författarna. Dock skiljer sig large signal model från boken "Analog Circuit Design Discrete and Integrated" där saturation current IC0 (idag vanligare IS) tas med. Antar att det är samma som r0 parallellt med strömkällan i vissa andra böcker.

Kan även nämna att "Amplifying Devices and Low-Pass Amplifier Design" närmar sig mikroelektronik mycket mer än övriga böcker som jag tittat i. Ska man djupdyka i ett problem kan detta säkert vara bra men som utgångs punkt kan jag tycka det blir lite väl svårt att hänga med (trots att jag läst en kurs i mikroelektronik för många år sedan).

För att känna igen skillnaderna mellan large signal model mellan "Amplifying Devices and Low-Pass Amplifier Design" och "Analog Circuit Design Discrete and Integrated" gjorde jag nedanstående kladd.
HPSCAN_2021070308045587_2021-07-03_080550317.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7154
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Re: Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av psynoise »

Bland det bättre som jag läst med fokus på konstruktion är doktorsavhandlingen "Analog Circuit Topology Development - Practice Methods for Technology and Teaching" av Roger Malmberg. Dock är det endast en del av avhandlingen som ger vägledning vid konstruktion då andra delar handlar om utbildning. Kan även kanske vara något tung vid en första anblick men det finns många bra tips.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av 4kTRB »

Finns diverse böcker i kategorin. Handlar också lite om vilket område man vill fokusera på men en bok som den nedan
kan säkert ge insikter som är användbart till annat.
https://www.amazon.co.uk/Discrete-Oscil ... 870&sr=1-1
Bild
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18283
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av 4kTRB »

Du har den här boken, jag har läst Francis op-bok och gillar stilen.
https://www.amazon.com/gp/aw/d/93531620 ... 8&qid=&sr=
Användarvisningsbild
Berrabongo
Inlägg: 601
Blev medlem: 3 oktober 2006, 15:17:12
Ort: Solna

Re: Söker boktips, Diskret analog konstruktion

Inlägg av Berrabongo »

Den här brukar jag rekommendera.
Laddas ner gratis.

https://www.mouser.de/pdfDocs/tianaloge ... eguide.pdf
Skriv svar