Litteratur för nybörjare

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
pejons
Inlägg: 1
Blev medlem: 9 juni 2021, 08:06:26
Ort: Lerum

Litteratur för nybörjare

Inlägg av pejons »

Söker litteratur angående fordonsel och en förklaring över elsymboler.
Vill kunna söka och rätta elfel, läsa elscheman osv.
Någon som har något bra tips till en nybörjare?
BJ
Inlägg: 8185
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av BJ »

Välkommen. :)

Om du är nybörjare på elektronik så fínns (fanns) det
en serie med böcker som heter Elektronik för alla,
som förklarar elektronikkomponenter och en del
ic-kretsar från grunden, tillsammans med några byggen.
Dom handlar inte så mycket om just bilar,
men kan kanske vara intressanta ändå.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av Glenn »

Jag hade en gång i tiden en bok om fordonsel jag tyckte var bra, minns bara inte vad den hette, mewn den var skriven av nån som hette nåt i stil med "myllamäki".

Jag ska se om jag kan hitta den, den är inte till salu men det är ju iaf ett tips om jag kommer på vad den heter :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns nog inte så mycket
Kollade bokbörsen alltid min andra källa.
El och elektronik - Fordon
av Asplund Lindström

Liber utbildning 1995. Inbunden, kart. i bra skick. något kantstött på ovansidan på rygg.............. // De senaste decennierna har inneburit en verklig revolution när det gäller användning av elektronik i fordonskonstruktioner. Det gäller i första hand mikrodatorstyrning av tändning och bränslesystem för att få mer effektiva, bränslesnåla och miljövänliga fordon.
Säljare:
225 SEK
Inrikes enhetsfrakt Sverige: 62 SEK
Betala med Swish
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av säter »

Glenn skrev: 9 juni 2021, 14:19:28 "myllamäki".
Gunnar Syrjämäki?
Hans böcker är ganska bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av Glenn »

Ja, gunnar syrjämäki låter väldigt bekant!

Hade den i plugget när vi läste fordonsel och tyckte den var så bra att jag hrrm, glömde att lämna tillbaka den :)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av Glenn »

Gissar att detta är en nyare upplaga av den boken jag hade på tidigt 90-tal..

http://www.litteraturmagazinet.se/gunna ... aki/ellara
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av säter »

Jag vart också drabbad av glömska. :)

"förklaring över elsymboler.
läsa elscheman osv."

Det där vete sjutton om det finns i några böcker.
Sedan beror det förstås på vilken årsmodell man vill ge sig på.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av säter »

Den här är också ganska bra.
400314268_3011081a-ae84-4931-934c-023fec835314.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Glenn skrev: 9 juni 2021, 15:40:37 Ja, gunnar syrjämäki låter väldigt bekant!

Hade den i plugget när vi läste fordonsel och tyckte den var så bra att jag hrrm, glömde att lämna tillbaka den :)
Inte försent än ... :wink:

Har inte serviceböcker till allehanda bilmodeller också något kapitel med elen till resp fordonstyp?
SMV
Inlägg: 112
Blev medlem: 21 november 2018, 19:47:46
Ort: Hallstahammar
Kontakt:

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av SMV »

Om det nu är nybörjare du är så skulle jag försöka hitta äldre böcker först innan du ger dig på elektroniken fullt ut, även om det är det som du stöter på mest i moderna bilar.
Tekno's Elektroteknik för bilar är bra. Har en utgiven 1970 som täcker elementär ellära, batteri. generator, startmotor, tändsystem osv.
Har nog även kvar lite böcker från gymnasiet, kan slå ett öga under dagen.
Nästa steg är väl att kika på de tidiga insprutningssystemens uppbyggnad då dessa mest är en avskalad variant av de moderna men med samma typ av sensorer.
Sen CAN Bus systemen kom så är det väl lite mer komplext men principen är ju den samma rent funktionsmässigt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av Glenn »

HUGGBÄVERN skrev: 9 juni 2021, 17:06:52
Glenn skrev: 9 juni 2021, 15:40:37 Ja, gunnar syrjämäki låter väldigt bekant!

Hade den i plugget när vi läste fordonsel och tyckte den var så bra att jag hrrm, glömde att lämna tillbaka den :)
Inte försent än ... :wink:
Jo, min gamla gymnasieskolas lokaler dömdes ut, lades ner och byggnaden revs för några år sedan.

Letade efter boken igår utan framgång dock, troligen ligger den i nån av kartongerna som innehåller böcker som inte får plats i bokhyllan
och som jag hade tänkt ställa i bokhyllan i hobbyrummet, som jag inte kan ställa dit innan jag satt igen dörren som sitter där, som jag inte gjort
för att då måste jag ta upp en ny dörr i lilla garaget, som jag inte gjort pga jobbig väggkonstruktion.. ja.. på den vägen är det :D
madmange
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:41:45

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av madmange »

Vill du hitta fel i dagens bilar så skall du nog lära dig om CAN o LIN, tror inte man kommer så långt annars i dagens bilar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av Klas-Kenny »

Nja, man behöver nog inte särskilt mycket ingående kunskap på CAN eller LIN-bussar för att reparera bilar..
Man behöver snarare förstå systemen, med styrenheter etc. Men själva bussarna är rätt ointressanta. Vetskap att de finns och används är såklart bra, och en aning om hur de hårdvarumässigt ser ut (typ, CAN har två trådar Hög och Låg, LIN har en signaltråd).

Men att analysera bussarna på låg nivå är nog sällan eller aldrig relevant för reparationer, det får felsökningsverktygen lösa åt en. Visst, är det obskyra kommunikationsproblem är det sin sak, men hur ofta händer det på en serieproducerad bil? Där emot är det bra att kunna hantera (och inte minst, ha tillgång till) tillverkarspecifika felsökningsverktyg.


Till TS;
Jag säger som vanligt när någon vill komma in på ett nytt område av den här typen, börja med att försöka lösa ett problem istället, och införskaffa de kunskaper som krävs för att lösa problemet. Så lär man sig massor.
Att sitta och plöja litteratur där 90% är irrelevant för det man sen stöter på är sällan effektivt.
Behöver du felsöka elhissarna på en bil så gräv fram scheman för elhissarna på den bilen, ta reda på vad alla schemasymboler betyder osv, och leta reda på problemet. Så har du fått en väldigt bra övning i schemaläsning, mätteknik och hur elhissar fungerar, exempelvis. Och kommer du inte vidare så är tex. detta forum en guldgruva för information.

Tillägg: Får man tillgång till tillverkares system, tex. Volvo VIDA (går att hitta piratkopior om man gärna vill), så finns där massor med information om man vill läsa. Där finns allt ifrån rena felsökningsguider, till beskrivningar av hur systemen fungerar, till sprängskisser och scheman etc.
Kan vara en bra utgångspunkt även för nybörjare. Särskilt de övergripande beskrivningarna som talar om hur systemen är uppbyggda.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Litteratur för nybörjare

Inlägg av tecno »

Har en kartong jag fått från brorsan iom flytt nyligen, innehåller som jag förstått en komplett NTI kurs. Har inte haft tid att inventera detta ännu.
Skriv svar