Billig digital ritplatta efterlyses

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Angående analogt block och kamera-metoden.
Det finns SD-kort med WiFi så du varken behöver flytta kortet eller använda en sladd för att föra över bilder från kameran :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Palle500 skrev: 12 december 2020, 23:24:38 Frågan är väl om Bamboo Slate kan överföra bilden via USB till en PC som kör XP. Jag är tveksam?
En god anledning till att byta ut den mot något modernt alltså :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av SeniorLemuren »

Om ni fortsätter så där spydigt så är ni snart blockade av TS. Jag råkade säga att han uppfann återuppfann hjulet vid något tillfälle. Men jag skriver om ett sätt jag använde tidigare i fall han läser av misstag.

Jag köpte en Androidplatta från Ica Maxi för 600 spänn. Den hade en app där kunde man rita med plaststift. Filerna kunde sparas på ett SD-minne som lätt kunde flyttas.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Glattnos skrev: 13 december 2020, 01:07:51 Angående analogt block och kamera-metoden.
Det finns SD-kort med WiFi så du varken behöver flytta kortet eller använda en sladd för att föra över bilder från kameran :)
Skojar du?

Låter ju helt galet bra!

Fast ärligt talat har jag inga problem med att flytta SD-kort annat än att det sliter på min dators och apparaternas SD-kontakter.

Min poäng handlar sen mest om att få in en kladd i datorn på ett så enkelt sätt som möjligt utan det allra senaste av modern "inveckling". :)

Så att indirekt säga att min XP suger köper inte jag för man måste helt enkelt inte alltid göra saker på det mest moderna sättet.

För att dra en parallell till nåt helt annat har jag precis lyckats konstruera en ren Klass B 2,5W-förstärkare mha Germanium-trissor utan tillstymmelse till övergångsdistorsion.

Ikväll har sedan testat med att byta Ge-trisssorna mot mer eller mindre ekvivalenta Si-trissor, övergångsdistorionen är då jättetydlig.

Så kom inte och säg att gammalt är dåligt!

MVH/Roger
PS
Bifogar ett par bilder. Strömmen gick annars precis så det är lite kul att vara lite "halvmodern" ändå med en laptop som går på batteri (i c.a 2 timmar)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Nu fattar jag, WiFi är ju för tusan inbyggt i SD-kortet!

Det är ju helt galet bra!

Jag ids tom kalla det utveckling :D

Med andra ord kan du ha löst mitt SD-slitageproblem Kamera-Laptop emellan.

Säger du alltså att jag i princip aldrig mer behöver flytta SD?

Jag har som sagt inget emot det men det sliter på portarna, har precis kommit upp i 6000 bilder med min Nikon Coolpix SG6150 (eller nåt) och gissar 3000 in/ut ur SD-portar.

Inget varar för evigt...

Fasen vad mycket grejer Ni på EF lär mig hela tiden, stort tack för det!

MVH/Roger
PS
@Klas-Kenny: Blev att fundera på horisontell smartfåne-skärm istället där man ju då slipper vila handen på touch-skärmen...
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Trådlöst är så klart smidigast men din kamera har även USB-kontakt. Du kan ställa in i Windows så att bilderna i den den tankas ur automatiskt när du ansluter den till datorn.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Mest för att jag är nyfiken, snälla lär mig.

Måste man inte installera prgram för det du säger?

Jag skulle vilja att kameran betraktades som en USB-sticka eller SD-kort.

Dvs när jag pluggar i den kabel jag har men aldrig använt (annat än till laddaren, tror jag) så vill jag inte att det blir nån skillnad på om jag nyttjar kabel eller om jag gör som idag dvs flyttar SD, jag vill att en Explorer öppnas som vanligt helt enkelt.

Jag behöver ingen "Auto Sync" som jag råkar (dvs inte vet hur jag ska stänga av) ha med min nya halvkassa moderna iTunes och min iPod Classic

Funkar det så eller måste jag installera program?

Konfigurera om Windows kan jag ta för det programmet sitter ju liksom där redan men...

MVH/Roger
PS
Detta är inte alls viktigt för mig, bara lite roligt så svara bara om Ni har lust över. Speciellt roligt med WiFi-inbyggt SD, vad dom hittar på idag!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

I Windows 10 vet jag att fösta gången man kopplar in kameran med sladd så får man frågan: Vad vill du ska hända när denna enhet kopplas in? Då kan man välja typ att explorern ska öppnas och då gör den det sen varje gång man kopplar in den(det går förmodligen att välja nått annat i efterhand också).

I XP vet jag inte men jag tror nog att det funkar ungefär likadant utan någon extra mjukvara.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Vad trevligt, stort tack för den detaljerade beskrivningen som tom en dator-idiot som jag förstår, det är en konst att förklara så bra!

Låter ju tom enkelt, har annars läst igenom kamerans typ 200 manualsidor nyligen där jag sprang på att man kunde nyttja en CD till ditt och datt.

Jag är allergisk mot CD-skivor :D

Men fasen om det är så enkelt så behöver jag ju inte ens nåt WiFi-SD även om slitageprobelematiken lockar ganska rejält.

MVH/Roger
PS
Ser nu förresten på din trevliga WiFi-SD: länk att kortet är på hela 32GB, något löjeväckande för jag klarar mig med 1GB ;)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av swesysmgr »

Vad jag minns fungerade det likadant som glattnos skriver även i XP, man kan välja att enbart betrakta kamerans minneskort som vilket USB-minne som helst som öppnas i Utforskaren.

Det fanns sätt att automatiskt synka bilder också men om detta krävde ett extra program från t.ex. Canon har jag glömt.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag måste våga prova det här nån dag för jag tycker det låter kalas, stort tack swesysmgr och Glattnos!

Jag är bara en sån extrem rutinmänninska och trivs med det men blir lätt lite väl obstinat pga det.

Lite trygghetsnarkomani också :)

MVH/Roger
PS
Jag har faktiskt för bara ett par veckor sedan köpt en liten 1dm lång USB skarvsladd som numera hänger konstant i USB porten på min fina Fujitsu laptop för att minimera slitage, fanns på Kjell.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Glattnos »

Jag skulle nog faktiskt rekommendera USB-sladd snarare än WiFi-SD i ditt fall, för jag är ganska säker på(nån kan ju rätta mig om jag har fel) att ett WiFi-SD-kort inte går lika smidigt utan troligtvis måste man ha någon mjukvara som sköter detta. Men "USB-kabel direkt från kameran" är så att säga inbyggt i Windows så där funkar det utan något extra-program. Det är så jag oftast gör själv faktiskt.

Edit: Jag har faktiskt till och med en kamera där USB-sladden sitter fast på kameran(Sony CX450 videokamera), lite udda men funkar.
Notera USB-sladden, att den är instucken i handremmen är bara en hållare, man drar ut den ur hållaren och sätter den i datorn:
f8ad065d3da45eb146e7fbaeace583e0.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av Henry »

Ja alla kameror (ok är de från 90-talet är det inte troligt, minst in i 2000) har ju detta som standard att kunna koppla till datorn och få alla filer direkt till Explorer tex och göra vad man vill med de där. För mig dock att det var lite problem med vissa kameror, men är rätt säker att det funkade med uppdaterade drivrutiner och än bättre efter SP2 eller hur det var. Funkar det inte och man inte vill uppdatera så får man hitta på annat i så fall men det hade varit det absolut smidigast och enklaste annars.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5721
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Billig digital ritplatta efterlyses

Inlägg av rvl »

Ja, USB-sladd till kameran är kanske en bättre lösning här. Finns risk att ett 32 GB kort är för stort för att kameran (eller Rogers kortläsare, som visserligen inte skulle behövas) att förstå sig på.

Jag köpte en gång ett billigt SD-kort med WiFi för jag tyckte det var en kul grej, men har egentligen inte använt det än.
Skriv svar