Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Spisblinkaren »

Hej!

Nu var det dags igen, mjukvara som fullkomligt suger!

Jag blir så jävla trött på sånt här.

Försökte alltså precis bara skicka ett mejl till svalander med en skärmdump som visar varför vi inte kan kommunicera.

Kände mig lite duktig för FF sa att felet ligger hos dom.

Så långt allt väl, men min yahoo-mejl har fått ny energi iom min rätt tvugna uppgradering från FF31 till FF42 nyligen och har åter börjat föreslå addressater när jag börjar knappa in några bokstäver i adressfältet.

Det är väl käckt MEN jag får inte bort förslagsrutan, den bara hänger kvar och skymmer tom textfältet så att jag inte ser vad jag skrivit.

Det går sen inte att få bort förslagsrutan hur man än gör dvs klickar runt den samtidigt som det inte finns nå kryss så den går inte att kryssa!

Jag blir tokig på sånt här!

Nej, jag börjar överväga att nergradera tillbaks till gamla hederliga FF31, denna gången slipper jag sedan att FF disabade mina möjligheter att uppgradera plugins vilket var sugigt nog (gjorde misstaget att uppgradera till det senaste tillägget varvid FF fattade vad jag försökte göra och lekte polis).

Jag skiter i datorer och speciellt Youtube (som inte går att nås med FF31) så jag har inga problem att nergradera tillbalks till FF31, FF42 hjälpte sedan inte min kommunikation med svalander ändå.

Slutligen avskyr jag webbaserad fucking FAQ-hjälp :D

MVH/Roger
Senast redigerad av Spisblinkaren 19 oktober 2020, 09:43:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av swesysmgr »

Uppgradera till 55 istället :)

Kan du ta bort den med escape? Annars stäng av funktionen som föreslår url.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av SeniorLemuren »

Att sitta med ett stenålderssystem och skälla efter att andra har fel i programmet eller att systemet är skit är nog det mest okonstruktiva jag sett. Uppgradera din dator till sista gällande hård och mjukvara så kan du börja klaga när det inte funkar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Spisblinkaren »

swesysmgr skrev: 18 oktober 2020, 23:03:38 Uppgradera till 55 istället :)

Kan du ta bort den med escape? Annars stäng av funktionen som föreslår url.
Men nu är du väl ändå ute och cyklar för du har ju själv sagt att FF52 är det senaste som stödjer XP :)

MVH/Roger
PS
Har redigerat mitt påhopp på programmerare ovan, dom är extremt skickliga samtidigt som jag tror att mitt problem egentligen inte är nån programmerares direkta fel utan en bugg (dock ändå "skapad" av en programmerare och kryssningsmöjlighet av "monologer" borde vara självklart) i källkoden för min yahoo-mejl (basic). Blir lätt vansinnig på onödiga datorproblem, jag tycker som Kjell & co dvs "Det ska bara funka". Min "lösning" på problemet är annars att inte skriva bokstäver i adressfältet utan klistra in hela mejladresser från exempelvis min hemmagjorda adressbok modell Wordpad (antal adresser < 20).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av mrfrenzy »

De som jobbar på Yahoo med att skriva källkoden har förmodligen ingen tillräckligt gammal dator för att köra Windows XP.
Troligen har de Windows 7, Windows 10 och MAC med senaste versionerna av Edge, Firefox, Chrome och Safari.

Funkar det där så bryr de sig inte om ifall buggar uppstår på jättegamla versioner som mindre än en procent av deras användare kör.

Att uppgradera till Firefox 52 är en bra början, där kan man hoppas på att lite fler sidor fungerar.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Spisblinkaren »

När jag hade FF31 så var yahoo tvugna att ge mig en mer basal version av mejlprogrammet för min browser stödjes inte.

Jag måste dock säga att jag tycker denna basala variant är helt fantastisk, den är liksom enkel utan en massa onödigt lull-lull som med moderna versioner, till exempel har jag med FF42 fått två FULLSTÄNDIGT onödiga knappar där den ena stavas "Start a conversation" och den andra är "Share this page", ärligt talat behöver jag dessa finesser lika mycket som jag behöver "a third tit" :D

Min basala mejl-variant har bara ett problem och det är det problemet jag talar om ovan.

Annars direkt suverän, till exempel så när jag vill addera bilagor och trycker på den knappen så dyker det upp fem knappar att leta fram bilagor med.

Samtidigt står det att max totala datamängd är 25MB vilket jag anser är perfekt.

Får man inte med alla billagor på dom fem knapparna (en bilaga per knapp) så kan man göra om försöket och får möjlighet till fem bilagor till.

Jag irriterar mig för lätt på datorproblem :(

MVH/Roger
PS
Tycker att FF m.fl borde satsa krutet på att täppa till säkerhetshål istället för att slänga in fullkomligt onödiga finesser bara för att det skall se ut som en uppgradering, typ.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av swesysmgr »

Verktygsfältet går att anpassa med dra-och-släpp i modernare versioner av FF, titta i trestrecksmenyn om du har "Customize" där i din version.

Jag är inte riktigt med på detta med Yahoo, kör du någon plugin från dem som skapar problem? Pröva att kopiera in dina kontakter i Yahoos system, det borde finnas en adressbok där. Stäng sedan av länkförslagen i FF med Trestreck -> Options -> Search -> Bocka av "Provide search suggestions"

När du vill maila någon via Yahoo borde det gå bra att bara skriva namnet där så slår Yahoo upp rätt mailadress från kontakterna i adressboken. Du har då även en backup på dina kontakter om något skulle hända med din XP-maskin.. .
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Spisblinkaren »

Vi tar en sak i taget.

När jag skriver en bokstav i mejladressfältet i yahoo så försöker den vara listig och föreslår då en mejladress (typ most frequently used), då kan jag klicka på en av dom typ 5 som den föreslår om jag vill ha den, detta går bra tills dess man inte vill addera några fler adresser för då vägrar den stänga ner sig och den går som sagt inte att kryssa.

Så det enda sättet jag rent praktist ser att lösa det här är en work-around där man helt enkelt inte skriver några bokstäver i mejl-adressfältet utan klistrar in kompåletta adresser (för då kan det inte ens gissas från det här jävla skitsystemet).

När jag sen har mina mest populära mejladresser på skrivbordet så slipper jag skiten, bara kopiera och klistra in hela adresser.

Så det jag spydde galla över är egentligen inget problem.

En bonus med mitt system kan vara att jag slipper en massa obskyra automat-ditlagda mejladdresser som jag bara mejlar till en enda gång, typ.

Satt faktiskt en kväll i typ två timmar och tog bort närmare 200 skitadresser som yahoo hade lagt till och som jag väl kanske mejlat till en enda gång i hela mitt liv, vad fan ska jag med deras adresser till?

Det är så mycket skitfinesser i datorvärden idag så att inte ens hälften vore nog!

MVH/Roger
PS
Det tog tid för efter varje mejladdress fanns bara en papperskorg dvs jag var tvungen att deleta en adress åt gången med efterföljande refresh :tumner:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av swesysmgr »

Ok, jag gissar att Yahoo hittar adresserna genom att söka igenom din mailkorg och att där buggar deras javascript eller något ur.

Testa att ha dina kontaker i adressboken istället och lägg till dem genom att söka i den klicka på dem? Måste gå snabbare än att hålla på och klistra in från ett externt program. Har du tur söker Yahoo automatiskt i adressboken först, så kan du gå runt buggen ovan genom att ha mottagarna där.

Om du är tveksam lägg in de två personer du mailar mest med, då ser du snabbt om det fungerar bättre.

Och Firefox uppdateras mot säkerhetshål hela tiden, är nu uppe i version 81 :)
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Spisblinkaren »

Jag förstår inte riktigt vad du säger men tackar ändå för ditt tips.

Svalander råkade meddela mig att dom kör FF81 så jag visste det redan.

Jag gillar som sagt svalander så inget elakt om dom men rådet att byta dator för att jag kör XP tyckte jag var B :tumner:

MVH/Roger
PS
Dom som sitter på dom allra senaste programvarorna verkar tycka att dom är bäst, fler finesser kommer aldrig betyda bäst för mig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor
Inlägg: 12990
Blev medlem: 13 december 2012, 21:41:43

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av Spisblinkaren »

Hittade en ny finess med min fantastiska FF42.

Man kan bokmärka sitt eget mejl :rofl

Vad fan ska jag med det till?

Jag kan också göra "Share this page" på mitt eget mejl.

Men herregud hur kan Ni köpa all den här skiten?

Är det måhända bara för att Ni är så slappa att Ni inte ens kan ta Er till typ Åhlens och köpa den där stekspannan utan bara MÅSTE köpa den via nätet?

Vet Ni hur internet uppstog?

Inte fan var det för att köpa prylar via det i alla fall, eller hur?

Och det är det här som förstör både internet och våra datorer för ALLT idag stavas säkerhet!

Vilket ju inte är så konstigt.

Men om man som jag inte ens äger ett kreditkort än mindre ett bank-ID så kan jag högaktningsfullt skita i den här biten och ta mig till stan och köpa den där jävla stekpannan kontant!

Jag tycker tom det är mysigt att köpa saker i butik.

"Den senaste mjukvaran och massor med finesser"=utveckling, hur kan Ni bli så härntvättade?

MVH/Roger
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av ToPNoTCH »

Tagga ner lite.

Är vi hjärntvättade nu bara för att du är ointelligent vad gäller datorer ?

Tycker det låter som du internet handlar mest hela tiden, och sedan sitter du och grymtar om att "vi" är slappa ?
Om du nu INTE är slapp så tycker jag du kan masa dig till iväg Svalander och prata med honom.

Du får nog dra ner lite på öl pimplandet.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av AndLi »

rogerk8 skrev: 18 oktober 2020, 21:44:23 Kände mig lite duktig för FF sa att felet ligger hos dom.
Det slog dig aldrig att din stenåldersgamla FF helt enkelt inte förstår de moderna tekniker de använder och tror att något är fel hos dem?
När felet egentligen är att du kör gammal inkompatibel mjukvara som stora delar av världen har slutat supporta och därför ges det konstiga felmeddelande?

Du hade sannolikt fått en betydligt behagligare stund med din dator om du uppgraderat den till en modern maskin, där du inte konstant springer på en massa inkompatibilitetsproblem...
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32628
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du får väldigt gärna förtydliga vad du menar. Är VI dumma i huvudet för att vi anstränger oss att förstå hur våra datorer och programmen vi kör på dem fungerar utan att i tid och otid ställa massa frågor och sedan kränka dem som svarar?


Sådana här kränkande inlägg bidrar inte till någon skön fikastämning precis.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Textblaffa som lägger sig mitt över texten

Inlägg av säter »

Varför skriver du med så stora bokstäver?
Låst