Hur hittar botar bilder?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Hur hittar botar bilder?

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Jag undrar hur botar hittar bilder.

Man kan tänka sig att "folk" skriver in taggar för bilderna så att typ google kan hitta dom.

Man kan också tänka sig att folk skriver in mer än en tagg och kanske tom näst intill irrelevanta taggar bara för att få trafik.

Om det är på det senare viset anser jag att det är ett gissel som jag fått bevisat genom att det dyker upp bildresultat som knappt ens vagt har med min sökfras att göra.

Lite trött på goggle's sätt att visa bildresultat som saknar relevans.

Till exempel kan man söka på sigillack och få upp parafinbaserat skit, ett sigill försluter man ju ett brev med och skall knäckas vid öppnandet.

Så paraffinbaserad "sigillack" som jag kör idag (bara för att jag är en amatör) tycker jag inte ens borde få kallas sigillack ty det är mer segt, det borde kallas sigillstearin eller nåt.

Fast även om jag gnäller lite så lär man sig saker med ett parafinbasserat sigillack.

Tyvärr blev det inte mer seriöst denna Jul men nästa kanske :)

MVH/Roger
PS
Pratade med en guldsmed igår, jag är kanske på väg att beställa en klackring (som hon kallade det) av silver för 3000 spänn, den skall innehålla en gravering som jag tänkte ut för 20 år sedan då jag var riktigt sjuk. Silver kostar tydligen bara 40:-/gram medans Guld kostar 800:-/gram och klackringen lär bli att väga runt 10g.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Hur hittar botar bilder?

Inlägg av tingo »

Du får bruke en søkemaskin for å finne svaret: https://lmgtfy.app/?q=how+search+engines+work
Om man ser på ett av de første resultatene får man opp denne siden: https://moz.com/beginners-guide-to-seo/ ... es-operate

Første punkter der er interessant: Crawl: Scour the Internet for content, looking over the code/content for each URL they find

Hjalp det noe?
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hittar botar bilder?

Inlägg av Spisblinkaren »

Skitbra länkar, tack!

När jag sitter vid datorn är jag dock inte så pigg på att läsa länkar (även om jag borde).

Men jag tackar dig för den tid du lagt ner för att försöka förklara detta för mig.

De verkar inte som om dina länkar förklarar saken, jag tror att man måste "tagga" bilderna för att sökmotorerna skall kunna hitta dom enligt dom kategorier som folk söker på.

MVH/Roger
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Hur hittar botar bilder?

Inlägg av tingo »

Nesten alt på en web-siden er "tagget", enten i form av metadata-tagger som gjelder hele siden, eller i form av HTML tagger som forteller noe om type innhold; lenker, bilder, eller annet. I nettleseren din kan du velge "vis kildekode" / "show source" på en hvilken som helst nettside, og så se hvorden den er oppbygd. Eksempel:

Kod: Markera allt

<!DOCTYPE html>
<html dir="ltr" lang="sv">
<head>
<meta charset="utf-8" />
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge">
<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1" />

<title>Hur hittar botar bilder? - Svenska ElektronikForumet</title>





	<link rel="canonical" href="https://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?t=101185">
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hittar botar bilder?

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är snäll tingo.

Kvällen är sen och jag lagar kvällsvard.

Tack för att du bryr dig om mina frågor.

God Jul

MVH/Roger
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Hur hittar botar bilder?

Inlägg av tingo »

God jul, Roger!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hur hittar botar bilder?

Inlägg av MadModder »

Och finns inga sökord inskrivna för bilden, kategoriseras den efter texten som står runt omkring bilden, vad det än står. Det är bl.a därför man kan få helt knasiga resultat om en text inte handlar om bilden.

Sen pysslar google även med bildigenkänning, och hittar vanliga saker som finns i bilden. Letar jag t.ex efter en tegelvägg så kommer inte bara bilder upp som har angivits vara en tegelvägg, utan även bilder som google har hunnit med att ”se” att det här ser ju ut som en tegelvägg, och lagt till i sitt sökindex att den och den bilden har en tegelvägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Hur hittar botar bilder?

Inlägg av Spisblinkaren »

Mycket intressant och klockren beskrivning, stort tack för det!

God Jul

MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar