Elschema volvo v50 2006

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
ElMackan
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 maj 2022, 10:23:38

Elschema volvo v50 2006

Inlägg av ElMackan »

Hejsan, råkar någon sitta och lura på ett elschema till volvo v50 2.0d från 2006? eller vet var man kan hitta det.
All hjälp uppskattas! :D
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Elschema volvo v50 2006

Inlägg av Akai »

Kan möjligtvis KANSKE ha, ska kolla
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2351
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Elschema volvo v50 2006

Inlägg av ajje »

Tror elschema ingår i dokumentationen i Volvo VIDA, som kan gå att hitta i undanskymda vrår på internets bakgator.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Elschema volvo v50 2006

Inlägg av Akai »

Jag hade, Med eller utan flexifuel?

Edit: Skicka en Epost så kommer dem :)
ElMackan
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 maj 2022, 10:23:38

Re: Elschema volvo v50 2006

Inlägg av ElMackan »

Löst nu.

Tusen tack igen Akai!
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elschema volvo v50 2006

Inlägg av MiaM »

ajje skrev: 11 maj 2022, 15:04:16 Tror elschema ingår i dokumentationen i Volvo VIDA, som kan gå att hitta i undanskymda vrår på internets bakgator.
Sidospår, relevant för Volvoägare så tar mig friheten att fortsätta i samma tråd :wink:

Finns det nån som lyckats köra annan hårdvara än just en slags kopia av Volvos eget interface (DICE?)?

Jag inser att det finns säkert egenskaper i "VIDA-interfacet" som behövs för vissa funktioner, t.ex. snabbhet för att visa viss data i realtid osv, men det vore väldigt väldigt nice om det gick att få VIDA att prata med t.ex. de billiga OBD2-adaptrarna som finns för några få hundralappar (med blåtand eller wifi). Speciellt de med blåtand är väl alldeles för långsamma för att köra en del grejer i realtid, men ändå.

Eller omvänt, finns det läckta schemor eller liknande för att bygga kopia av interfacet själv?

För några år sen kostade väl en pirat på hårdvaran en tusenlapp men om jag fattat rätt så har de blivit bra mycket dyrare nu för tiden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elschema volvo v50 2006

Inlägg av mrfrenzy »

VIDA är kompatibelt med J2534 (eftersom amerikanska lagar kräver det). Det gör att man inte behöver köpa Volvos eget diagnosverktyg DICE utan kan använda ett universalverktyg från valfri tillverkare som följer standarden.

Till moderna bilar behövs inte ens något diagnosverktyg, man kopplar bara en nätverkskabel på fyra stift i obd-kontakten till sin dator.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Elschema volvo v50 2006

Inlägg av MiaM »

Fast då måste man i princip ändå köpa något diagnosverktyg, och för den som enbart har Volvo så kan man lika gärna köpa en kopia av Volvos eget verktyg. Jag erkänner att jag har inte riktigt undersökt marknaden men fått intrycket att om man ska betala för ett diagnosverktyg som passar flera biltillverkare så bör man lägga ett gäng tusenlappar för att få något vettigt. Som en halvdålig källa för mitt intryck har jag diverse Youtubevideos där folk diagnosticerar olika problem. (Som bonus verkar det som att man bör ha Alldata - som äntligen verkar ha vaknat till och erbjuder en DIY-grej som gäller för enbart en bil - man kan dock tycka att det vore rimligt om man istället fick tillgång till alla fordon av en viss typ/serie, ungefär som att om jag köper en Haynesbok så kan jag använda den både till en S70 och en V70).

De avgiftsfria alternativen jag sett är dels appar liknande gratisversionen av Torque som enbart kan prata med motorstyrningen med fokus på prestanda snarare än felsökning, och dels någon form av open source-mjukvara som halvt verkar vara en marknadsföringsgrej för att sälja den matchande hårdvaran. Hade det inte varit så så hade rimligtvis någon gett sig på att ordna bra stöd för de billigaste blåtand/wifi-OBD2-adaptrarna.

Eller finns det idag nån bra open source eller åtminstone gratis mjukvara för diagnos som inte kräver ett hårdvaruinterface för cirka en tusenlapp eller mer?

Nån slags poäng jag försöker komma till är väl att det måste löna sig att göra en korrekt diagnos jämfört med att bara chansa på att byta delar till problemet är löst. De bättre diagnosverktygen verkar kosta mer än vad en reservdelsbil att plocka delar från kostar, och köper man en bil med helt uppenbara felorsaker till att den blivit underkänd på besiktningen (säg t.ex. bromsar som tar dåligt, skador på chassikomponenter, skadad vindruta som är dyr att byta osv, snarare än tveksamheter med drivlinan) så kan man chansbyta delar mellan bilen man reparerar och reservdelsbilen för att se om felet följer med delen man byter plats på eller inte. För en typisk EF:are så kan man också mäta med oscilloskop/multimeter på signalerna till/från styrboxar. Med en "known good"-referens från reservdelsbilen så kan man klara sig åtminstone en bit utan diagnosverktyg för att åtminstone avgöra om vissa senorer och aktuatorer/servon verkar felaktiga utan att ens prova att växla dem mellan de två bilarna.

Har man en bilverkstad lönar det sig givetvis att skaffa ett bra diagnosverktyg - även om man kanske mestadels byter bromsdelar och liknande så lär diagnosverktyget användas så många gånger att kostnaden att äga verktyget räknat per fordon det används på blir nära på försumbart i sammanhanget. Men för en hobbyist så blir det mer tveksamt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Elschema volvo v50 2006

Inlägg av mrfrenzy »

Man kan köpa en universal/klon J2534-kabel för ca 300kr och det fungerar med VIDA.

https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... 4&start=10

Byter man sen bilmärke i framtiden kan samma kabel användas till Ford, Toyota, Opel etc.
ElMackan
Inlägg: 14
Blev medlem: 11 maj 2022, 10:23:38

Re: Elschema volvo v50 2006

Inlägg av ElMackan »

MiaM skrev: 12 maj 2022, 02:00:16 Fast då måste man i princip ändå köpa något diagnosverktyg, och för den som enbart har Volvo så kan man lika gärna köpa en kopia av Volvos eget verktyg. Jag erkänner att jag har inte riktigt undersökt marknaden men fått intrycket att om man ska betala för ett diagnosverktyg som passar flera biltillverkare så bör man lägga ett gäng tusenlappar för att få något vettigt. Som en halvdålig källa för mitt intryck har jag diverse Youtubevideos där folk diagnosticerar olika problem. (Som bonus verkar det som att man bör ha Alldata - som äntligen verkar ha vaknat till och erbjuder en DIY-grej som gäller för enbart en bil - man kan dock tycka att det vore rimligt om man istället fick tillgång till alla fordon av en viss typ/serie, ungefär som att om jag köper en Haynesbok så kan jag använda den både till en S70 och en V70).

De avgiftsfria alternativen jag sett är dels appar liknande gratisversionen av Torque som enbart kan prata med motorstyrningen med fokus på prestanda snarare än felsökning, och dels någon form av open source-mjukvara som halvt verkar vara en marknadsföringsgrej för att sälja den matchande hårdvaran. Hade det inte varit så så hade rimligtvis någon gett sig på att ordna bra stöd för de billigaste blåtand/wifi-OBD2-adaptrarna.

Eller finns det idag nån bra open source eller åtminstone gratis mjukvara för diagnos som inte kräver ett hårdvaruinterface för cirka en tusenlapp eller mer?

Nån slags poäng jag försöker komma till är väl att det måste löna sig att göra en korrekt diagnos jämfört med att bara chansa på att byta delar till problemet är löst. De bättre diagnosverktygen verkar kosta mer än vad en reservdelsbil att plocka delar från kostar, och köper man en bil med helt uppenbara felorsaker till att den blivit underkänd på besiktningen (säg t.ex. bromsar som tar dåligt, skador på chassikomponenter, skadad vindruta som är dyr att byta osv, snarare än tveksamheter med drivlinan) så kan man chansbyta delar mellan bilen man reparerar och reservdelsbilen för att se om felet följer med delen man byter plats på eller inte. För en typisk EF:are så kan man också mäta med oscilloskop/multimeter på signalerna till/från styrboxar. Med en "known good"-referens från reservdelsbilen så kan man klara sig åtminstone en bit utan diagnosverktyg för att åtminstone avgöra om vissa senorer och aktuatorer/servon verkar felaktiga utan att ens prova att växla dem mellan de två bilarna.

Har man en bilverkstad lönar det sig givetvis att skaffa ett bra diagnosverktyg - även om man kanske mestadels byter bromsdelar och liknande så lär diagnosverktyget användas så många gånger att kostnaden att äga verktyget räknat per fordon det används på blir nära på försumbart i sammanhanget. Men för en hobbyist så blir det mer tveksamt.
JAg kör med delphi för felkoder och den har ju som sagt inga elscheman eller liknande.
Men den ger felkoderna korrekt så vitt jag vet.. hittils iaf haha.
Skriv svar