Frågor kring VCarve pro

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Frågor kring VCarve pro

Inlägg av SeniorLemuren »

Blev lite intresserad av detta med intarsia med hjälp av CNC-fräsen. Jag har ju använt mig av Fusion360 för att generera det lilla jag fräst hittills som begränsat sig till mycket enkla objekt. Men att få till det med ett positiv och ett negativt objekt för intarsia blev för mycket för min hjärna.

På mina googlingsäventyr så stötte jag på VCarve -Pro som verkade vara ett mycket intressant program speciellt framtaget för jus CNC-carving i alla dess former. Jag kunde läsa att man kunde testa programmet gratis, ingen begränsning på funktioner, ingen tidsbegränsning. Det lät ju bra för ett program som kostar mer än 5-6 tusen spänn.

Jag installerade programvaran och kunde konstatera att här kunde Fusion360 slänga sig i väggen när det gällde CNC-carving. Inlärningströskeln är otroligt låg och programmet är mycket bra uppbyggt. Inom en timme hade jag importerat en bild och gjort om den till en fräsbar skylt. Återstår att skapa en G-code-fil. Där fanns en lista över maskiner och jag hittade en postprocessor (GRBL för mm) som jag använder.

Då slog dom jävlarna till, nu var jag i deras klor ordentligt. Meddelandet de slängde i facet på mig så det stänkte dollar lång väg när jag valde min post processor GRBL var att man kan bara välja PostProcessor om man kör ett av deras demoprogram som man laddar hem från nätet. RIDÅ.

Så nu infinner sig den stora funderingen. Det är ju en baggis att sända filer på nätet i dag, så om jag nu skulle få kontakt med någon som kör en kommersiell version av VCarve Pro, skulle inte han ha rätt att ta emot en projektfil från en kund och tillverka en G-codefil som han återsänder till kunden?

Någon här som i så fall kan tänkas utföra sådana tjänster mot en rimlig ersättning? Annars tar jag tacksamt emot förslag på liknande program som är gratis på riktigt och som klarar att generera positiva och negativa objekt för intarsia på ett enkelt vis.

Så här ser förresten resultatet ut som jag skall postprocessa, från en bild jag kopierade från Facebook.
nevergiveup.JPG





https://www.vectric.com/products/vcarve-pro
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av Mickecarlsson »

Skicka till mig så fixar jag det. Jag har Aspire och kan fixa till det.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av Glenn »

Sen finns ju förstås den aktuella mjukvaran med öh.. "alternativ" (knäckt) licens också om man letar och har rymligt samvete.

Men det beror väl lite på om man ska köra hemma eller komerisellt kan jag tycka.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av Mickecarlsson »

Alla filer man skapar med Vectric stämplas med unik kod baserad på licensen. Detta upptäckte jag när jag undersökte mina filer för att se vad dom innehöll.
Min licens är köpt, den var inte billig, men jag har full support.
En bekant köpte en ”billig” som jag fick undersöka. En snabb koll med wireshark avslöjade att programvaran gör en ”phone home” via SSL, vad den skickar vet jag inte, men man fick tillbaka att det fanns en uppgradering.
Sen tycker jag, IMHO, att man inte ska promota piratkopior.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av hummel »

SeniorLemuren skrev: 5 december 2020, 14:41:32 <SNIP>
Jag installerade programvaran och kunde konstatera att här kunde Fusion360 slänga sig i väggen när det gällde CNC-carving.

<SNIP>
Vad saknar du i Fusion 360 för CNC-Carving?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av SeniorLemuren »

Allt som finns i V-carve är bättre just för carving. Bland det mycket bättre är just [url=
hanteringen av inläggningar. Kolla ett riktigt fint jobb här. Se 7 minuter och framåt i videon. Naturligtvis är Fusion mycket bättre på allting annat. Det skulle vara intressant att höra om det finns fler som sitter med kunskap om VCarve Pro här på forumet. Finns det något liknande program som är i närheten lika bra på CNC carving i denna prisklass?
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av hummel »

Kollade videon men förstår inte vad som är bättre. Har Vcarve någon speciell verktygsbana som saknas i Fusion 360?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag ville inte förklara något med videon. Bara visa vilka fantastiska jobb det gjörs. När det gäller fusion i jämförelse så kan jag säga att jag har använt Fusion ganska länge och det som verkligen skiljer är enkelheten att göra toolpath för olika typer av gravering/fräsning. Man måste testa programmet för att förstå vad enkelt det är i motsats till Fusion360 tillkrånglade programmering av toolpath. Jag är fortfarande inte bekväm med detta i Fusion360. I Vcarve var det superenkelt från början. Det finns även inbyggda funktioner för att göra om all slags grafik till vektorgrafik, något som F saknar helt.

Är man intresserad av carving så skall man absolut testa VCarve Pro.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av Krille Krokodil »

Jag ristar text med F-Engrave, det är ett gratis, enkelt och kompetent program.
- V-carve for outline fonts, images and DXF files (DXF files and fonts should be composed of closed section loops when v-carving)
- V-Carve inlay support (see video below)
- B-Carving, v-carving with a ball nose bit instead of a v-bit (see image below)
- Straight bit pocketing (in the v-carve window) cut pockets using a straight bit.
- Imports DXF files
- Imports bitmap images (with Potrace helper program)
- Uses TTF font files (with the help of ttf2cxf_stream, not all formats are supported)
- Capable of exporting Scalable Vector Graphics (SVG) file
- Supports multiple lines of text with justification (Left, Right and Centered)
- Mirroring text (vertical) and flipping text (horizontal)
- Create text that follows an arc
- Origin selection allows user to select the location of g-code zero position
- Display line thickness to be used during engraving allows visualization of end result
- Use inches or mm as export units
- Customizable G-Code preamble and post-amble
- Usable as an LinuxCNC Axis filter program (open the f-engrave.py file from within LinuxCNC Axis File-Open-f-engrave.py. when you are finished with your text select File-Write To Axis and Exit, This option only existed when executed from within Axis)
https://www.scorchworks.com/Fengrave/fengrave.html
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av SeniorLemuren »

Till 2D text funkar det väl bra med F-engrave men det verkar inte klara av att hantera 3D carving liknande denna.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av Krille Krokodil »

Nej 3D-funktionalitet får du betala $$$ för, där kommer inte att vara någon OSS som mäktar med att genomföra ett
sådant projekt före solen slutar lysa.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av SeniorLemuren »

Ok. Man kallar det lite slarvigt för 3D när det egentligen är 2.5D enligt den länkade videon. Men jag fattar det som att F-engrave inte karar ens det?
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av Krille Krokodil »

Din video visar en bild som görs om till 3D-modell och därefter 3D-fräsning.

Din första bild är V-carving där Z varieras för att ge olika linjebredd, det kan F-Engrave göra.

SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja har förstått skillnaden. V-carving med F-Engrave skiljer sig ju egentligen inte från 3D som man kallar det. Fräsen jobbar ju i x,y,z även vid V-carving med olika bredder i banorna. Skillnaden ligger väl kanske i att V-carves editor klarar att omvandla skuggade bilder till 3D-bilder med valfritt varierande Z-djup som i den andra videon.

Talar man om sann 3D fräsning så krävs ju en frihet i fler än 3 axlar. En halvvariant är ju att arbetsstycket sätts i en roterande tredje axel och kallar den axeln för Y (eller X beroende på i vilken riktning man monterar chucken.)
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Inlägg: 3745
Blev medlem: 15 april 2017, 18:06:15
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Frågor kring VCarve pro

Inlägg av Mickecarlsson »

Jo, det är en klar skillnad.
V-carve tar en V-bit och fräser bort material mellan två vektorer med frässtålet.
Att det blir olika djup beror på avståndet mellan de vektorer den ska fräsa. Är avståndet större än V-bitens bredd blir det djupare fräst, och om det är större avstånd så kan man fräsa igenom arbetsstycket.

F-engrave behöver "bara" ta hänsyn till avståndet mellan vektorerna och graderna på den V-bit man gör toolpathen med.
t.ex:
--------------------------
--------------------------
Mellan dessa linjer säger vi att det är 5 mm, om du genererar toolpath med ett 10mm 90 graders V-bit kommer djupet att bli ca 5 mm. Om dessa linjer är 7,5 mm från varandra kommer det att bli ca 7,5 mm djupt.
Skriv svar